Fractal

Γκρίζο Βλέμμα: Ένα Απλό Έγκλημα

Γράφει ο Πάνος Ιωαννίδης //

 

aplo_egklimaΈνα από τα ιδιαίτερα χαρίσματα του noir είναι η δυνατότητα του να χρησιμοποιεί στοιχεία από διαφορετικά μεταξύ τους πεδία και να τα εντάσσει στην αφήγηση. Το λογοτεχνικό αμάλγαμα που προκύπτει αναδεικνύει τη μοναδικότητα του είδους. Η κοινωνιολογία, η φιλοσοφία, η πολιτική επιστήμη, η δημοσιολογία, η αισθητική αλλά και οι σπουδές φύλου έχουν θέση στους πολλαπλούς χώρους των σύγχρονων αστυνομικών μυθιστορημάτων.

Το μυθιστόρημα του Θοδωρή Καλλιφατίδη Ένα Απλό Έγκλημα (εκδόσεις Γαβριηλίδη), διέπεται από το προαναφερόμενο χάρισμα. Η επικεφαλής ενός αστυνομικού τμήματος Κριστίνα Βέντελ, κόρη μετανάστη από την Ανατολική Γερμανία, καλείται να εξιχνιάσει με την ομάδα της, το φόνο μιας νεαρής γυναίκας που βρέθηκε νεκρή μέσα σε μια σακούλα. Η προσωπική ζωή της αστυνομικού δεν βρίσκεται και στην καλύτερη φάση της καθώς τα κενά επικοινωνίας με τον σύζυγο της αυξάνουν μέρα με τη μέρα. Καθώς οι έρευνες προχωρούν αποκαλύπτεται ότι το θύμα είναι επίσης μετανάστρια από την Ανατολική Ευρώπη· μια εργάτρια του σεξ που απέτυχε να συναντήσει τη δική της γη επαγγελίας. Συνακόλουθα αναδεικνύεται η πίσω όψη μιας κοινωνίας που έχει μάθει να κρύβει κάτω από το χαλί τα σκοτεινά της μυστικά.

Καλογραμμένο και δουλεμένο με την λεπτεπίλεπτη και ήπια γραφή του Θοδωρή Καλλιφατίδη, μπολιασμένο με εύστοχα φιλοσοφικά ερωτήματα καθώς το κουβάρι της πλοκής ξεδιπλώνεται, το Ένα Απλό Έγκλημα, είναι κάτι παραπάνω από ένα noir μυθιστόρημα. Είναι μια μοντέρνα μελέτη που διαλέγεται με την ανεπάρκεια των πολιτικών αφομοίωσης των μεταναστών και της ευρύτερης κοινωνικής πολιτικής της Ευρώπης. Είναι επίσης ένα σύγχρονο δοκίμιο που διαλέγεται πάνω στη διαρκή μάχη που αναπτύσσεται ανάμεσα στο καλό και στο κακό. Μα πάνω από όλα είναι σπουδαία λογοτεχνία που αναγνωρίζει τα δάνεια από τον Ντοστογιέφκσι- τα ονόματα Αλιόσα, Νατάσσα και Ραγκόζιν που δίνονται σε ήρωες του δράματος δεν είναι μια τυχαία συγγραφική επιλογή.

Λίγο πριν ολοκληρωθεί η έρευνα η Κριστίνα Βέντελ χωρίζει με τον σύντροφο της. Έτσι είναι πάλι ελεύθερη να σχεδιάσει τη ζωή της εκ νέου σε έναν κόσμο αρκετά φαλλοκρατικό. Έναν κόσμο που χωρίς να το θέλει προκάλεσε τον θάνατο της Νατάσσας, της εργάτριας του σεξ από την Ανατολική Ευρώπη. Πρόκειται για ένα εύρημα το οποίος μας δείχνει πολύ πολύ διακριτικά ότι το προσωπικό δεν παύει να είναι πολιτικό.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top