Fractal

Η Καμόρα και η παγκόσμια κυριαρχία

Γράφει ο Μίνως-Αθανάσιος Καρυωτάκης //

 

«Γόμορρα» του Ρομπέρτο Σαβιάνο, Εκδ. Πατάκη, σελ. 453

 

Ο κόσμος του οργανωμένου εγκλήματος είναι γνωστός στο ευρύ κοινό κυρίως μέσω των βιντεοπαιχνιδιών, των ταινιών και των θρύλων που έχουν διαδοθεί για τη μαφία από άκρη σε άκρη του κόσμου. Οι βαρόνοι της κοκαΐνης και της λαθρεμπορίας έχουν τραβήξει κατά καιρούς τα φώτα της δημοσιότητας. Έτσι, έχουν έρθει στο προσκήνιο ιστορίες από τον Αλ Καπόνε και την Αμερική της Ποτοαπαγόρευσης μέχρι και την Γιαμαγκούτσι-γκούμι της Ιαπωνικής Γιάκουζα. Ο συγγραφέας του παρόν έργου, Ρομπέρτο Σαβιάνο, έχει γεννηθεί στη Νάπολη της Ιταλίας, εκεί όπου το οργανωμένο έγκλημα λύνει και δένει. Ο νεαρός δημοσιογράφος θα μεγαλώσει παρακολουθώντας τον βίο και την πολιτεία της Καμόρα, ενός από τα μεγαλύτερα και πιο παραδοσιακά συνδικάτα του οργανωμένου εγκλήματος. Η Καμόρα εδράζεται κυρίως στην Καμπανία και στην ευρύτερη περιοχή της Νάπολης. Μολαταύτα για λίγο λιγότερο από μισό αιώνα έχει αποφασίσει να ρίξει τα δίχτυα της στην παγκόσμια αγορά, διαμορφώνοντας μ’ αυτόν τον τρόπο μια δυναμική που να μπορεί να της εξασφαλίσει μία περίοπτη θέση στην κυριαρχία του κόσμου. Ο Σαβιάνο, λοιπόν, μέσα απ’ αυτό το βιβλίο προσπαθεί να φέρει πτυχές της ιστορίας της Καμόρα και να φανερώσει στον αναγνώστη την κρυφή και μη δραστηριότητά της.

Το «Γόμορρα» κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2006, χαρίζοντας στον δημιουργό του πρωτοφανή αναγνωρισιμότητα σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτός ήταν και ένας από τους λόγους που μπήκε στο στόχαστρο της Καμόρα. Η κατάσταση χειροτέρεψε για τον ίδιο από τον Οκτώβριο του ίδιου χρόνου, όταν κατήγγειλε δημόσια τέσσερα μέλη του εγκληματικού συνδικάτου. Αυτό το γεγονός είχε σαν αποτέλεσμα, ο τότε Υπουργός Εσωτερικών της Ιταλίας, Τζουλιάνο Αμάτο, να δώσει εντολή για συνεχόμενη φύλαξη του δημοσιογράφου. Παράλληλα, περίπου δύο χρονιά μετά (2008), γνωστοί διανοούμενοι και συγγραφείς όπως οι Ορχάν Παμούκ, Ντάριο Φο, Γκίντερ Γκρας κ.α. υπέγραψαν και δημοσίευσαν μια έκκληση προς την κυβέρνηση της χώρας, με την οποία έθεσαν εαυτούς στο πλευρό της ζωής του Σαβιάνο, ζητώντας από την ιταλική κυβέρνηση να τον προστατέψει πας η θυσία.

Το «Γόμορρα» ξεκινάει από το λιμάνι της Νάπολης και τη δουλειά που πιάνει ο Σαβιάνο σ’ έναν Κινέζο, ο οποίος φέρεται να είναι μέλος ενός άλλου πασίγνωστου εγκληματικού συνδικάτου, της Τριάδας. Μέσα απ’ αυτή την απασχόληση ο συγγραφέας παίρνει την αφορμή και αρχίζει να ξεδιπλώνει το κουβάρι της Καμόρα. Αναφέρεται στις εγχώριες και μη κοινωνικοοικονομικές διασυνδέσεις της, οι οποίες είναι ικανές να ρίχνουν και να ανεβάζουν κυβερνήσεις και τοπικούς πολιτικούς άρχοντες. Η κυριαρχία του συνδικάτου εκτείνεται από τη μόδα και τον ρουχισμό, μέχρι και τα ναρκωτικά. Μάλιστα, χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι η Αντζελίνα Τζολί σε μια τελετή των βραβείων Όσκαρ είχε φορέσει ένα φόρεμα που είχε παραχθεί μέσω του παράνομου εμπορίου ρουχισμού της οργάνωσης.

 

Roberto Saviano

 

Επιπλέον, τονίζεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα η σημασία της δράσης της Καμόρα για το παγκόσμιο οικονομικό σύστημα. Δεν είναι τυχαίο ότι αναφέρεται ότι οι δραστηριότητές της επεκτείνονται σε όλον τον κόσμο, ακόμα και στον μακρινό Άγιο Δομίνικο. Παράλληλα, οι πρακτικές της, όπως στην περίπτωση των απορριμμάτων και των τοξικών αποβλήτων, φαίνεται να διδάσκονται και να υιοθετούνται και από άλλους επιτήδειους (σελ. 438): «Οι πιο σημαντικοί μαθητές του ήταν οι Κινέζοι, από το Χονγκ Κονγκ. Οι stakeholder της Ανατολής είχαν μάθει από τους Ιταλούς να διαπραγματεύονται με εταιρείες της Ευρώπης, να παρουσιάζουν τιμές και να προτείνουν γρήγορες λύσεις. Για παράδειγμα, όταν στην Αγγλία αύξησαν το κόστος της αποδόμησης των λυμάτων, εμφανίστηκαν οι Κινέζοι stakeholder, που ήταν μαθητές εκείνων της Καμπανίας, και το Μάρτιο του 2005, στο Ρότερνταμ, η ολλανδική λιμενική αστυνομία ανακάλυψε χίλιους τόνους αστικών απορριμμάτων από την Αγγλία τα οποία θα ταξίδευαν για την Κίνα ως πολτοποιημένα χαρτιά για ανακύκλωση…».

Εν κατακλείδι, το βιβλίο του Σαβιάνο είναι ένα συγκλονιστικό έργο και δικαίως έχει γίνει ευρέως γνωστό σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι αποκαλύψεις του ταρακουνούν συθέμελα τον αναγνώστη, φανερώνοντας ότι ο κόσμος κάθε άλλο παρά αγγελικά πλασμένος είναι. Η σπιρτάδα του συγγραφέα του σε συνδυασμό με τον απλό και καταιγιστικό λόγο του συνθέτουν ένα έργο που είναι δύσκολα να αφεθεί, έστω και για λίγο, από τα χέρια του εκάστοτε αναγνώστη.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top