Fractal

Εκφραστές του ανεκπλήρωτου

Γράφει ο Βασίλης Κυριλλίδης // *

 

Χρήστος Μαυρίκιος «Η Γραμματική της Επαγγελίας», Εκδόσεις Οδός Πανός. 2018.

 

Θα μου πείτε λοιπόν,

ότι δεν λέω και τίποτα καινούργιο,

τίποτα σπουδαίο.

Πως όλα έχουν ξαναειπωθεί.

Κι εγώ σας λέω ότι άμα δεν ξαναειπωθούν είναι προδοσία

κι αρρώστια μεγάλη

που σιγά σιγά τη μνήμη σας θα σβήσει.{…}

 

Επαναλήψεις

 


Ξεκίνησα το συγκεκριμένο βιβλίο, ένα από τα πολλά ποιητικά που κυκλοφορούν, υποθέτοντας μια ακόμα σειρά συμπαθητικών προσπαθειών κι ευγενικών συναισθημάτων. Στο πρώτο, κιόλας, ποίημα σκέφτηκα πως βρίσκομαι μπροστά σε κάτι που με αφορά. Πέρασα στο επόμενο, το οποίο μου επιβεβαίωσε την αρχική εντύπωση, αλλά πιθανολόγησα μια δυναμική αρχή που θα ξεθυμάνει στην πορεία. Προσπέρασα σελίδες κι άνοιξα τυχαία μια, κάπου στη μέση.  Είχα ήδη σκαλώσει. Διάλεξα πάλι στην τύχη ένα ποίημα προς το τέλος και σιγουρεύτηκα πως η συλλογή με έχει κερδίσει. Κάποια στιγμή την άφησα στο πλάι, γιατί δεν ήθελα να προσθέσω τίποτα παραπάνω στην διάθεση που μου είχε δημιουργήσει, κι επανήλθα μετά από ώρες.

Από τότε που εμπέδωσα τα δικαιώματά μου ως αναγνώστη, έχω ξεφύγει από το καταναγκαστικό πρωτόκολλο που θεωρούσε ντροπιαστική ήττα κάθε βιβλίο που έμενε μισοτελειωμένο. Στην περίπτωση των ποιημάτων της συλλογής αυτής συνέβη το αντίθετο. Τα ποιήματα όχι απλώς τα διαβάζεις, αλλά στέκεσαι αρκετά σ’ αυτά, καθώς σε προσκαλούν να επανέλθεις, για να ξανασυναντηθείς με το βάρος των εννοιών, των προτροπών σε σκέψη, των λέξεων που ξαφνιάζουν, χωροθετημένες στο σωστό σημείο του ποιητικού σώματος, την αμεσότητα μιας γραφής που οι ατραποί της δεν την οδηγούν στον αυτισμό, αλλά σε ξέφωτα περισυλλογής.

 

Τα πιο επικίνδυνα μέρη

είναι τα σκοτεινά και ήσυχα δωμάτια μοναχικών ανθρώπων.{…}

 

Ξεχασμένα μέρη

 

 

38 ποιήματα, έντεχνοι εκφραστές του ανεκπλήρωτου (Απραξίες), του φορτίου ενός παρελθόντος που λειτουργεί ως φραγμός (Η Βόλτα), της απειλής που εκτείνεται σε εφιάλτη (Νυχτολογία), της αποδοχής της αποτυχίας (Μοιρογνωμόνιο), και της παραδοχής της προσωπικής σου ευθύνης και συμμετοχής στο αποτέλεσμά της (Απραξίες). Ποιήματα που καταγράφουν το κενό (Δρομολόγια), την πλάνη (Αυταπάτες), την αποτίμηση των εμπειριών της ζωής (Τρίπτυχο). Κανένα τους δεν υποκύπτει στην ευκολία, αλλά και κανένα δεν αποδεικνύεται απροσπέλαστο. Η αποκρυπτογράφησή τους μετατρέπεται σ’ ένα ενδιαφέρον στοίχημα που αποζημιώνει την όποια προσπάθεια, καθώς όσο καταδύεσαι μέσα τους ανακαλύπτεις καινούργια κοιτάσματα. Και διαπιστώνεις πως με κάποιο αντανακλαστικό τρόπο τα ποιήματα έχουν τον τρόπο τους να εισχωρούν κι αυτά μέσα σου, ξετρυπώνοντας λογισμούς, ζωντανεύοντας βιώματα, υπογραμμίζοντας ταυτίσεις.

