Fractal

«Μη φοβάσαι να ζήσεις, άλλη λύση δεν βρέθηκε μέχρι στιγμής»

Γράφει ο Θεοχάρης Παπαδόπουλος // *

 

Δημήτρης Βαλλάτος “Η ιστορία της αλιείας”, Εκδόσεις Vakxikon.gr

 

Αρκετές φορές συναντάμε βιβλία, που έχουν παραπλανητικούς τίτλους, όχι για να παρασύρουν, ούτε για να προκαλέσουν ένα είδος φτηνού εντυπωσιασμού, αλλά για να δημιουργήσουν βάσει του ευρήματός τους, ένα κλίμα, που θα οδηγήσει τον αναγνώστη στις δικές τους ατραπούς.

Είχαμε, λοιπόν, την ευκαιρία να διαβάσουμε το βιβλίο «Η ιστορία της αλιείας» του εικαστικού και ποιητή Δημήτρη Βαλλάτου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Vakxikon.gr.

Σύμφωνα με τον τίτλο του βιβλίου, θα περιμέναμε να διαβάσουμε ένα κείμενο, που ενδιαφέρει όσους ασχολούνται με την αλιεία, όμως, η υποσημείωση κάτω από τον τίτλο: «ποιήματα|πεζά|θραύσματα», αναιρεί αμέσως αυτή την εικόνα και οδηγεί τον αναγνώστη στο συμπέρασμα, ότι πρόκειται για λογοτεχνία. Το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου, αποτελείται από ποιήματα, όμως, θα δυσκολευόμασταν να το χαρακτηρίσουμε ποιητική συλλογή, γιατί περιλαμβάνει και μια ενότητα πεζών, εκτός αν μιλάμε για πεζοποιήματα, κάτι, που συνηθίζεται στη σύγχρονη λογοτεχνία, δηλαδή, συναντάμε ποιήματα, που δεν είναι δομημένα σε στίχους, αλλά περιέχουν, άλλα στοιχεία ποιητικότητας.

Το βιβλίο του Δημήτρη Βαλλάτου «Η ιστορία της αλιείας» χωρίζεται σε τρεις ενότητες.

Η πρώτη ενότητα φέρει τον τίτλο: «Αγκίστρια» και περιλαμβάνει ποιήματα με υπερρεαλιστικές εικόνες και αρκετά έξυπνα νοήματα. Το υπαρξιακό στοιχείο κυριαρχεί και ειδικά η αντιμετώπιση του χρόνου και της φθοράς, που επιφέρει. Ο ποιητής αντιμετωπίζει τις εικόνες, που βλέπει κάτω από ένα διαλεκτικό πρίσμα, που του επιτρέπει να τις αντικρίσει διαφορετικά, από ότι συνηθίζεται: «Κρίνοντας από τα αδιέξοδα της πόλης παραμένει μυστήριο / γιατί έχουμε δώσει αυτή την αρνητική σημασία στη λέξη / αδιέξοδο, τους τόπους αυτούς της γαλήνης.» Πιο κάτω βρίσκουμε στίχους, που θυμίζουν αφορισμούς, του Γούντι Άλεν: «Υπάρχει προφανώς ο κίνδυνος, ζητώντας μανιωδώς μιαν απάντηση / να οδηγηθείς σε μια αυλή που θα έχεις ξεχάσει την ερώτηση.» Επίσης, κάποια ποιήματα τελειώνουν με ένα συμπέρασμα-απόφθεγμα, που εμπεριέχει έναν τόνο ειρωνείας: «Άλλωστε, ενίοτε συγχωρείσαι αν / πουλάς τρέλα για να αγοράσεις σύνεση.»

Η δεύτερη ενότητα του βιβλίου, φέρει τον τίτλο «Δίχτυα» και περιλαμβάνει πεζά κείμενα, που παρά το ότι δεν χωρίζονται σε στίχους, δεν στερούνται ποιητικότητας. Και εδώ, κυριαρχεί ο υπερρεαλισμός, όμως, υπάρχουν και σημεία εντελώς ξεκάθαρα, όπως, όταν ο ποιητής αναφέρεται στους καλλιτέχνες, μη εξαιρώντας φυσικά και τον εαυτό του: «Από έξω είπαμε δύο-τρία λόγια με γνώριμους καλλιτέχνες, με κύριο ενδιαφέρον από τη μία την ενασχόλησή τους με τον εαυτό τους που είναι προφανώς μεγαλειώδης, από την άλλη την αντίδραση σε ό,τι τους αποσπά από αυτή την ενασχόληση.»

Η τρίτη και τελευταία ενότητα φέρει τον τίτλο: «Δολώματα» και περιλαμβάνει ποιητικά θραύσματα, που διατυπώνονται αποφθεγματικά: «Μη φοβάσαι να ζήσεις, άλλη λύση δεν βρέθηκε μέχρι στιγμής.» και αλλού «Μέτριος, ναι, αλλά με τον τρόπο της υπερβολής.»

Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε ότι «Η ιστορία της αλιείας» του Δημήτρη Βαλλάτου παρουσιάζει αρκετό ενδιαφέρον και ότι τσιμπώντας τα «Δολώματα», πιαστήκαμε στα «Αγκίστρια» και στα «Δίχτυα» των στίχων του.

 

 

* Ο Θεοχάρης Παπαδόπουλος γεννήθηκε στον Πειραιά το 1978. Ποιήματά του έχουν μεταφραστεί στα βουλγάρικα, στα αγγλικά, στα αλβανικά και στα πακιστανικά. Διατηρεί μόνιμη στήλη κριτικής βιβλίου στο ηλεκτρονικό περιοδικό www.vakxikon.gr. Διαχειρίζεται τα blogs: www.poihtikostayrodromi.blogspot.gr,  www.theoharispapadopoulos.blogspot.com

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top