Fractal

Συνήθειες που γίνονται χαρακτήρας και μοίρα

Γράφει ο Γιάννης Παπαγιάννης //

 

Μοχσίν Χαμίντ «Έξοδος προς Δυσμάς», Μετάφραση: Αύγουστος Κορτώ, Εκδόσεις Ψυχογιός, σελ. 264

 

Ένα απροσδόκητα πολυδιάστατο μυθιστόρημα μας παρουσιάζει ο γεννημένος στο Πακιστάν αλλά διαμένων σε Αγγλόφωνες χώρες συγγραφέας. Το θέμα του, ο πολύ προσεγμένος αλλά κάπως τυποποιημένος τρόπος γραφής του και το γεγονός ότι στοχεύει και πετυχαίνει να μπαίνει στις λίστες των ευπώλητων, κάνουν τον αναγνώστη να πιστέψει ότι η ροή του μυθιστορήματος είναι προδιαγεγραμμένη. Έτσι λοιπόν έχουμε τη Νάντια και τον Σαϊντ, δυο νέους που ζούνε υπό τις απαγορεύσεις και τις θρησκευτικές προκαταλήψεις μιας καταπιεστικής πατρίδας, οι οποίοι ερωτεύονται. Ο έρωτας απαγορεύεται, όπως κι οι ερωτικές σχέσεις εκτός γάμου. Η Νάντια, επαναστατημένη και ριψοκίνδυνη, καπνίζει χασίς και θέλει να κάνει σεξ με τον Σαϊντ. Εκείνος όμως, πιστός στην παράδοση, της προτείνει να μην κάνουν σεξ μέχρι την ημέρα του γάμου τους. Και, φυσικά, αποφασίζουν να δραπετεύσουν από την καταπιεστική πατρίδα τους και να ξεφύγουν και τα λοιπά. Κι ενώ το μυθιστόρημα κυλάει τυποποιημένα, ο Πακιστανός συγγραφέας κάνει την έκπληξη που ανοίγει πολλαπλούς ερμηνευτικούς δρόμους: το ζευγάρι εγκλωβίζεται ακριβώς στην αρχική του επιλογή, να μην κάνει σεξ πριν τον γάμο. Η επιλογή αυτή γίνεται συνήθεια, τρόπος ζωής και τελικά δεν μπορούν να πλησιάσουν ο ένας τον άλλον και χωρίζουν. Αυτή η εναλλακτική οπτική του συγγραφέα, που εκφεύγει από το «ευτυχισμένο τέλος» που ίσως περιμέναμε, φέρνει στο νου το γνωστό ρητό του Λάο Τσε: «Πρόσεξε τις σκέψεις σου, γίνονται λόγια. Πρόσεξε τα λόγια σου, γίνονται πράξεις. Πρόσεξε τις πράξεις σου, γίνονται συνήθειες. Πρόσεξε τις συνήθειές σου, γίνονται χαρακτήρας. Πρόσεξε το χαρακτήρα σου, γίνεται η μοίρα σου». Αυτό ακριβώς παθαίνει το ζευγάρι του μυθιστορήματος. Και η μοίρα τους δεν είναι ευτυχισμένη. Ίσως στο τέλος του βιβλίου, όταν το ζευγάρι συναντιέται πενήντα χρόνια μετά και πάλι δεν μπορεί ακριβώς να καταλάβει γιατί δεν είναι μαζί, σκεφτεί κι ο αναγνώστης δικές του εμπειρίες, δικές του συνήθειες που έγιναν χαρακτήρας και μοίρα.

 

Μοχσίν Χαμιντ

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top