Fractal

«Γιατί τίποτα δεν υπάρχει αν δεν μπορείς να το αφηγηθείς. Είμαστε οι πρώτοι καταδότες του εαυτού μας»

Γράφει η Τζένη Μανάκη //

 

 

«Η χαμένη αναγνώστρια», Fabio Stassi,  Μετάφραση: Δήμητρα Δότση, Εκδόσεις Ίκαρος

 

 

«… η φωνή των συγγραφέων που αγαπώ είναι κάτι που βγαίνει εκ των έσω, έχει να κάνει με το κάθε εκατοστό του δέρματός τους, ζει κάτω από τα νύχια και φτάνει ως το κεφάλι. Την καταλαβαίνεις με τον πρώτο ήχο».

 

Το μεγαλείο του λογοτεχνικού κόσμου, από το πρώτο φέγγος της αυγής μέχρι το τέλος της μέρας. Ο Fabio Stassi, υπογράφει ένα βιβλίο για την αγάπη στη λογοτεχνία, με αναφορές και αναλύσεις σπουδαίων έργων, εμπλέκοντας στη νουάρ αφήγηση του το σασπένς που διεγείρει τη βουλιμία του αναγνώστη για την επόμενη σελίδα. Διανθίζει τον λόγο του με ειρωνεία, πικρό υποδόριο χιούμορ και σαρκασμό, για την σημερινή επαγγελματική και οικονομική κατάσταση των νέων, θέτει πλήθος ερωτημάτων για κάθε επίμονο εραστή της ανάγνωσης, κεντρίζοντας την ευφυία του, συστήνει έναν ήρωα που μένει στη μνήμη. De l’aube claire jusqu’à la fin du jour

«Αναρωτήθηκα αν η γραφή ήταν όντως ένας τρόπος να φιλτράρει κάποιος τη φωνή του, να την οδηγήσει σε ένα είδος εσωτερικού αποστακτήρα, σε μία διαδικασία απόσταξης».

Ο Βίντσε Κόρσο είναι ένας άνεργος φιλόλογος του σήμερα, καρπός της σχέσης, μιας ρεσεψιονίστας και ενός ταξιδιώτη, για μία μοναδική νύχτα. Το όνομα του πατέρα παραμένει άγνωστο, και ο Βίντσε ”επικοινωνεί” μαζί του με καρτ ποστάλ που στέλνει καθημερινά στο ξενοδοχείο που έγινε η σύλληψή του. Μοναδική πατρική κληρονομιά τρία βιβλία που εγκατέλειψε ο άγνωστος εραστής της μητέρας του, εφαλτήριο για να στραφεί η προσοχή του επίμονα στην ανάγνωση λογοτεχνίας.

Διερευνώντας τα όρια της μοιραίας σχέσης μεταξύ λογοτεχνίας και πραγματικότητας καταλήγει να λύσει το βιοποριστικό του πρόβλημα εφαρμόζοντας μία μέθοδο βιβλιοθεραπείας. Απογοητευμένος από την εγκατάλειψή από την ερωμένη του Σερένα, εγκαθίσταται στη Ρώμη σ’ ένα διαμέρισμα της οδού Μερουλάνα. Εκεί γνωρίζεται με τον θυρωρό Γκαμπριέλ και τις ιδιαιτερότητές του, συναντά στις σκάλες την κ. Παρόντι, μανιώδη αναγνώστρια λογοτεχνίας, όπως πληροφορείται από τον Εμιλιάνο, φίλο του,  βιβλιοπώλη της γειτονιάς. Ο Βίντσε ως βιβλιοθεραπευτής δέχεται ”ασθενείς” –  γυναίκες που αναζητούν τη λύση των προβλημάτων τους μέσα από τα βιβλία που τους συστήνει. Ο Fabio Stassi, παίρνει αφορμή ν’ αναφερθεί σε πολλά έργα διάσημων συγγραφέων, να τα αναλύει συσχετίζοντας την εκάστοτε πραγματικότητα με την μυθοπλασία. Ο ήρωάς του θυμίζει φυσιογνωμικά τον Ζεράρ Ντεπαρντιέ, καπνίζει τη μάρκα των τσιγάρων που προτιμούσε ο Καμύ και είναι μανιώδης ακροατής γαλλικών τραγουδιών. Προμετωπίδα κάθε κεφαλαίου του βιβλίου είναι οι στίχοι του γνωστού τραγουδιού του Ζακ Μπρελ ”Les vieux amants”. Οι παλιοί εραστές, αυτών που ο έρωτας κράτησε χρόνια παρά τις αντιξοότητες, όπως θα ήθελε να είναι ο δικός του με την Σερένα, όπως είναι ο έρωτάς του με την λογοτεχνία, όπως θα ήταν ο έρωτας της κ. Παρόντι με τον σύζυγό της, αν εκείνη δεν εξαφανιζόταν.

Η αλήθεια είναι ότι κανείς δεν μπορεί να εγκαταλείψει  στ’ αλήθεια κανέναν μέχρις εσχάτων. Είναι ένα από τα δράματα που η λογοτεχνία δεν θα φωτίσει ποτέ επαρκώς. Ζούμε σε έναν κόσμο πλασμένο από ίχνη και κουτσομπολιά, ενδείξεις και παραπομπές, έναν κόσμο που ο καθένας μας χτίζει γύρω του προκειμένου να επιζήσει. Γιατί τίποτα δεν υπάρχει αν δεν μπορείς να το αφηγηθείς. Είμαστε οι πρώτοι καταδότες του εαυτού μας».

