Fractal

Μιλώντας για τον πυρήνα της τέχνης με την Γιάννα Γραμματοπούλου

Από την Αντιγόνη Καράλη //

 

grammatopoulou

 

«Μία ζωντανή γιορτή της τέχνης»: αυτός είναι ο ορισμός που δίνει στην “Art Athina-Διεθνής Συνάντηση Σύγχρονης Τέχνης” η Γιάννα Γραμματοπούλου, πρόεδρος του «Πανελλήνιου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης» (ΠΣΑΤ) που έχει θεσμοθετήσει τη διοργάνωση. Το μεγαλύτερο εικαστικό γεγονός στην Ελλάδα που γιορτάζει φέτος την 20η διοργάνωσή του θα ανοίξει τις πύλες του στο TaeKwonDo (Κλειστό Γήπεδο Παλαιού Φαλήρου) στις 4 Ιουνίου και θα διαρκέσει έως τις 7 Ιουνίου. «Η Art-Athina αποτελεί σήμερα μία από τις παλαιότερες διεθνείς συλλογικές διοργανώσεις, η οποία έχει καταφέρει να παγιωθεί στη συνείδηση του κοινού, φιλότεχνου και μη» σημειώνει η Γιάννα Γραμματοπούλου. Το ουσιαστικό στίγμα της Art-Athina δίνουν οι «ελληνικές και ξένες αίθουσες τέχνης, που αποτελούν τον πυρήνα της έκθεσης. 41 γκαλερί από 13 χώρες  προβάλλουν μία σφαιρική εικόνα της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας διεθνώς».

 

– Ποια ανάγκη δημιούργησε τον θεσμό της Art-Athina;

– Να προβάλουμε και να αναδείξουμε το έργο καλλιτεχνών-συνεργατών που εκπροσωπούμε εμείς οι γκαλερί και να δημιουργήσουμε έναν θεσμό με μακροπρόθεσμους στόχους. Η Art Athina είναι από τις παλαιότερες φουάρ, δημιουργήθηκε το 1993 όταν είχε ξεκινήσει ο θεσμός στην Ευρώπη… Βρισκόμαστε στην περιφέρεια, δεν είμαστε στο κέντρο της Ευρώπης, και τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δύσκολα. Κι είμαστε μία μικρή χώρα και με μεγάλη εσωστρέφεια.

 

– Η  συνένωση όλων των γκαλερί μαζί πού αποσκοπεί;

– Στη δημιουργία συνθηκών διαλόγου μεταξύ καλλιτεχνων και γκαλερί. Σιγα σιγά με τα χρόνια ο διάλογος άνοιξε, ιδιαίτερα με τη συμμετοχή γκαλερί από το εξωτερικό. Σε αυτό βοηθάει και η διοργάνωση των παράλληλων εκδηλώσεων, οι ανεξάρτητες πλατφόρμες, τα γκρουπ καλλιτεχνών που δουλεύουν από κοινού για ένα δικό τους πρότζεκτ πάνω σε ερωτήματα κοινωνικά, πολιτικά και εικαστικά. Φέτος θα συμμετάσχουν στο σύνολο πάνω από 1000 καλλιτέχνες. Επιπλέον, θέλαμε να δείξουμε το ρόλο των γκαλερί στη διακίνηση του έργου αλλά και στη διαφάνεια, γιατί μέσα στη γκαλερί υπάρχει διαφάνεια στη διακίνηση του έργου.

 

– Πόσο έχει αλλάξει το κοινό μέσα σε αυτή την εικοσαετία;

– Το κοινό μεγαλώνει. Αυτό το διαπιστώνουμε και ως ιδιοκτήτες γκαλερί αλλά και στην Art Athina όπου υπάρχει μεγαλη αύξηση επισκεψιμότητας. Πέρυσι, π.χ, 35.000 άτομα επισκέφθηκαν τη φουάρ.

Αξιοσημείωτη, όμως, είναι η αύξηση του αριθμού των συμμετεχόντων από το εξωτερικό, που φέτος έφτασαν τους 17 (4 περισσότεροι από πέρυσι), μία αύξηση 50% από το 2013. Επιπλέον, πολιτιστικοί φορείς όπως μουσεία, ιδρύματα, καλλιτεχνικές εκδόσεις, συνεισφέρουν στη διαμόρφωση μίας ολοκληρωμένης εικόνας του εικαστικού τοπίου της εποχής.

 

– Υπάρχει μεγάλη συζήτηση γύρω από το θέμα της κρίσης στην αγορά  της τέχνης…

– Υπάρχει γενικότερη κρίση στη χώρα, βιώνουμε μία δύσκολη εποχή, από την οποία δεν θα μπορούσε να μείνει απ’έξω η τέχνη. Σε περιόδους οικονομικής άνθισης, το τελευταίο πράγμα που θα κάνει κάποιος είναι να αγοράσει έργα τέχνης. Σε περιόδους οικονομικής κρίσης, είναι το πρώτο που θα περικόψει. Ωστόσο, οι γκαλερί προσπαθούν κι επιμένουν και κάνουν ωραίες εκθέσεις.

