Fractal

Η όγδοη ματριόσκα

Γράφει η Ελένη Γκίκα //

 

B.A.Paris «Φέρε με πίσω», Μετάφραση: Βεατρίκη Κάντζολα- Σαμπατάκου, εκδ. Bell, σελ. 368

 

Την γνωρίσαμε το 2016 με το μυθιστόρημά της «Πίσω από κλειστές πόρτες». Χωρίς πολλά πολλά, αναδεικνύοντας την διπλή όψη των πραγμάτων όσον αφορά τα ζευγάρια, ανακαλύπταμε ένα ιψενικό χορό θανάτου σε δυο πράξεις: τότε και τώρα. Η B. A. Paris που έχει γαλλο-ιρλανδική καταγωγή, μεγάλωσε στην Αγγλία και αργότερα μετακόμισε στη Γαλλία, όπου εργάστηκε μερικά χρόνια σε διεθνή τράπεζα πριν επανεκπαιδευτεί ως καθηγήτρια και ανοίξει σχολή ξένων γλωσσών μαζί με τον σύζυγό της, επανήλθε με τη διττή όψη της πραγματικότητας [μας είχε ήδη δώσει με την «Κατάρρευση» την πολλαπλότητα της ανθρώπινης φύσης]. Με τίτλο άμεσο αυτή τη φορά και προστακτικό «Φέρε με πίσω», η συγγραφέας που λάτρεψε την Άγκαθα Κρίστι και την παρομοίωσαν με τον Χίσκοκ, διασχίζοντας -όπως εκείνη τόσο καλά γνωρίζει- διπλά τον χρόνο, μας παρουσιάζει σε «δώδεκα χρόνια πριν» και «τώρα» το χρονικό και τον απόηχο μιας εξαφάνισης: Ο Φιν και η Λέιλα, νέοι και ερωτευμένοι, επιστρέφοντας οδικώς από τις διακοπές τους στη Γαλλία, χάνονται δια παντός. Ο Φιν κάνει μια στάση σε ένα υπαίθριο πάρκινγκ και όταν γυρίζει στο αυτοκίνητο η Λέιλα έχει εξαφανιστεί.

Δώδεκα χρόνια μετά και ενώ ο Φιν ετοιμάζεται να παντρευτεί την Έλεν, την αδελφή της Λέιλα, όλα δείχνουν ότι η Λέιλα επιστρέφει.  Πρώτα είναι η μικρή κούκλα που έκλεψε κάποτε από τις ματριόσκες της Έλεν. Κατόπιν μια σειρά από παρόμοιες μικρές ρωσικές κούκλες και τα emails που έρχονται συνθηματικά, συνωμοτικά, και ξεκάθαρα τελικά. Οι επισκέψεις στην παλιά αγροικία που έμεναν με τον Φιν και τέλος οι μικρές ρωσικές κούκλες με το τσακισμένο κεφάλι, η απαραίτητη προϋπόθεση για την επάνοδο της Λέιλα: η Έλεν να πάψει να υπάρχει!

Ένα ψυχολογικό θρίλερ υπογείων και διαρκώς αυξανομένων ημιτονίων που επιτρέπει στο παρελθόν να επεισέρχεται στο παρόν και να το αλλάζει διαρκώς μεταβαλλόμενο και το ίδιο, με χαρακτήρες που αλλάζουν θέση θύμα-θύτης ανά πάσα στιγμή, ψέματα που αποκαλύπτονται και αλήθειες που ξαφνιάζουν και στις τελευταίες σελίδες, κυριολεκτικά, κόβουν την ανάσα.

 

B.A.Paris

 

Η B.A.Paris φαίνεται να γνωρίζει καλά «τα χίλια κομματάκια του κάθε ανθρώπου», τις διαβαθμίσεις της βίας όσον αφορά τους άνδρες, τους εγκιβωτισμούς των ρόλων σαν κούκλες ματριόσκες όσον αφορά τις γυναίκες, και την κρυμμένη φωνή της συνείδησης ή της τρέλας που ελλοχεύει παντού. Την απώλεια που μας κάνει εντέλει ακόμα και τους νεκρούς μας να τους αφομοιώνουμε και να τους εμπεριέχουμε.

Ατμοσφαιρικό, χιτσκοκικό θρίλερ, γραμμένο πρωτοπρόσωπα, με εγκιβωτισμένες επιστολές, εσωτερικές φωνές και αναμνήσεις που εκτυλίσσεται σαν κινούμενο άμμος. Μεταβαλλόμενο διαρκώς. Δεν είναι ορατή η αλήθεια όταν εσύ δεν είσαι έτοιμος, τελικά, να την αντικρίσεις. Χαρακτηριστικό των ιστοριών της Paris η εσωτερική δράση και αντίδραση και η σχεδόν ακύμαντη πραγματικότητα και η ζωή η ζώσα. Σαν το ηφαίστειο μέσα στο παγόβουνο.

 

 

Δημοσιεύθηκε στον Φιλελεύθερο

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top