Fractal

Echoes from Modern Lovers _7 / To Hip–Hop του Ghetto Rock

Επιμέλεια: Βαλάντης Τερζόπουλος (a.k.a. Electric Looser) //

 

Ghetto Rock

 

Δεν είμαι ειδικός με το hip–hop. Δεν πιστεύω ότι το εκπροσωπούν οι χρυσές καδένες, τα πανάκριβα αυτοκίνητα, τα ξυρισμένα στήθια, τα μπετομένα μούσκουλα και οι σιλικονάτες κοπέλες που ποζάρουν προκλητικά σε video–clips των σούπερ σταρ του είδους. Έχω καλούς λόγους να λέω  πως το hip-hop είναι η ονομασία μίας ολόκληρης στάσης ζωής που υιοθέτησε αρχικά η νεολαία της καταπιεσμένης μαύρης κοινότητας. Τότε και τώρα «οπλοστάσιό» της ήταν τα αθλητικά ρούχα και παπούτσια, το graffiti, η soul-jazz μουσική, το breakdance, οι τσάρκες σε clubs, το DJ-ing. Δηλαδή, στο σύνολό τους, όλες οι εκφάνσεις της σύγχρονης κοινωνικής, υποκουλτούρας. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με μία μορφή σύγχρονης ποίησης μέσα από έξυπνες ρίμες και μοναδικά samples ορίζουν τη μουσική του δρόμου. Ο Νικόλας είναι από το Αιγάλεω. Και τριγυρνά στη hip–hop σκηνή της Αθήνας ως «Ghetto Rock». Οι λέξεις που αντάλλαξα μαζί του με έπεισαν πως το παιδί «ζει» όσα λέει εδώ και στα τραγούδια του.

 

-Τι θυμάσαι από τη στιγμή που είπες: «θα γράψω και θα παίξω hip-hop»;

Θυμάμαι με φίλους να προσπαθούμε να ηχογραφήσουμε με πατέντες πλαγκάροντας κασετόφωνα και πικάπ σε μία ταράτσα. Εκείνη την εποχή όλα είχαν να κάνουν με το hip-hop. Προσπαθούσαμε να μαζέψουμε πληροφορίες από όπου μπορούσαμε χωρίς ίντερνετ γιατί απλά, τότε, δεν υπήρχε ίντερνετ.

 

-Πότε και πού έδωσες το πρώτο σου λάιβ; Πληρώθηκες;

Σε ένα συνοικιακό μπαρ, εδώ στο Αιγάλεω, νομίζω το 1999. Ήταν μία τελείως μαθητική κατάσταση. Είχα πληρωθεί σε δραχμές (!), δεν θυμάμαι το ποσό.

 

-Τι είναι για σένα το hip-hop;

Το hip-hop είναι μία ολοκληρωμένη καλλιτεχνική πρόταση αποτελούμενη από τα περιβόητα 4 στοιχεία. Όταν μιλάμε για την κουλτούρα του hip-hop, μιλάμε για το εικαστικό κομμάτι που είναι το graffiti, το μουσικό που είναι το DJ-ing και κατ’ επέκταση το beatmaking, το στιχουργικό ή το performance του m.c. που κάνει το rap και φυσικά το χορευτικό με το break dance. Σίγουρα, με την πάροδο του χρόνου και άλλα στοιχεία έχουν ξεπηδήσει μέσα από το hip-hop όπως το beatbox κλπ. Όλα αυτά είναι μία μάλλον εγκυκλοπαιδική προσέγγιση. Ουσιαστικά το hip-hop γεννήθηκε ως ο τρόπος τον φτωχών αφροαμερικάνων για να περάσουν καλά ή και να διαμαρτυρηθούν ακόμα, σε μία εποχή και σε περιοχές πολύ δύσκολες. Με τον καιρό εξαπλώθηκε σε όλο τον πλανήτη και πλέον το βλέπουμε παντού.

 

-Ποιο είναι το όνομα του μεγαλύτερου ελληνικού συγκροτήματος που έχεις ακούσει ως σήμερα;

Ελληνικό μάλλον οι Active Μember.

 

-Πέρα από hip-hop τι άλλο ακούς;

Ό,τι μου κάνει στο αυτί και νιώθω πως μου λέει κάτι, από Sun Ra και Coltrane μέχρι Χατζιδάκι και Clash ή από Νina Simone και Five Stairsteps μέχρι Strokes και Βαμβακάρη. Η μουσική είναι μία και παγκόσμια.

