Fractal

Θέση και Τοποθέτηση // Φάτμα Εργκιούνγιερ

Συνέντευξη στην Τέσυ Μπάιλα //

 

fat1

 

-«Θέση και τοποθέτηση» είναι ο τίτλος της πτυχιακής σας εργασίας για την Α.Σ.Κ.Τ. αρχικά και τώρα το θέμα της συμμετοχής σας στο project  ΕΝΤΟΣ / ΕΚΤΟΣ ένα project διαρκείας στη στοά της οδού Πανεπιστημίου 44 στο πλαίσιο της ΜΟΚΕ της ΑΣΚΤ. Είναι η θέση μας σε έναν τόπο μια συνολική πραγματικότητα ή απλώς είναι μια αντανάκλαση της φυσικής μας παρουσίας;

 

Η εξέταση της θέσης σε ένα συγκεκριμένο σημείο στον πλανήτη, η φυσική παρουσία σε ένα μέρος δεν αναπαριστούν τη συνολική πραγματικότητα. Είναι πιθανό να βρίσκεσαι σε ένα αεροπλάνο, ένα εγκαταλελειμμένο μέρος ή σε μία σχολική αίθουσα ως σωματική υπόσταση, αλλά η ιδέα της τοποθεσίας εμπεριέχει περαιτέρω προσλαμβάνουσες, όπως σκέψεις και συναισθήματα σχετικά με τον παρελθόντα παρόντα και μέλλοντα εαυτό σου.

 

-Πώς επιλέγετε τα υλικά με τα οποία αποφασίζετε να ασχοληθείτε για την υλοποίηση μιας εικαστικής ιδέας;

Τα υλικά που χρησιμοποιώ αλλάζουν ανάλογα με το θέμα που με απασχολεί. Για μένα η επιλογή των υλικών είναι μια κατάληξη και γεννιέται μέσα από τη δουλειά. Πάντα ξεκινάει με προσχέδιο στο χαρτί αλλά εξελίσσεται όσο προχωράει η δουλειά. Καταλήγει σε φελιζόλ σε κολάζ σε πηλό κλπ. Αλλά μπορώ να πω ότι το χαρτί έχει ειδική σημασία για μένα, θεωρώ ότι έχει συμβάλλει στην εξέλιξη μου όπως έχει συμβάλλει στην εξέλιξη του κάθε πολιτισμού.

 

fat2

 

-Από την Τουρκία, στην Αγγλία για σπουδές και από εκεί στην Ελλάδα, τον Καναδά και επιστροφή στην Ελλάδα. Μιλήστε μας για την απόσταση που χωρίζει και τις γέφυρες που ενώνουν πολιτισμικά τους λαούς και πόσο αυτή σας η «θέση» μέσα στον κόσμο επηρέασε τις εικαστικές σας επιλογές.

 

Η λέξη που θα μπορούσε να απαντήσει σε αυτή την ερώτηση θα ήταν η απόσταση. Η γεωγραφική μετατόπιση, επιτρέπει την απομάκρυνση σου από μαζικές επιρροές, επιβάλλει ριζικές αλλαγές από τις καθημερινές συνήθειες και δημιουργεί την ανάγκη ανάγνωσης του εαυτού σου και τη κοινωνία που ζεις εκείνη τη στιγμή. Δεν είσαι μέσα αλλά ούτε έξω. Η ποιο κατάλληλη θέση για βελτίωση και συλλογισμό.

Οι γέφυρες που ενώνουν τους λαούς βρίσκονται στην ανάγκη επιβίωσης και στον τρόπο με τον οποίο το φυσικό τοπίο επηρεάζει τα χαρακτηριστικά του κάθε λαού. Σε κάθε κοινωνία βρίσκεις στοιχεία που ταυτίζεσαι και στοιχεία που είναι δύσκολο να κατανοήσεις. Θέλει προσπάθεια και χρόνο.

