Fractal

Η σκοτεινή διάσταση της Ιστορίας

Από τον Πάνο Ιωαννίδη //

 

Olivier Guez, “Η Εξαφάνιση του Γιόζεφ Μένγκελε”, Μετάφραση: Ευγενία Γραμματικοπούλου, εκδ. Κριτική

 

Μια από τις διαστάσεις της Ιστορίας, για την οποία γίνεται δύσκολα λόγος, είναι η αδυναμία επιβολής του δίκαιου πάνω στο άδικο. Ή για να το πούμε καλύτερα, δεν γίνεται εύκολα λόγος για το γεγονός, ότι το παρόν δυσκολεύεται να τα βάλει με το παρελθόν του. Και ως εκ τούτου, αδυνατεί να προετοιμάσει ένα καλύτερο μέλλον για τις επόμενες γενιές.

Συχνά δεν είναι μόνο ζήτημα των κοινωνικών δομών και των πολιτειακών θεσμών, να θέσουν επί τάπητος τις συνθήκες για δικαιοσύνη. Είναι και θέμα των ανθρώπων, οι οποίοι κινούμενοι κατά κανόνα από αντιδραστικές δυνάμεις και φασίζουσες ιστορικές συνιστώσες, μένουν προσκολλημένοι στο χθες, κόντρα στις επιταγές της προόδου. Και τότε τη λύση καλείται να τη δώσει ως συνήθως η Λογοτεχνία και οι πολλαπλές διαστάσεις της, που συνδέονται με την Ιστορία, ως τέτοια.

Το μυθιστόρημα του Olivier Guez, Η Εξαφάνιση του Γιόζεφ Μένγκελε (Κριτική, Ευγενία Γραμματικοπούλου), κινείται σε αυτό το πλαίσιο. Στο επίκεντρο της αφήγησης βρίσκεται η περιγραφή της ζωής του Γιόζεφ Μένγκελε, του χαρακτηριζόμενου και ως «Άγγελου του Θανάτου», ο οποίος έδρασε στο Άουσβιτς όντας επικεφαλής του ιατρικού επιτελείου των ναζί. Η θηριωδία που προκάλεσε ο Μένγκελε, ήταν ανεπανάληπτη και αξιοθρήνητη. Αρκεί να πούμε ότι ευθύνεται για τον θάνατο σαράντα περίπου χιλιάδων ανθρώπων.

Η ευφυής αφήγηση του Guez, παρακολουθεί τον Μένγκελε καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του, μετά την συνθηκολόγηση της Γερμανίας. Η περιφορά του στη Λατινική Αμερική, η τυπική και η άτυπη συνεργασία του με τις τοπικές κυβερνήσεις, οι σχέσεις που ανέπτυξαν τα δίκτυα των ναζί με τις τοπικές άρχουσες τάξεις, περιγράφονται με ρεαλισμό που κόβει τα ήπατα, και χωρίς ο βραβευμένος συγγραφέας να υποπέσει στην παγίδα της αυτολογοκρισίας. Με τον τρόπο αυτό ο συγγραφέας προσπαθεί να καλύψει το κενό της μη τιμωρίας του Μένγκελε, μέσω της λογοτεχνίας και να αφυπνίσει διαμέσου των αφηγηματικών επιλογών του.

 

Olivier Guez

 

Και αυτή ίσως να είναι τελικά η ουσία της λογοτεχνίας. Γυρίζοντας τις σελίδες αυτού του ωραίου μυθιστορήματος που θυμίζει ντοκουμέντο, και όχι ντοκουμέντου που προσπαθεί να γίνει μυθιστόρημα, ο αναγνώστης κατανοεί ως το αβγό του φιδιού δεν σπάει όταν τα νεογέννητα θα πεινάσουν και θα πεθάνουν. Σπάει όταν οι τελευταίοι θαυμαστές του φασισμού θα κατανοήσουν το λάθος τους ή θα βρεθούν ενώπιων των πολλών και δυσβάσταχτων ιστορικών ευθυνών τους.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top