Fractal

Μήπως αυτό το σκοτεινό και ζοφερό έργο τέχνης είχε προβλέψει την άνοδο του Αδόλφου Χίτλερ;

Από τη Δήμητρα Ντζαδήμα //

 

ccnaziart1280

 

Ο Franz von Stuck -Φραντς φον Στουκ (1863-1928), γιος μυλωνά από την Κάτω Βαυαρία, έζησε στο Μόναχο, όπου όχι μόνο γνώρισε μεγάλη επιτυχία ως ζωγράφος, γλύπτης και γραφίστας, αλλά έγινε και καθηγητής στην Ακαδημία Καλών Τεχνών, έλαβε τίτλο ευγενείας και αυτοαποκαλούνταν “πρίγκιπας της τέχνης”. Είχε μεγάλη επιρροή στους κύκλους των Συμβολιστών και θεωρείται ένας από τους προδρόμους της Art Nouveau.

 

 

Mε τα ενδιαφέροντα έργα ζωγραφικής του κέρδισε σεβασμό και φήμη στη διάρκεια της ζωής του, ένα κυρίως, όμως, από τα έργα του μπορεί να είχε τη μεγαλύτερη επιρροή στην ιστορία της ανθρωπότητας: Ο πίνακας του Stuck με τίτλο “Die wilde Jagd”  (Το άγριο κυνήγι) που απεικονίζει τον θεό Wotan (Βόταν), θεότητα αντίστοιχη του Odin για τις φυλές της Δυτικής Γερμανίας.

 

T2C13NA

 Ο θεός Wotan στο άγριο κυνήγι του.

 

Το άγριο κυνήγι είναι ένα σκοτεινό, ζοφερό πορτραίτο που απεικονίζει τον Γερμανό θεό Βόταν , τον ανώτερο όλων των γερμανικών θεών, τον θεό του θανάτου και της καταστροφής. Ο Βόταν ιππεύει ένα άλογο που καθοδηγεί μία παρέλαση νεκρών. Όποιος παρατηρήσει την εικόνα του Βόταν θα αναγνωρίσει αμέσως την ομοιότητά του με τον Αδόλφο Χίτλερ.

 

Το γεγονός ότι ο πίνακας ολοκληρώθηκε το 1889, την ίδια χρονιά που ο Χίτλερ γεννήθηκε, έχει ενισχύσει περισσότερο τη θεωρία ότι αυτό το έργο τέχνης προφητεύει κάπως την άνοδο του διαβόητου δικτάτορα.

 

Αλλά αντί ο Stuck να είναι σε θέση να προβλέψει με κάποιο τρόπο το μέλλον, η αλήθεια είναι ότι η ζωγραφική του χρησιμοποιήθηκε από τον Χίτλερ ως πρότυπο για τον εαυτό του. Ο Χίτλερ υπήρξε τεράστιος θαυμαστής του Stuck και ήταν γοητευμένος με τα έργα του από την παιδική του κιόλας ηλικία. Ο νεαρός Χίτλερ αντίκρισε για πρώτη φορά αυτή την εικόνα σε ηλικία 13 ετών και αργότερα την πρόσθεσε στη δική του γκαλερί.

Έχει ειπωθεί ότι ο Χίτλερ είχε αντιγράψει τα μαλλιά και το μουστάκι του από τον πίνακα του Stuck. Δεν αποτελεί έκπληξη, λοιπόν, ότι η ναζιστική ηγεσία είχε αδυναμία στα έργα του, όπως επίσης και το γεγονός ότι η αναφορά στις γερμανικές ρίζες όπως περνούν στη μυθολογία, έγιναν δεκτές ως ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των γερμανικών αξιών. Έτσι, αν και η ιδέα ότι η ζωγραφική του Stuck ήταν προφητική είναι λίγο απίθανη, αποδεικνύεται η τεράστια επιρροή που μπορεί να έχει η τέχνη, εν αγνοία της, και η επίδραση των έργων στους ανθρώπους.

Ένα ακόμη αγαπημένο έργο ζωγραφικής του Αδόλφου Χίτλερ, είναι εκείνο της «Μέδουσας» που έχει μία παράξενη ομοιότητα με τη μητέρα του Χίτλερ, Κλάρα Χίτλερ. “Θεέ μου, αυτή είναι η μητέρα μου!” αναφώνησε ο Χίτλερ όταν είδε για πρώτη φορά το πορτραίτο.

 

collage2

 

Πηγή: www.historyanswers.co.uk

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top