Fractal

Η εξουσία της σιωπής

Γράφει η Ασημίνα Ξηρογιάννη //

 

A.S.A. Harrison «Η σιωπηλή σύζυγος», Μετάφραση: Νίνα Μπούρη, εκδ. Πατάκη, σελ. 400

 

Θέλει προσοχή όταν γράφεις βιβλίο τις ανθρώπινες σχέσεις. Μπορεί εύκολα να χαθεί το στοίχημα με τον αναγνώστη, μπορεί να καταντήσει ο συγγραφέας μελό ή γραφικός, μπορεί να μοιάζει το βιβλίο με σενάριο σαπουνόπερας. Όμως ευτυχώς με τη «Σιωπηλή Σύζυγο» της A.S.A Harrison δεν υπάρχουν αυτοί οι κίνδυνοι. Η αφήγηση κυλάει όμορφα, αλλά όχι εύκολα. Η συγγραφέας δίνει ανάγλυφα την ψυχολογία των δύο συζύγων που ο γάμος τους κινδυνεύει και εν συνεχεία καταρρέει. Οι δύο φωνές «Εκείνος » και «Εκείνη» ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια μας και είναι αληθινές, δύο άνθρωποι με σάρκα και οστά. Όχι απλά δυο μυθιστορηματικοί ήρωες. Έχει αλήθεια κάθε σκέψη, κάθε πράξη τους. Εκείνη περιγράφει τη σχέση και τις συνήθειές τους, σαν ψυχαναλύτρια έχει μάθει να παίρνει αποστάσεις, να προσέχει τις κινήσεις της, να σιωπά. Δεν παντρεύτηκε ποτέ τον Τοντ, επειδή δεν ήθελε. Ήθελε όμως να τον φροντίζει και να του είναι αφοσιωμένη, και αυτό ακριβώς έκανε. Κάθε φορά που μιλά Εκείνος γίνονται μικρές ή μεγάλες αποκαλύψεις. Τη σχέση του με την Τζόντι τη βλέπει με τον δικό του τρόπο. Επειδή η ζωή είναι απρόβλεπτη και θέλει να έχει πάντα τον πρώτο λόγο στις ανθρώπινες ζωές, η ηρεμία αυτής της σχέσης θα διαταραχθεί για πάντα. Ο Τοντ «μπλέκει» με την κόρη ενός από τους κολλητούς του, την πολλά χρόνια μικρότερή του, την απαιτητική και αχόρταγη Νατάσα, που τον πιέζει για γάμο και μάλιστα μένει έγκυος στο παιδί του. Και τότε τα περιθώρια στενεύουν και αποφάσεις δύσκολες πρέπει να παρθούν και οι ισορροπίες πρέπει να μη χαθούν. Ο Τόντ είναι ερωτευμένος μαζί της, λέει χαρακτηριστικά: «Αυτό εδώ είναι μπελαλίδικο, απαιτητικό, εθιστικό και τον γεμίζει αγωνία.» Ο ίδιος ξεχειλίζει ενέργεια και αγωνία, διψά να το ζήσει ολόκληρο και έτσι παίρνει την απόφαση και κάνει το μεγάλο βήμα. «Ως δύναμη στη ζωή του, η Τζόντι είναι εκλεπτυσμένη, μια βιρτουόζα που τον χειρίζεται δεξιοτεχνικά, ενώ η Νατάσα συνδέεται απευθείας με τον πρωτόγονο εγκέφαλό του. Αν η Τζόντι είναι το πάνω, η Νατάσα είναι το κάτω. Αν η Τζόντι είναι μια απαλή ανύψωση, η Νατάσα είναι μια πτώση από τον δέκατο όροφο.» Δύο διαφορετικές γυναίκες με άλλο μορφωτικό επίπεδο, χαρακτήρα και ιδιοσυγκρασία και αυτός στη μέση. Αλλά δεν υπάρχει δίλημμα, γιατί αυτός μέσα του ξέρει ότι του αρέσει να τα ζει όλα στο έπακρο, στην ουσία έχει αποφασίσει και δεν είναι μόνο που δέχεται πιέσεις από την νεαρή Νατάσα, η οποία μάλιστα φέρει μέσα της το παιδί του. Δεν τον απασχολεί ούτε και ο μέλλων πεθερός του που είναι νυν φίλος του που είναι αντίθετος από την αρχή σε αυτήν την παράταιρη σχέση. Άλλη η κοσμοθεωρία του Τοντ, άλλη της Τζόντι. Είχε μάθει πράγματα από αυτήν. «Κάνε πως όλα είναι καλά και όλα θα είναι καλά. Το μεγάλο ταλέντο της Τζόντι είναι η σιωπή της, και πάντα το αγαπούσε αυτό πάνω της, το ότι ξέρει να κοιτάει τη δουλειά της, να κρύβει τις σκέψεις της, όμως η σιωπή είναι ταυτόχρονα το όπλο της. Mια γυναίκα που αρνείται να φέρει αντίρρηση, που δεν φωνάζει και δεν ουρλιάζει-υπάρχει δύναμη σε αυτό, και εξουσία.»

 

A.S.A. Harrison

 

Ο άντρας ζει διπλή ζωή, εκείνη καταλαβαίνει την Άρνηση, αλλά κρατά μια σταθερή στάση. Έχουν άλλωστε διαφορετικές καταβολές, σπουδές, οικογενειακές ρίζες. Ένας αγώνας δρόμου, με εκείνη να δυσκολεύεται να συλλάβει αυτό που συμβαίνει. Η κατά μέτωπο σύγκρουση είναι εξαιρετικά δύσκολη και σίγουρα δεν είναι η ποθητή λύση. Όλα αυτά ζυμώνονται όμορφα από τη συγγραφέα που ξετυλίγει με τέχνη τα ψυχολογικά πορτραίτα των δύο πρώην εραστών. Δίνει με λεπτές πινελιές τις εσώτερες ανάγκες, τα κίνητρα, τις σκέψεις τους, την επίδραση του παρελθόντος. Ο θάνατος  θα δώσει τη λύση, θα αλλάξει τη ροή και την υφή των πραγμάτων. Όλα μένουν μετέωρα, αλλά και όλα τακτοποιούνται. Η Τζόντι παίρνει ένα μάθημα ζωής, αναθεωρεί, μαλακώνει, αλλάζει κάπως το βλέμμα της για τα πράγματα. Αμφιβολίες παντού διάχυτες για τον θάνατο του Τοντ. Απορίες κατακλύζουν τον αναγνώστη. Ενδιαφέρον ψυχολογικό κλίμα, ωραίος ρυθμός, έκδηλα τα στοιχεία του θρίλερ, καλογραμμένο, απολαυστικό!

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top