 

-Το Ghetto Rock προκύπτει από τον Mos Def;

Το Ghetto Rock είναι σαφή αναφορά στον Mos Def και στο ομώνυμο κομμάτι του.

 

-Ποια η σχέση σου με τους Voodootricks, Think Twice;

Είμαι μέλος των Voodootricks ως mc, μαζί με τον Baroq Bitter που φτιάχνει τις μουσικές παραγωγές και τα beat, όπως και στους Think Twice που είμαι ένας εκ των δύο m.c.’s μαζί με τον Dizzy Jamon.

 

-Πώς πρόεκυψαν αυτά τα μουσικά projects και ποιες οι διαφορές μεταξύ Ghetto Rock, Voodootricks, Think Twice;

Για τους Voodootricks ήταν φυσικό επόμενο της παρέας που έκανα με τον Μιχάλη. ‘Όταν άρχισε να φτιάχνει μουσικές, τις άκουσα και ήταν ακριβώς αυτό που ήθελα να κάνω, δηλαδή κλασσικό hip-hop με soul, jazz δείγματα. Αρχίσαμε αμέσως να γράφουμε κι έναν χρόνο αργότερα κυκλοφορήσαμε στο internet όσα κομμάτια μάς άρεσαν. Μέσω του Μιχάλη γνώρισα τον Jamon, κολλήσαμε απίστευτα μουσικά και αρχίσαμε να γράφουμε σε μουσικές του Madnesskey, του Cisco, του Primal και του Vaib Οne. Όταν είδαμε πως είχαμε περίπου 30 κομμάτια, είπαμε την φάση μας Think Twice, δουλέψαμε αυτά που θεωρήσαμε καλύτερα και τα βγάλαμε. Και οι δύο δουλειές κυκλοφόρησαν και επιμελήθηκαν με την βοήθεια του d.i.y label «B-muzic». To Ghetto Rock είναι το nickname που έχω επιλέξει όπως συνηθίζεται στο hip-hop. Είμαι ο Nίκος (Ghetto Rock) από τους Voodootricks, τους Think Twice και ό,τι άλλο κάνω στο μέλλον.

 

-Πιστεύεις οτι η Jazz και η Soul είναι τα δύο ειδή μουσικής που αποτελούν την βάση του hip – hop;

Είναι ξεκάθαρα μέσα στις ρίζες του μαζί με όλο αυτό το σύμπαν που λέμε μαύρη μουσική. Φτάνει να ακούσει κάποιος τα beat του J-Dilla, του Madlib, του Rza, του Βronze Nazareth, του Apollo Βrown, πιο παλιών όπως ο Pete Rock ή νέων, όπως ο Flying Lotus και σίγουρα χιλιάδων άλλων στον πλανήτη. Ακόμα, έχουν τρομερό ενδιαφέρον συνεργασίες όπως του Robert Glasper με ράπερς ή των Hypnotic Brass Ensemble που το αποδεικνύουν.

 

-Διαχρονικά ποια είναι η σχέση της Ελλάδας με τη hip-hop κουλτούρα;

Στην αρχή έσκασε ως κάτι ξενόφερτο, εντελώς έξω από τη λογική του Έλληνα. Με τον καιρό το δέχτηκε και αναγνώρισε την ύπαρξή του, αλλά δεν ξέρω κατά πόσο το κατάλαβε. Βέβαια, φταίνε και οι ράπερς για αυτό. Αντιγράφουν κάτι που δεν ζουν. Δεν μπορεί να ταυτιστεί και να νιώσει την αμεσότητα του hip-hop ο δέκτης, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν έχουμε ελληνικό hip-hop που εκφράζεται από τη ζωή και την ελληνική πραγματικότητα. Είναι όπως με κάθε μορφή τέχνης στην Ελλάδα, αυτό που επικρατεί στα μέσα και προβάλλεται κατά κόρον δεν έχει και μεγάλη σχέση με την ουσία του πράγματος αλλά με την εικόνα. Ευτυχώς υπάρχει το internet.

 

-Ποια η διάφορα του hip-hop και της rap;

Όταν μιλάμε για hip-hop μιλάμε για την κουλτούρα εν γένει, ενώ το rap είναι αυτό που κάνει ο m.c. πάνω από τη μουσική του d.j., το τραγούδι δηλαδή ή η έμμετρη απαγγελία των στίχων αν θέλεις.

