Fractal

Η Λεία Βιτάλη στο Εργαστήρι του συγγραφέα

 

VitaliΣτη ζωή μου και στη γραφή μου πρωταρχικό ρόλο παίζει ο έρωτας. Για να λειτουργήσω πρέπει να είμαι ερωτευμένη. Αλλά πολύ ερωτευμένη. Το λίγο δεν είναι ποτέ αρκετό για να με κινητοποιήσει. Πρέπει να είμαι ερωτευμένη μ’ ένα πρόσωπο, μια κατάσταση, μια εικόνα, έναν ήχο, μια ανάμνηση, μια γεύση ή μια μυρωδιά, ακόμη και μια απροσδιόριστη αίσθηση που με ανησυχεί ή και με τρομάζει. Ποτέ όμως δεν ερωτεύομαι ιδέες. Οι ιδέες είναι αντίθετες με τη ζωή. Και η ζωή θέλει αισθήσεις και συναισθήματα. Το ίδιο και η γραφή που αναπαράγει, τεντώνοντας στα άκρα, την πραγματική ζωή.

Αν δεν νιώθω έρωτα για κάτι δεν μπορώ ν’ αρχίσω να γράφω. Μέσα στα ντοσιέ μου και στα αρχεία του υπολογιστή μου υπάρχουν αρκετές από αυτό που λέμε «καλές ιδέες» για μυθιστορήματα ή θεατρικά έργα που περιμένουν. Τι περιμένουν; Μα να ξυπνήσει ένας έρωτας μέσα μου για κάποιον από τους ήρωες. Ή για μια κατάσταση.

Και τότε κλείνομαι μέσα κι αρχίζω να σχεδιάζω τη σχέση μου μαζί του. Και όσο πιο πολύ τον/την γνωρίζω και ανέρχονται από τα βάθη οι εικόνες και οι μνήμες, τόσο πιο πολύ δένομαι μαζί του/της και γράφω. Και νομίζω ότι αυτός ο έρωτας είναι πολύ φανερός μέσα σε όλα μου τα γραπτά, μυθιστορήματα και θεατρικά έργα. Θυμάμαι όταν είχε εκδοθεί το μυθιστόρημά μου «Το παραμύθι του μεγάλου φόβου» από τις εκδόσεις Καστανιώτη, σε μια συνέντευξη ο καλός διαισθητικός και έμπειρος δημοσιογράφος με κοίταξε για λίγο χωρίς να μιλά και μετά μου πέταξε την τρομερή του ερώτηση: «Έχεις κάνει έρωτα, Λεία, με τον Ιουβενάλιο;» (Ο Ιουβενάλιος είναι ο πρωταγωνιστής του βιβλίου). Σχεδόν ντράπηκε μ’ αυτή την ερώτηση. Αλλά αμέσως κατάλαβα ότι έπρεπε να είμαι ειλικρινής μαζί του γιατί αν σε κάτι πιστεύω βαθύτατα είναι η αλήθεια. Όσο υποκειμενική και ρευστή και αν είναι. Και απάντησα αυθόρμητα: «Ναι!» Γελάσαμε και οι δυο. Ο Ιουβενάλιος έζησε στη Βυζαντινή εποχή, πριν την άλωση της Πόλης και ήταν –κατά γενική ομολογία των τότε αρχόντων- ένας τρομοκράτης. Ο έρωτας είχε φουντώσει στο μυαλό μου και με είχε κινητοποιήσει να γράψω γι’ αυτόν τον ήρωα. Το ίδιο έγινε και με τον κατοπινό μου ήρωα, τον Ιάκωβο, στο μυθιστόρημά μου «Ιερή Παγίδα» (εκδόσεις Πατάκη). Και τώρα πρόσφατα με το τελευταίο θεατρικό μου έργο που ανέβηκε στη σκηνή του Studio Μαυρομιχάλη, το «Ζεϊμπέκικο».

