Fractal

Το… υποσυνείδητο που σκοτώνει

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

Daniel Cole «Η μαριονέτα», Μετάφραση: Βάσια Τζανακάρη, εκδ. Μεταίχμιο, σελ. 480

 

Το δυνατό σημείο του βιβλίου είναι η ιδέα του, σίγουρα θα σου μείνει αξέχαστη, και ξεκινά ακριβώς απ’ αυτό: στον τίτλο κιόλας.

Μια ανθρώπινη μαριονέτα που αποτελείται από τα μέλη έξι δολοφονηθέντων ανθρώπων, εντοπίζεται απέναντι από το διαμέρισμα του αστυνόμου Γουίλιαμ Φοκς. Ο Φοκς, γνωστός με το παρατσούκλι Γουλφ, έχει προσφάτως επανέλθει στο σώμα μετά από εγκλεισμό του σε ψυχιατρική κλινική. Ικανότατος αστυνομικός, δεν θα μπορέσει να κάνει διαχείριση θυμού όταν σε μια δίκη αθωώνεται ο σίγουρος δολοφόνος.

Στη συνέχεια όλα εξελίσσονται κατά έναν παράδοξο τρόπο σε σχέση με εκείνη την δίκη [ωστόσο ο υπαίτιος είναι πια νεκρός] και με τον αστυνόμο.

Ο δολοφόνος Μαριονετίστας  επιλέγει την δημοσιογράφο και πρώην σύζυγο του Φοκς ως παραλήπτη φωτογραφιών από τον τόπο του εγκλήματος και των προσεχών θυμάτων: ονόματα και ημερομηνίες εκτέλεσης. Τελευταίος στη λίστα, είναι ο ίδιος ο Γουίλιαμ Φοκς και σ’ αυτό το σημείο αρχίζει η καταιγιστική, κινηματογραφική δράση του βιβλίου: τα ΜΜΕ αναμεταδίδουν συνεχώς, η αστυνομία καλείται να ταυτοποιήσει τα θύματα και να προστατεύσει τους στόχους, ο δολοφόνος μοιάζει να εκτελεί ένα καλογραμμένο θρίλερ και προηγείται των πάντων.

Η φρενήρης δράση και πλοκή, η διαρκής αναγωγή σε εκείνη την παλιά δίκη και τα πρόσωπα των εμπλεκομένων, ανήκουν στα προτερήματα του βιβλίου.

Ο συγγραφέας του, ο βρετανός Daniel Cole (1984), τραυματιοφορέας έως την άνοιξη του 2016 φαίνεται να έχει πετύχει τζακ ποτ, με την «Μαριονέτα» και άλλα δυο βιβλία. Τα τρία πρώτα κεφάλαια ήταν αρκετά, το συγγραφικό ντεμπούτο του έγινε τον Φεβρουάριο του 2017, το βιβλίο εκτοξεύτηκε στην κορυφή της λίστας με τα μπεστ σέλερ της Μεγάλης Βρετανίας και τα δικαιώματα πουλήθηκαν σε 35 χώρες, αποδεικνύοντας ότι το βιβλίο έχει «το κοκαλάκι της νυχτερίδας»: μια ασύλληπτη ιδέα που θυμίζει Ταρκοφσκικό «Σολάρις», λες και το σύμπαν αναλαμβάνει να εκτελέσει εκείνο που επιθυμήσαμε στην πιο άδικη, οργισμένη στιγμή, και την στοιχειώδη αφηγηματική ικανότητα όλο αυτό να το διηγηθείς χωρίς να προδώσεις εξ αρχής την απίθανη ανατροπή του τέλους. Το νεωτεριστικό είναι τα όρια καλού- κακού, μπάτσου- δολοφόνου που είναι αρκετά ελαστικά και συγχέονται αλλά μήπως αυτό δεν συμβαίνει στις μέρες μας;

 

Daniel Cole

 

Με ασθματική αφηγηματική γλώσσα, σκληρές περιγραφές, γρήγορους, νευρικούς ρυθμούς, καλοχτισμένους χαρακτήρες και εξαιρετικές παραληρηματικές σκηνές, το βιβλίο διαβάζεται απνευστί και επαναφέρει την ενοχή- ανοχή- απόκρυψη επί σκηνής, διότι το λέμε, δεν το λέμε; Στην εποχή μας, ουδείς αθώος!

Ένα μυθιστόρημα που, αν αντέχεις το ανθρώπινο παζλ, διαβάζεται απολαυστικά και ταχύτατα.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top