 

 

 

Ο Βίντσε προσπαθεί να διαλευκάνει το μυστήριο της εξαφάνισης της κ. Παρόντι της ”Χαμένης αναγνώστριας”, μέσα από μία λίστα τίτλων λογοτεχνικών έργων που είχε πρόσφατα διαβάσει εκείνη. Στο μεταξύ ο σύζυγός της, με τον οποίο ζούσαν ειρηνικά, θεωρείται ύποπτος για την δολοφονία της, μετά την ανεύρεση ενός πτώματος στον Τίβερη, με αλλοιωμένα χαρακτηριστικά.

” Mais n’ est-pas le pire piège

                                       Que vivre en paix pour des amants ” 

Ίσως είναι η χειρότερη παγίδα,  η ειρηνική συμβίωση μεταξύ των εραστών. Ο Βίντσε ερευνά μανιωδώς. Θα κατορθώσει μέσα από τη λογοτεχνία να λύσει το μυστήριο ;

     «Η εξαφάνιση είναι ο μοναδικός τρόπος για ν’ αφήσεις πραγματικά κάποιον. Να τον αφήσεις ελεύθερο, εννοώ, ώστε να μην μπορεί να ασκεί άλλες νοσηρές μεθόδους ελέγχου ή εκβιασμού, όπως κάνουν κάποιοι ακόμα και μετά θάνατον. Καμιά κληρονομιά, καμιά τελετή, μονάχα το ογκώδες και άυλο στίγμα της μνήμης».

Η αναζήτηση της κ. Παρόντι ήταν συγχρόνως και μία αναζήτηση του εαυτού, μια αναζήτηση της πορείας των ερώτων.

«Κατά βάθος είναι αλήθεια πως δεν θέλουμε να μαντέψουμε τίποτε άλλο πέρα από τον εαυτό μας. Και εγώ αναζητούσα το μολύβι του χρόνου και της γνώσης, την ικανότητα να ξεχωρίζω το καλό από το κακό, να μετατρέπω την ύλη σε χρυσό, θαρρείς και είχα μέσα μου και το κλειδί και τη λύση του αινίγματος».

 

Η Ρώμη του σήμερα. Υπόβαθρο στις γραμμές του Stassi, η Ρώμη, η Αιώνια Πόλη και το μεγαλείο της, η Ιστορία που την βαραίνει, οι δρόμοι, οι πολιτικοοικονομικές και καιρικές μεταβολές που διαφοροποιούν την ψυχολογική κατάσταση των ανθρώπων.

«Ήταν μια Τρίτη. Ένα από εκείνα τα ξέγνοιαστα μεσημέρια που επιφυλάσσει η Ρώμη τον Νοέμβριο, μ’ εκείνο το εκτυφλωτικό φως και μια απρόσμενη, άκαιρη ζέστη. Μου άρεσε αυτό το κλίμα της πλησμονής, ήταν σαν να ψαχουλεύεις σ’ έναν πάγκο με μεταχειρισμένα ρούχα στην Πόρτα Πορτέζε και μετά να τριγυρνάς με ένα σακάκι ένα νούμερο μεγαλύτερο και πιο στενό. Ήταν μια εποχή που ανέστελλε την επαναλαμβανόμενη πραγματικότητα του ημερολογίου και σ’ έκανε να πιστεύεις πως δεν έχει εκδοθεί ακόμα καμιά ετυμηγορία για τις ζωές μας».

 

«Η χαμένη αναγνώστρια»  είναι ένα βιβλίο για πραγματικούς βιβλιόφιλους, εξασκημένους αναγνώστες, που δεν θα χαθούν μέσα στις πολλαπλές αναφορές εκλεκτών λογοτεχνικών έργων. Ο Βίντσε Κόρσο είναι ένας πολύ πιο βαθύς βιβλιοθεραπευτής από τον ”συνάδελφό” του κ. Περντί, του ”Μικρού παριζιάνικου βιβλιοπωλείου”. Το βιβλίο του Fabio Stassi αναζητά τη μοιραία σχέση μεταξύ λογοτεχνίας και πραγματικότητας, προσφέρει αναγνωστική απόλαυση, συνδυάζει επιτυχώς το νουάρ με τη μεγάλη λογοτεχνία, είναι υφολογικά ένα βιβλίο, που κέρδισε επάξια το 2016 το βραβείο Scerbanenco, ως το καλύτερο νουάρ μυθιστόρημα της χρονιάς, και όχι μόνο.

 

 

Fabio Stassi

 

 

 

Ο Fabio Stassi (Ρώμη 1962) είναι υπεύθυνος Ιταλικής Λογοτεχνίας σε γνωστό εκδοτικό οίκο της Ιταλίας και ταυτόχρονα εργάζεται σε μια Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη της Ρώμης. Πρωτοεμφανίστηκε στον συγγραφικό κόσμο το 2006. Έχει γράψει επτά μυθιστορήματα , διηγήματα, δοκίμια αλλά και βιβλία για παιδιά. Το 2013 γνώρισε μεγάλη επιτυχία χάρη στο μυθιστόρημά του ”Ο τελευταίος χορός του Σαρλό”, το οποίο μεταφράστηκε σε  19 χώρες, ενώ στην Ιταλία τιμήθηκε με έξι βραβεία, μεταξύ των οποίων και το Premio Cambello. 

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top