Fractal

Σελίδες από τα μυστικά της τετράδια

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

Άγκαθα Κρίστι «Ο Ηρακλής Πουαρό και η έπαυλη του Γκρίνσορ», Μετάφραση: Αύγουστος Κορτώ, εκδ. Πατάκη, σελ. 184

 

«Ο καθένας δίνει άλλο όνομα στα πράγματα», είπε ο Πουαρό. «Είμαι καθ’ όλα διατεθειμένος να πιστέψω ότι κάτι υπέπεσε στην αντίληψή σας, ότι είδατε ή ακούσατε κάτι που σας έχει προξενήσει έντονο άγχος. Θεωρώ πιθανόν ακόμα κι εσείς η ίδια να μη γνωρίζετε τι είναι αυτό που επισημάνατε. Συναισθάνεστε απλώς και μόνο το αποτέλεσμα. Τολμώ να πω ότι δεν ξέρετε τι ακριβώς ξέρετε. Μπορείτε κάλλιστα να το χαρακτηρίσετε διαίσθηση όλο αυτό».

Τα έχει όλα και εκδίδεται για πρώτη φορά: την ατμόσφαιρα και τον μηχανισμό των δολοφόνων της. Τους φίνους συνειρμούς της και αποσπάσματα από τα μυστικά της τετράδια. Το σπίτι της που λάτρευε στην εξοχή. Την φιλάνθρωπη διάθεσή της να αλλάξει βιτρό στην εκκλησία της ενορίας. Την αυθεντική εικονογράφηση μιας νουβέλας ανέκδοτης ουσιαστικά. Με το σπίτι, το περίπτερο και τον κήπο, ακόμα και με την αγαπημένη της μανόλια. Τον τρόπο που στήνει τα μυθικά της μυστήρια. Το πώς διεκδικεί την ύπαρξή της μια ιστορία.

 

Στις 184 μόλις σελίδες της, «Ο Ηρακλής Πουαρό και η έπαυλη του Γκρίνσορ» όπου περιγράφει το λατρεμένο της Γκρίνγουέυ που είχε αγοράσει η Αγκάθα Κρίστι το 1938 και το οποίο θα κάνει Οικία Νας στο μυθιστόρημα «Το πέτρινο φέρετρο» που θα γραφτεί αρκετά χρόνια μετά.

Η υπόθεση, επίσης, διαθέτει κάτι από εκείνη.

Ένα επείγον τηλεφώνημα καλεί επειγόντως τον Ηρακλή Πουαρό στην Έπαυλη Γκρίνσορ όπου η φίλη του, συγγραφέας ιστοριών μυστηρίου Αριάδνη Όλιβερ έχει αναλάβει να στήσει ένα επινοημένο Κυνήγι του Δολοφόνου. Και η οποία ωστόσο διαισθάνεται ότι κάτι δεν πάει καλά.

Στα υπ’ όψιν ότι και η ίδια η Άγκαθα είχε οργανώσει κάποτε παρόμοιο Κυνήγι Δολοφόνου. Της άρεσαν αυτά τα παιχνίδια, τα έστηνε και τα έγραφε καλά.

Ακολουθεί με κάθε λεπτομέρεια η σκοτεινή αυτή ιστορία: το περίεργο ζεύγος Σταμπς, η αλλόκοτη Χάττι, η μυστηριώδης κυρία Φόλλιατ και «οι Φόλλιατ δεν φεύγουν από αυτό το σπίτι ποτέ» του μεθυσμένου ψαρά, το Κυνήγι του Δολοφόνου που τελειώνει με ένα πραγματικό θύμα…

Μια ιστορία που διαθέτει όλο το μυστήριο και την πολυδαίδαλη ευφυία της Άγκαθα Κρίστι, με εξαιρετικό χιούμορ, συλλογισμούς και λίγο παραπάνω παιγνιώδη διάθεση. Το λατρεμένο της κτίσμα περιγράφεται με κάθε λεπτομέρεια σχεδόν ρεαλιστικά και εν τέλει τολμά, να στήσει και να θάψει στους κήπους και στα παράσπιτα και ένα και δυο και τρία πτώματα.

Οι αστυνομικές ιστορίες εξάλλου ήταν το διανοητικό της παιχνίδι και ειδικά αυτή η ιστορία έχει δικά της αυτοβιογραφικά τόσα πολλά!

Εκτός από την έπαυλη, τον υπέροχο κήπο και το Κυνήγι του Δολοφόνου, εμπεριέχει στα σχόλια και όλα της τα μυστικά. Εκείνα που έγραφε στα 72 τετραδιάκια της όπου έστηνε πρόσωπα, ίντριγκα, κίνητρα, κι απέρριπτε ή επέλεγε κατά βούληση δολοφόνο.

Στην ίδια έκδοση, όμως, εμπεριέχονται πολλά περισσότερα μυστικά.

 

Agatha Christie

 

Γραμμένη το 1954, η ιστορία αυτή εκδίδεται σήμερα για πρώτη φορά στην αρχική της μορφή. Η έκδοση συνοδεύεται από εισαγωγή του Τομ Άνταμς, το ζωγραφικό έργο του οποίου κόσμησε τα εξώφυλλα των βιβλίων της Άγκαθα Κρίστι τις δεκαετίες του ’60 και του ’70 κι ο οποίος ζωγράφισε το εξώφυλλο ειδικά για την παρούσα έκδοση, καθώς κι από επίμετρο για τις συνθήκες συγγραφής αυτής της ιστορίας απ’ τον διακεκριμένο βιογράφο και σχολιαστή του έργου της Κρίστι, Τζον Κάρραν.

Μικρό αντίδωρο απ’ αυτά:

“Η Άγκαθα δούλευε μόνη της: «Η μεγαλύτερη ευλογία της συγγραφής είναι ότι μπορείς να επιδοθείς σ’ αυτή κατ’ ιδίαν, όποτε εσύ θέλεις. Οι συνθήκες εργασίας μου περιλαμβάνουν ένα στούντιο συνωστισμένο από πράγματα, με βιβλία σκορπισμένα παντού και σε πλήρη αταξία».”

«Αγαπώ τη λιακάδα, τα μήλα, σχεδόν κάθε είδος μουσικής, τα τρένα, τα παζλ αριθμητικής και οτιδήποτε έχει σχέση με αριθμούς, οι εκδρομές στη θάλασσα, το κολύμπι, η σιωπή, ο ύπνος, τα όνειρα, το φαγητό, η μυρωδιά του καφέ, οι κρίνοι, τα περισσότερα σκυλιά και το θέατρο».

Ένα βιβλίο κόσμημα, μεταφρασμένο με κέφι από τον Αύγουστο Κορτώ που γνωρίζει, επίσης, από παιγνιώδη μυστήρια.

 

 

Δημοσιεύθηκε στον Φιλελεύθερο

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top