 

-Σε σχέση με τα δικά σου ακούσματα, ποια είναι η γνώμη σου για τη μουσική κατάσταση στην Ελλάδα;

Βγαίνει καλή μουσική αλλά πρέπει να ψάξουμε για να τη βρούμε βαθιά στο internet. Υπάρχουν συγκροτήματα και μουσικοί που κάνουν παπάδες και στη σκηνή πετάνε φωτιές, αλλά δεν θα ακούσουμε πότε για αυτούς στην τηλεόραση ή στο ραδιόφωνο, με λίγες εξαιρέσεις φυσικά και μάλλον έτσι ήταν πάντα.

 

-Πιστεύεις ότι η αποστασιοποίηση των ανθρώπων από τη μουσική (διάφορα ακούσματα) και η ενασχόληση τους με νέο ποπ ακούσματα έχει σχέση με τη σημερινή κοινωνικό-οικονομική κατάσταση;

Σίγουρα μέχρι να φτάσουμε στη σημερινή κατάσταση προηγήθηκε μία εποχή ψευδοευημερίας όπου ό,τι ήταν εύκολο, βολικό και γυάλιζε έστω επιφανειακά, φάνταζε ως κυρίαρχη κατάσταση. Είχε χαθεί λίγο η ουσία, οπότε είναι και αυτό μέσα στους παράγοντες που μας φέρνουν στο σήμερα. Συγκεκριμένα, δεν νομίζω ότι το πρόβλημα είναι στην ποπ μουσική σαν είδος, αλλά στο πόσο πηγαία είναι η ενασχόληση κάποιου με αυτή.

 

-Με την ιδιότητα του μουσικού, πες μας τι σε χαλάει στην Ελλάδα γύρω από τη μουσική σκηνή που εκπροσωπείς, κινείσαι…

Αν και γενικότερα το ελληνικό hip-hop πλέον βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο, με ενοχλεί ο σεξισμός και η ομοφοβία στον στίχο και στη συμπεριφορά, κάτι που δυστυχώς υπάρχει έστω και σε μικρό ποσοστό. Ακόμα με τους εκπροσώπους της μίας και μοναδικής αλήθειας τους έχω ένα θέμα, αυτούς που κηρύττουν τον “σωστό” τρόπο να ζήσουμε ή ό,τι άλλο. Το πολύ preaching γίνεται πρήξing.

 

-Πες μου ένα τραγούδι που έχεις σταθερά στο playlist σου.

Το «Let me down easy» από την Inez Foxx και το «Sappy» των Nirvana.

 

-Τι σχεδιάζεις για το μέλλον;

Έχω ήδη αρχίσει να γράφω ένα project μαζί με τους Braille Pentagram που φτιάχνουν όλες τις μουσικές με δύο SP-404SX της Roland. Πρόκειται για ένα δίδυμο ιδιοφυών παραγώγων που ζουν στη Θεσσαλονίκη και το ύφος θα είναι λίγο διαφορετικό από Voodootricks και Think Twice, αλλά αυτό είναι θεμιτό νομίζω.Θα παραθέσω και ένα κομμάτι στο τέλος της συνέντευξης  με τον Nικήτα Κλίντ ή αλλιώς Xray για το το project που ετοιμαζω με τους Braille Pentagram.Ακόμη, έχουμε ήδη βρει τα άτομα για μια live μπάντα, (κιθάρα, μπάσο, τύμπανα, σαξόφωνο, τρομπόνι) με τον Vaib Οne να είναι ο εγκέφαλος ως παραγωγός, d.j.. Αυτό το διάστημα προβάρουμε κομμάτια δικά μου σε μουσικές του Vaib, με στόχο να γράψουμε μουσική της μπάντας στο μέλλον εννοείται. Το ύφος θα είναι ρίζες του hip-hop. Τέλος, θέλω να σε ευχαριστήσω Βαλάντη για όλο το υλικό που έχεις δώσει και σε μένα και σε όλους τους beatmakers, από τα blogs σου «Βlue Βeat Ιn Μy Soul» και «Spychedelic Sally» πρέπει να έχουν φτιαχτεί άπειρα beat από εκεί.

 

Xray (Nικήτας Κλίντ) & Ghetto Rock – Hardrock

 

The Voodootricks

FB : https://www.facebook.com/thevudutricks

Bandcamp : https://thevoodootricks.bandcamp.com/

 

Think Twice

FB : https://www.facebook.com/pages/Think-Twice/380337018711329

Bandcamp : http://thinktwice1.bandcamp.com/album/think-twice

 

Ghetto Rock

Soundcloud : https://soundcloud.com/ghetto-rock

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top