Fractal

Έγκλημα στην παρουσίαση βιβλίου

Γράφει ο Φίλιππος Φιλίππου //

 

skia-tis-alitheiasΚυριακή Γεροζήση “Η σκιά της αλήθειας”, Εκδόσεις Μιχάλη Σιδέρη, 2016, σελ. 302

 

H Κυριακή Γεροζήση που γεννήθηκε στη Λάρισα, έζησε στην Αθήνα  και από το 1973 στο Παρίσι, όπου αφοσιώθηκε στην επιστημονική έρευνα, διδάκτορας Βιοχημείας  και Επιστημών Παρισιού, εξέδωσε πρόσφατα ένα ακόμα αστυνομικό μυθιστόρημα, το Η σκιά της αλήθειας. Η ιστορία της αρχίζει σε κάποιο πολιτιστικό χώρο στο κέντρο της Αθήνας, στην παρουσίαση ενός βιβλίου, στην οποία παρευρίσκονται εκλεκτοί καλεσμένοι, ένας τραπεζίτης, ένας πρώην υπουργός, μια βουλευτής, ένας σκηνοθέτης. Στο πάνελ των παρουσιαστών βρίσκονται δύο ηθοποιοί, η Ελένη Στεργίου και ο Δημήτρης (Τζιμ) Παπαδάκης, καθώς κι ο δημοσιογράφος-βεντέτα Θάνος Βολιώτης. Ξαφνικά, στο τέλος της εκδήλωσης, σβήνουν τα φώτα κι όταν ανάβουν ο Παπαδάκης πέφτει νεκρός, πυροβολημένος. Ποιος τον σκότωσε και γιατί; Την υπόθεση αναλαμβάνει ο αστυνόμος Άρης Βιδάλης που ανακρίνει τους υπόπτους, με πρώτη τη γυναίκα του νεκρού, η οποία γνωρίζει πως την απατούσε με την Στεργίου. Ύποπτοι επίσης είναι ο Βολιώτης, ο οποίος έχει κάνει ένα μεγάλο ρεπορτάζ με θέμα την παραχώρηση από γνωστούς πολιτικούς σε πολυεθνικές εταιρείες δασικών εκτάσεων για ανοικοδόμηση, και ο τραγουδιστής Τζον Σταρ, ήτοι ο Γιάννης Σιταρίδης. Ο Βολιώτης τίθεται υπό κράτηση και στη συνέχεια συλλαμβάνεται ο Σιταρίδης –η σύζυγος του είναι γραμματέας κάποιου υπουργού–, στον τραπεζικό λογαριασμό του οποίου έχει κατατεθεί ένα υπέρογκο ποσό από άγνωστο πρόσωπο.

Η συγγραφέας όμως δεν αρκείται στην ανάπτυξη της συγκεκριμένης ιστορίας που διαδραματίζεται την εποχή που καταργήθηκε εν μια νυκτί με κυβερνητική εντολή η δημόσια ραδιοτηλεόραση. Ούτε περιορίζεται στο να μιλήσει για την κρίση που μαστίζει την Ελλάδα τον καιρό του Μνημονίου, αλλά αφηγείται και μια δεύτερη ιστορία που εκτυλίχθηκε την περίοδο της δικτατορίας, όταν ο θείος του αστυνόμου, ο Νίκος Βιδάλης μπλέχτηκε σε ένα έγκλημα με θύμα μια νεαρή εργάτρια σε εργοστάσιο, με αποτέλεσμα την απόταξή του από το Σώμα. Ακόμα, βάζει τον ήρωά της, τον Άρη Βιδάλη, να μπλέκει σε μια τρίτη ιστορία που έχει χώρο δράσης τη Γαλλία, συγκεκριμένα το Παρίσι. Αυτή η τελευταία ιστορία έχει έρωτες, μίση, προδοσίες, και εγκλήματα και σε αυτήν είναι αναμεμιγμένη μια Ελληνίδα, η Δανάη, εξαιτίας της οποίας φτάνουν στην Αθήνα γάλλοι αστυνομικοί για να συνεργαστούν με την ελληνική αστυνομία και τον Βιδάλη.

 

Κυριακή Γεροζήση

Κυριακή Γεροζήση

 

Νομίζουμε πως παρά τις καλές προθέσεις της συγγραφέως το εγχείρημα με τις τρεις ιστορίες δεν ευοδώνεται, καθώς οι αναγνώστες διαπιστώνουν πως δεν έχουν συνάφεια μεταξύ τους. Στο τέλος, δίνεται μια λύση στην πρώτη ιστορία, καθώς σκοτώνεται κάποιος εμπλεκόμενος στη δολοφονία του ηθοποιού Παπαδάκη και γίνονται αποκαλύψεις για εκείνο το έγκλημα. Μένει όμως η αξιοθαύμαστη συγγραφική προσπάθεια να δοθεί πολιτική χροιά στο μυθιστόρημα. Έτσι, κάποιος ήρωας θεωρεί ότι οι περισσότερες περιπτώσεις ανθρωποκτονιών στον πλανήτη οφείλονται στο «απάνθρωπο οικονομικοπολιτικό σύστημα, το οποίο κυβερνά τον πλανήτη». Επίσης, διαβάζουμε: «..το ξερίζωμα των γενεσιουργών των αιτίων δεν είναι υπόθεση της αστυνομίας αλλά των Λαών». Ασφαλώς, η σύγχρονη αστυνομική λογοτεχνία είναι κοινωνική και ενίοτε πολιτική, δεν μένει μόνο στους γρίφους και τα αινίγματα.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top