Σ’ αυτό το σημείο θέλω να διευκρινίσω ότι δεν ερωτεύομαι πάντα αρσενικούς ήρωες. Τι συγγραφέας θα ήμουν άλλωστε; Έχω ερωτευθεί πολλές υπέροχες και ιδιαίτερες γυναίκες, όπως η πρωταγωνίστρια στο θεατρικό μου «Τζιν Φιζζ», μια σύγχρονη εκδοχή του μύθου της Φαίδρας και του Ιππόλυτου. Ή στο τελευταίο μου θεατρικό έργο «Νύχτα στην Εθνική», αυτό που θα ανέβει το χειμώνα στο «Αγγέλων Βήμα», στα πλαίσια του «Φεστιβάλ Ελληνικού έργου του 21ου αι.» που ετοιμάζουμε εκεί με την αμέριστη συμβολή του θεάτρου.

Στο συγκεκριμένο έργο ο έρωτας είναι για την ίδια την αίσθηση της αγάπης και την έλλειψή της. Είμαι ερωτευμένη με 3 πρόσωπα που παλεύουν να επιβιώσουν σ’ ένα σύγχρονο σκοτεινό κόσμο χωρίς αγάπη. Με έχει αιχμαλωτίσει αυτή η κατάσταση. Πονάω με τους ήρωες, τους αγαπώ, θέλω να τους βοηθήσω ν’ ανασάνουν, να ελευθερωθούν, να μαλακώσουν, να γνωρίσουν και να ακουμπήσουν έστω και την τελευταία στιγμή την αγάπη. Τότε θα λυτρωθώ σαν συγγραφέας. Αλλά και σαν άνθρωπος. Αφού η ζωή μου είναι ταυτισμένη με τη γραφή. Γιατί «συγγραφέας» δεν είναι απλά ένα επάγγελμα. Είναι τρόπος ζωής.

 

* Η Λεία Βιτάλη γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε Νομικά, Ψυχολογία και Δημοσιογραφία ενώ παρακολούθησε σεμινάρια Σκηνοθεσίας, Δημιουργικής Γραφής και Μάρκετινγκ. Σαν συγγραφέας έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία, ελληνικά και διεθνή, για μυθιστορήματά της και θεατρικά της έργα. Έχει τιμηθεί επίσης με βραβεία για τη δουλειά της στη Διαφήμιση. Θεατρικά έργα της έχουν ανέβει στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στην Κύπρο και στο Λονδίνο («Το Γεύμα», «Το Μεγάλο Παιχνίδι», «Ροστμπίφ», «Addio Del Passato», «Rock Story», «Ένατος Γάμος», «Ζεϊμπέκικο»). Τα «Άπαντα Θεατρικά» της κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Αιγόκερως. Έχουν εκδοθεί επίσης τα μυθιστορήματα της: «Άννα Χ.», «Η Κοιλιά της Μεταφράστριας», «Η Τρομοκρατία της Μνήμης», «Το Παραμύθι του Μεγάλου Φόβου», «Ιερή Παγίδα» και συλλογές διηγημάτων: «Η Μυρωδιά του Μαύρου», «Σκοτεινές Μητέρες». Έχει γράψει πολλά σενάρια για την Τηλεόραση (Καταδίωξη, Άννα Χ., Ματωμένα Χώματα, κ.α.), τον Κινηματογράφο (Ελεύθερη Κατάδυση», κ.α.), και το Ραδιόφωνο. Έχει πάρει μέρος σε πολλά Ελληνικά και Διεθνή Συνέδρια Θεάτρου. Διδάσκει Δημιουργική Βιωματική Γραφή στην Αθήνα και Ραφήνα. Είναι μέλος της ΕΕΘΣ. Το χειμώνα θα ανέβει το τελευταία της θεατρικό έργο «Νύχτα στην Εθνική» στο «Αγγέλων Βήμα», στα πλαίσια του «Φεστιβάλ Ελληνικού έργου του 21ου αι.» που διοργανώνει μαζί με το θέατρο. (www.leiavitali.blogspot.com)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top