 

-Τι είναι αυτό που προσδιορίζει την πρωτοτυπία σε ένα έργο τέχνης και κατά πόσο μπορεί αυτός ο παράγοντας να επηρεάσει την τύχη ενός έργου. Η πρωτοτυπία είναι ένας παράγοντας αθανασίας;

Είναι μια δύσκολη ερώτηση. Κάποιοι θεωρούν ότι η πρωτοτυπία στην τέχνη δεν υπάρχει. Πολλές φορές η πρωτοτυπία, η απόκλιση από τα συνηθισμένα σπάει τα δεσμά της συμβατικότητας. Ο πίνακας του Μανέ «Ολυμπία» προκάλεσε μεγάλο σκάνδαλο καθώς θεωρήθηκε ιδιαιτέρως προκλητικός. Το μοντέλο ήταν όχι απλώς μια γυμνή γυναίκα, αλλά μια γυμνή γυναίκα που κοιτούσε κατάματα στον θεατή. Ο Μανέ κατακρίθηκε ακόμη και για την επιλογή του μοντέλου του, καθώς χρησιμοποίησε μια πιο αδύνατη –για τα πρότυπα της εποχής- γυναίκα. Αυτό το έργο θεωρείται πρωτότυπο και συνεχίζει να είναι ένα σημαντικό έργο. Με αυτό ως δεδομένο περνά στην αθανασία.

 

fat3

 

-Ποιοι καλλιτέχνες έχουν επηρεάσει το έργο σας;

Έχω επηρεαστεί από καλλιτέχνες που είναι γύρω μου. Από την Ραφαέλλα Κωνσταντίνου, από τον Πέτρο Λάλε και τον Αντώνη Σταμπέλος. Και μπορώ να πω και από τον Franz Klein.

 

-Σε ποιο βαθμό επηρεάζεται το έργο ενός καλλιτέχνη από τις τρέχουσες κοινωνικοοικονομικές εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο;

Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι στις εποχές μας η τέχνη δεν αλλάζει την κοινωνία. Εγώ πιστεύω στη συνεχή αλλαγή και στην αλλαγή που δημιουργεί η τέχνη αρχικά σε προσωπικό επίπεδο και εν συνεχεία στο κοινωνικό.

 

-Αναφερόμενος στη ζωγραφική ο Ματίς έλεγε πως: «Η ακρίβεια στην απεικόνιση δεν σημαίνει αλήθεια». Σας βρίσκει σύμφωνη η παρατήρηση αυτή;

Συμφωνώ… Αυτό ακριβώς κάνω με την συγκεκριμένη δουλειά. Προσπαθώ να εκφράσω η να περιγράψω πού βρίσκομαι αλλά δεν καταφέρνω να περιγράφω με μια εικόνα. Η περιγραφή μιας κατάστασης εμπεριέχει πολλές πλευρές.

 

fat4

 

-Έμπνευση, ενθουσιασμός και πάθος. Είναι αυτά τα τρία στοιχεία αρκετά για να πυροδοτήσουν τη δημιουργικότητά σας;

Όχι δεν λειτουργώ έτσι, δουλειά, δουλειά, δουλεία, αλλιώς χαθήκαμε. Αυτό πυροδοτεί τη δημιουργικότητά μου.

 

-Τελειώνει ποτέ η «ανάγνωση» ενός έργου τέχνης;

Κάθε φορά που βλέπεις ένα έργο έχεις διαφορετικές σκέψεις, εμπειρίες και συναισθήματα οπότε η «ανάγνωση» διαφοροποιείται.

 

Βιογραφικό της Φάτμα Εργκιούνγερ:

Η Φάτμα Εργκιούνγιερ γεννήθηκε το 1971 στη Τραπεζούντα. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών με ειδίκευση στη ζωγραφική.