 

Αν είχα πορευθεί με βάση τις πιθανότητες

θα με είχα απλοποιήσει από καιρό.

Άτιμο πράγμα οι αριθμοί!

Ιδίως όταν είσαι ο αριθμητής και πρέπει να διαιρεθείς με τους

πολλούς ή το άπειρο.

Αναπόφευκτη κατάληξη ο μηδενισμός. {…}

 

Μαθηματικότητα

 

 

Ο ποιητής διατηρεί χαμηλούς τόνους. Δεν κραυγάζει για ν’ ακουστεί. Αντίθετα, το χαμηλόφωνο ύφος σ’ αναγκάζει να σκύψεις για να αφουγκραστείς. Το έργο του διαθέτει βαρύτητα χωρίς ποτέ να γίνεται βαρύγδουπο. Εκθέτει το πλούσιο συναίσθημα, αλλά ελέγχει τη θυμική φόρτιση. Ξεδιπλώνει το βιωματικό υπόβαθρο σε μια αρμονική σχέση ύφους και θέματος.

 

Μιλάω πολύ μου λένε

γι’ αυτό τα τραβάω όλα τούτα τάχα.

Κι όμως,

τα βράδια δεν μπορώ να κοιμηθώ

αφού σπατάλησα όλη τη μέρα μου με το στόμα σφραγισμένο.{…}

 

Απαρατήρητος

 

 

Όλα τα ποιήματα διατηρούν την ελευθερία της γραφής, με την εξαίρεση του τελευταίου, όπου ο ποιητής εκφράζεται με μια ιδιαίτερα εφευρετική ρίμα, σ’ ένα ποίημα εμπνευσμένο, και ομώνυμο, από τον πίνακα του Μαγκρίτ, Νοσταλγία, τον οποίο και παραθέτει.

 

Η Γραμματική της Επαγγελίας, του Χρήστου Μαυρίκιου, μ’ έκανε να αναλογιστώ πόσα διαμάντια κρύβονται θαμμένα ανάμεσα σε τόνους αδιάβαστου χαρτιού, πόσα πολύτιμα πράγματα παραμένουν άγνωστα ή περιφρονημένα από την έλλειψη του χρόνου ή την προκατάληψη πως τα σημαντικά τα έχουμε ήδη διαβάσει και πως οι νέες φωνές δεν έχουν και πολλά να προσθέσουν στο ήδη φορτωμένο αναγνωστικό μας σύμπαν.

 

 

 

Ο Χρήστος Μαυρίκιος γεννήθηκε το 1976, ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως μαθηματικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η Γραμματική της Επαγγελίας είναι η πρώτη έκδοση ποιητικής συλλογής του.

 

 

 

* Ο Βασίλης Κυριλλίδης γεννήθηκε το 1958 και ζει στην Καβάλα. Έχει εκδώσει τα μυθιστορήματα, Αναστρέψιμα Υλικά (Καστανιώτης, 2001), Το χέρι του Θεού (Άγκυρα, 2005), Μαγικός Αέρας (Διάπλαση, 2018) και τη συλλογή διηγημάτων Ιστορίες της άλλης μέρας (Άγκυρα, 2008).  Έχει επιμεληθεί βιβλία και λευκώματα της ιστορίας της περιοχής του, καθώς και βιβλία για τον αθλητισμό.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top