Fractal

Επαναπροσδιορίζοντας τη Ζωή

Γράφει η Μαρία Λιάκου //

 

exw_fylla«έξω – φύλλα», συλλογικό έργο, εκδ. LIBRON ΕΚΔΟΤΙΚΗ (2016), σελ. 93

 

Το εξώφυλλο του βιβλίου αναφέρει:

«Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών “Δημιουργική Γραφή” του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας σε συνεργασία με το 3ο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Θεσσαλονίκης, το οποίο στεγάζεται στο Κατάστημα Κράτησης Διαβατών Θεσσαλονίκης, πραγματοποίησε για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά σειρά μαθημάτων δημιουργικής γραφής κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικού έτους 2015-2016.

Τα κείμενα που παρήχθησαν είναι ειλικρινείς εικόνες του εσώτερου κόσμου των μαθητών, αλλά και ιστορίες μυθοπλασίας που συνέθεσαν κατά τη διάρκεια των συναντήσεών μας. Εκφράζουν την επιθυμία επαναπροσδιορισμού της ζωής, το νέο ξεκίνημα που θα σηματοδοτήσει ταυτόχρονα και την απομάκρυνση κάθε πιθανότητας επιστροφής στην έγκλειστη κατάσταση. Γιατί ένας τέτοιος κίνδυνος είναι πάντα εκεί. Οι συμμετέχοντες προσπάθησαν να τον ξορκίσουν διερευνώντας δημιουργικά σκέψεις και δράσεις, αναφερόμενοι άλλοτε στον αγώνα τους να φτάσουν στη χώρα της ελπίδας, άλλοτε στην οικογενειακή και προσωπική ζωή που άφησαν πίσω και στην οποία ποθούν να επιστρέψουν, άλλοτε με διδακτικό ύφος συνιστώντας σύνεση και αποφυγή παθημάτων και άλλοτε εκφράζοντας θλίψη, έρωτα, οργή, ελπίδα. Όλοι όμως, ανεξαιρέτως, ανακάλυψαν τη δύναμη της γραφής, την ικανότητά τους να εκφράσουν συναισθήματα και όνειρα, ανησυχίες και οράματα, ενισχύοντας με τον τρόπο αυτό την αυτοεκτίμησή τους και σε ένα βαθμό επαναπροσδιορίζοντας τον ίδιο τον εαυτό τους και τις πράξεις τους.»

 

Στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας φοιτούν ενήλικα άτομα που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση (Γυμνάσιο). Η εκπαίδευση στην φυλακή αποσκοπεί στην επανασύνδεση με την εκπαιδευτική διαδικασία, την κάλυψη του “νεκρού χρόνου”, με την απόκτηση βασικών και κοινωνικών δεξιοτήτων ώστε μετά την αποφυλάκιση να βοηθούν στην εύρεση εργασίας, έχοντας περισσότερα εφόδια από πριν. Παράλληλα η δημιουργική χρήση του χρόνου τους είναι ένα σημαντικό ζήτημα. Όμως η εκπαίδευση των κρατουμένων λόγω της φύσεως του εγκλεισμού και της προσωπικότητας των κρατουμένων είναι ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα και ταυτόχρονα μια πρόκληση. Η δύναμη της Γραφής όμως δεν αποτελεί μόνο ένα εκπαιδευτικό εργαλείο αλλά είναι μια σημαντική ίαση και δρόμος για την ενδυνάμωση της αυτοεκτίμησης των μαθητών- φυλακισμένων. Ένα ευχάριστο αποτέλεσμα είναι και το βιβλίο αυτό!

Κείμενα των μαθητών συμπεριλαμβάνει το βιβλίο και αξίζουν συγχαρητήρια στο εκδοτικό οίκο LIBRON για την φροντίδα της έκδοσης.

 

Περιλαμβάνει τις εξής ενότητες:

  • Ποίηση (9 ποιήματα)
  • Αλφαβήτα (η αλφαβήτα της Γυναίκας- της μητέρας μου – άτιτλα 7 κείμενα)
  • Σπαράγματα Γυναίκα- Δικαίωμα-Φόβος (14 κείμενα)
  • Ιστορίες (24 κείμενα)

 

Όπως αναφέρεται στο βιβλίο.. «Τα έργα παρήχθησαν στο μεγαλύτερο μέρος τους εντός της αίθουσας, κατά τη διάρκεια του μαθήματος, ορισμένα από αυτά ωμά και χωρίς στολίδια, απόλυτα ειλικρινή, αλλά φορτισμένα με συναίσθημα και εικόνα, όλα όμως ανεπιτήδευτα, χωρίς τον κίνδυνο επίκρισης και αξιολόγησης, εντός ενός κλίματος αποδεσμευμένου από στενούς κανόνες γραμματικής ή σημείων στίξης».

Ένα βιβλίο που οι αναγνώστες θα δουν βαθιά ανθρώπινα συναισθήματα μέσα στα κείμενα του βιβλίου.. Χρήζουν όμως της αναγνώρισης και της αποδοχής μας και αποτελούν λογοτεχνικό υλικό έξω από συμβατικές φόρμες γραφής.

Το βιβλίο δεν αποτελεί μόνο ένα εκπαιδευτικό υλικό άξιο προσοχής και μελέτης αλλά ένα βιβλίο για κάθε αναγνώστη.

Ας μην ξεχνάμε ότι πέντε σπουδαίοι συγγραφείς έγραψαν σπουδαία βιβλία κατά την διάρκεια που ήταν στην φυλακή και αξιοποίησαν τον χρόνο τους πολύ άξια.

Ο Θερβάντες έγραψε τον “Δον Κιχώτη” στις φυλακές της Σεβίλλης, ο μαρκήσιος ντε Σάντ το έργο του “Ζουστίν” στις φυλακές της Βαστίλης, ο Όσκαρ Ουάλιντ, ο Αδόλφος Χίτλερ (ο αγών) καθώς και ο Αντόνιο Γκράμσι κ.α.

Με αφορμή αυτό το βιβλίο θα μπορούσε να έρθει στο προσκήνιο το ζήτημα της πρόσβασης τών φυλακισμένων στην Ανάγνωση, ο εμπλουτισμός των Βιβλιοθήκων στις Φυλακές με σύγχρονα και κλασσικά λογοτεχνικά βιβλία καθώς και νέες δράσεις Φιλαναγνωσίας.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top