Εκθέσεις που έχει λάβει μέρος:

1) Ατομική Έκθεση(2015), Μανιατάκειον Ίδρυμα, Κορώνη
2) Διπλωματική Εργασία (2015), Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών
3) Εμείς (2015), Αθηναΐς Πολιτιστικό Κέντρο
4) E- Εργαστήρι περιπλάνηση (2014) Έκθεση ΑΣΚΤ
5) Θύμα – Θύτης (2012), Παλιά Σφαγεία Ταύρος

 

Πληροφορίες για την Έκθεση Location Allocation της Φάτμα Εργκιούνγιερ:

Φάτμα Εργκιούνγερ
Location-Allocation II
Εγκαίνια: Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου 2015 στις 19:30
Μέγαρο Κωνσταντόπουλου, στοά της οδού Πανεπιστημίου 44
Διάρκεια: 10-21 Σεπτεμβρίου 2015
Δευτέρα-Παρασκευή: 9:30-21:30
Σάββατο: 9:30-18:00, Κυριακή: 9:30-13:00
Πληροφορίες: Τηλ.: 210 3897123

Επιμέλεια και θεωρητική υποστήριξη εκθέσεων: Χάρις Κανελλοπούλου.

 

Ποια είναι η αίσθηση που μας αφήνει η ανάγνωση της θέσης μας σε μια πόλη, της θέσης μας στον κόσμο ως ανθρώπινα όντα; Ποια είναι η εικόνα που αφήνει η πόλη στον καθένα μας από το παρελθόν, το παρόν, ακόμα και το μέλλον της; Ποια είναι η σχέση που διαμορφώνουμε με τους καθημερινούς της χώρους;

Στο χώρο της στοάς της οδού Πανεπιστημίου 44, οι χάρτες, τα χάρτινα «πλέγματα» και τα κολάζ της Φάτμα Εργκιούνγερ διαμορφώνουν μία εγκατάσταση που επιχειρεί να αναπαραστήσει εικόνες, διαδοχικές στιγμές κίνησης της τρέχουσας καθημερινότητας και ροές της πόλης. Έχοντας ως εκκίνηση τον αστικό χάρτη ως σημείο αναφοράς και ανάγνωσης του χώρου, αλλά και συναίσθησης της φυσικής παρουσίας μας σε κάθε τόπο, η Εργκιούνγερ προσεγγίζει την ιδέα της τοποθεσίας όχι μόνο ως τοπόσημο, αλλά και ως ρέον σημείο που διαμορφώνεται μέσα από τις προσλαμβάνουσες, τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας.

Η Εργκιούνγερ ξεκινά από τις δαιδαλώδεις αποτυπώσεις των χαρτών εναέριων λήψεων και προχωρά μεταφέροντας την αίσθηση του πλέγματος και της διαδρομής σε κατασκευές και κολάζ από φακέλους, χαρτοσακούλες, εφημερίδες και χαρτιά συσκευασίας. Υλικά που κόβονται, τσαλακώνονται, χρησιμοποιούνται και διαμορφώνονται γλυπτικά εμπεριέχοντας την εμπειρία της πόλης και αποθηκεύοντας νοητικά επεξεργασμένες εικόνες της καθημερινότητάς μας. Η Φάτμα Εργκιούνγερ αναδεικνύει τη σημασία της ιδιαιτερότητας της τοποθεσίας για τη διαμόρφωση των χαρακτηριστικών του έργου της, αναπτύσσοντας έναν πολυεπίπεδο διάλογο ανάμεσα στον καλλιτέχνη, τον τόπο και τους θεατές. Με τον εφήμερο χαρακτήρα της εγκατάστασής της και την ανάγνωση της μεταβλητότητας του αστικού χώρου, προσεγγίζει τη «μεγαλύτερη εικόνα» του, μέσα στην οποία η τέχνη συμπλέκεται με την υπαρξιακή θεώρηση της πόλης ως βιωμένης και προσωπικής εμπειρίας.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top