 

– Πόσο βοηθάει η γκαλερί τον καλλιτέχνη;

– Μέσα από τη γκαλερί μπορεί κάποιος καλλιτέχνης να έλθει σε επαφή με το κοινό και να αρχίσει να γίνεται γνωστός. Χρειάζεται μία συνεχής πορεία για να καθιερωθεί. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος.

 

– Βρίσκεστε δέκα χρόνια στο τιμόνι του «Πανελλήνιου Συνδέσμου Αιθουσών Τέχνης». Ποια τα προβλήματα του χώρου και ποια ήταν η πιο δύσκολη περίοδος κατά τη διάρκεια της δικής σας προεδρίας;

– Η πιο δύσκολη περίοδος είναι φέτος. Γιατί όλοι είμαστε αναστατωμένοι και νιώθουμε μεγάλη ανασφάλεια. Υπάρχει το γενικότερο θέμα της οικονομικής κατάστασης. Λίγο πολύ οι επιχορηγήσεις σε όλους τους τομείς έχουν περικοπεί… Είναι και η πιο δύσκολη χρονιά για τη διοργάνωση της Art Athina που φέτος συνεχίζει την πορεία της δίχως την αρωγή του ΥΠ.ΠΟ. Στην ουσία μιλάμε για την αυτάρκεια του θεσμού, στηρίζομαστε στις δικές μας δυνάμεις. Παρά τις δυσκολίες προχωρήσαμε βάζοντας ένα μεγάλο στοίχημα. Σε καμία άλλη χρονιά δεν υπήρξε τόση μεγάλη προσπάθεια. Μέχρι στιγμής τα έχουμε καταφέρει. Κι είναι άθλος που συμμετέχουν οι γκαλερί. Γι’ αυτό, τονίζω, ότι ο πυρήνας της έκθεσης είναι οι γκαλερί. Αυτές στηρίζουν τον θεσμό.

 

– Ποιο μέλλον οραματίζεστε  για την Art Athina;

– Έχει καταφέρει να χαρτογραφηθεί στις διεθνείς φουάρ. Πάντοτε το όνειρό μας να ισχυροποιηθεί ο θεσμός ακόμα περισσότερο, να αποκτήσει μεγαλύτερη αυτάρκεια. Το κοινό τον έχει αγκαλιάσει, του δείχνει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη χρόνο με τον χρόνο.

 

– Σας ενδιαφέρει η εξωστρέφεια της φουάρ;

– Παλεύουμε για την εξωστρέφεια της Art Athina και τα μηνύματα που θα περάσουμε στο εξωτερικό. Γιατί, στο εξωτερικό η συνολική μας εικόνα, δεν είναι πολύ καλή. Εμείς προσπαθούμε κάθε χρόνο προς αυτή την κατεύθυνση. Έχουμε vip επισκέπτες από το εξωτερικό, συλλέκτες και εξέχουσες φυσιογνωμίες στον χώρο των τεχνών, τους οποίους ξεναγούμε και στη φουάρ αλλά και στα πιο σημαντικά μνημεία της πόλης.

 

– Documenta 14, Biennale, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: νέος αέρας φυσάει στον χώρο της σύγχρονης τέχνης στην πόλη. Εσείς πώς στέκεστε απέναντι σε όλο αυτό;

– Η 20η διοργάνωση της Art Athina συντελείται σε μία περίοδο σημαντικών εικαστικών εξελίξεων στη χώρα μας και αποτελεί προπομπό μίας νέας εποχής για τη σύγχρονη τέχνη στην Ελλάδα. Παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν, ο χώρος μας, η σύγχρονη τέχνη, μπαίνει σε μία περίοδο δυναμικής παρουσίας. Είναι κάτι πολύ σημαντικό, που έπρεπε να γίνει: να παίξει η σύγχρονη τέχνη τον σημαντικό ρόλο που της αξίζει, για να μπορέσει ο πολιτισμός να κλείσει τον κύκλο του, από τον πλούσιο αρχαίο πολιτισμό έως τη σύγχρονη τέχνη. Τώρα βρισκόμαστε σε πολύ καλό δρόμο. Η Art  Athina είναι η αρχή της καινούριας περιόδου. Ελπίζω να πάνε όλα καλά και να λειτουργήσουν καλύτερα. Εύχομαι να στρώσουν τα πράγματα και να εξελιχθούν προς όφελος όλων. Πιστεύω το 2016 και 2017 θα είναι ακόμα πιο θετικά. Ελπίζω στο μέλλον.

 

Πρώτη δημοσίευση στην εφημερίδα «Έθνος»

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top