Fractal

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ε΄ : Δημοσκοπήσεις του 1979

Της Μαρίας Ψαρά //

 

4/1/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 1 Όχι χρήματα, αλλά υπηρεσίες.

Γράφει η Ρ.Θεολογίδου.

Έρευνα που οργάνωσε η ICAP για λογαριασμό του Ταχυδρόμου, σε πανελλαδικό δείγμα 3.000 ατόμων. Το γκάλοπ πραγματοποιήθηκε σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και 107 πόλεις, κωμοπόλεις και χωριά, σε άνδρες και γυναίκες πάνω από 15 χρονών.

Ερώτηση: Τι θα προτιμούσατε εσείς προσωπικά για τα επόμενα χρόνια: να κερδίζετε περισσότερα χρήματα και να αγοράζετε ό,τι θέλετε, ή να βελτιωθούν οι υπηρεσίες που σας παρέχονται;

Να βελτιωθούν οι υπηρεσίες

82%

Να αυξηθεί η αγοραστική μου δύναμη

16%

Δεν γνωρίζω/ δεν απαντώ

12%

 

18/1/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 3 Παιδί με σωλήνα; Όχι, λένε οι μισοί Έλληνες;

Της Σ.Τζαννέτη.

Η Λουίζ Μπράουν ήταν το πρώτο παιδάκι του σωλήνα, που έγινε γνωστό σε όλον τον κόσμο.

Πρόκειται για πανελλαδική έρευνα της ICAP για λογαριασμό του Ταχυδρόμου, σε 3.000 άτομα 15 χρονών και πάνω.

Ερώτημα: Θεωρείτε σωστό ή όχι να γίνονται παιδιά με τη βοήθεια δοκιμαστικού σωλήνα, όταν οι γονείς δεν είναι σε θέση να συλλάβουν μόνοι τους;

Συμφωνώ

45%

Δε συμφωνώ

42%

Δεν απαντώ

13%

Συνοδεύεται από σχολιασμό καθηγητή θεολογίας και κοινωνιολογίας.

 

(στο ίδιο τεύχος) Διάδοχο δε βλέπουν.

Έρευνα του Research Center στο διάστημα 12-18/12 σε 1.540 άτομα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και αστικές περιοχές.

Ερώτηση: Ποιον θεωρείτε πιθανότερο διάδοχο του σημερινού πρωθυπουργού; (παρατίθενται με τη σειρά που δίνονται στο περιοδικό)

Παπανδρέου

13%

Μητσοτάκης

10%

Αβέρωφ

5%

Κανελλόπουλος

2%

Παπακωνσταντίνου

1%

Μαύρος

1%

Διάφοροι άλλοι

2%

Δεν ξέρω

61%

Αναποφάσιστοι

2%

Παρόμοια έρευνα είχε γίνει και την περίοδο 8/8-5/9 και τότε οι αναποφάσιστοι ήταν 84%.

 

21/1/’79 Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία Τολμήσαμε το Δημοψήφισμα 45.2% ΥΠΕΡ, 24% ΚΑΤΑ, 30.7% Δεν παίρνουν θέση. Οι 6 στους 10 απαιτούν δημοψήφισμα.

Πρόκειται –κατά τα λεγόμενα της εφημερίδας- για την πρώτη επιστημονική σφυγμομέτρηση που δημοσιεύεται για τις αντιδράσεις της κοινής γνώμης στο θέμα της ΕΟΚ. Η ημερομηνία διεξαγωγής (20-27/11/1978) και δημοσίευσής της συμπίπτει με την κορύφωση ενδιαφέροντος του ελληνικού λαού για το θέμα της εισόδου μας στις ευρωπαϊκές κοινότητες και την έναρξη ενός υπεύθυνου διαλόγου στη Βουλή, πάνω στις θετικές και αρνητικές πλευρές του θέματος.

Η σφυγμομέτρηση διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Μελετών και Έρευνας Αγοράς Research Center ‘σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα επιστημονικής δημοσκόπησης’ και αποκλειστικά για την Κυριακάτικη και Πρωινή Ελευθεροτυπία. Το σταθμισμένο αντιπροσωπευτικό δείγμα που χρησιμοποιήθηκε είναι 4.297 άτομα –‘το υψηλότερο που αναφέρεται σε τέτοιου είδους γκάλοπ στην Ελλάδα’. Πρόκειται για ένα δείγμα που, σύμφωνα με ερευνητές, επιτρέπει να διαμορφωθεί μια σαφής εικόνα για το πώς σκέφτεται και αντιδρά ο ελληνικός λαός πάνω στο καυτό ζήτημα της ένταξής μας στην ΕΟΚ.

Στην έρευνα πήραν μέρος 32 ειδικευμένοι ερευνητές, που επισκέφθηκαν 31 ‘αντιπροσωπευτικές’ περιοχές της χώρας, αστικές, ημιαστικές και αγροτικές. Η επεξεργασία των στοιχείων, μετά την κωδικογράφησή τους, έγινε με ειδικό πρόγραμμα σε ηλεκτρονικό υπολογιστή ΙΒΜ 370/145. Το ποσοστό της πιθανής απόκλισης που υπολογίζουν οι προδιαγραφές των ερευνητών, δεν ξεπερνά το 2%. Λόγω του δίμηνου διαστήματος μεταξύ της διεξαγωγής της έρευνας και της δημοσίευσής της «δεν αποκλείεται μεταγενέστερη μεταστροφή των απόψεων και των εκτιμήσεων του ελληνικού λαού για την ένταξη στην ΕΟΚ, ανάλογα με τις εξελίξεις».

Ερώτηση: Εδώ και πολύ καιρό γίνεται λόγος για την είσοδο της Ελλάδας στην ΕΟΚ. Αν λάβετε υπόψη σας ό,τι έχετε ακούσει ή διαβάσει γι’ αυτό το θέμα, εσείς θέλετε να μπούμε στην Κοινή Αγορά ή όχι;

Σύνολο

%

Άνδρες

%

Γυναίκες %

ΗΛΙΚΙΕΣ

17-24 25-34 45-64

ΤΑΞΕΙΣ

Άνω Μέση Κάτω

Ναι

45,2

48,8

41,5

40,9

43,5

45,4

59,0

46,9

41,1

Όχι

24,0

31,1

16,7

35,5

26,4

18,4

26,9

26,6

21,1

ΔΞ

30,7

20,1

41,8

23,6

29,9

35,9

14,0

26,5

36,8

 

Τα μεγαλύτερα αρνητικά αποτελέσματα παρουσιάζονται σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη. Το Λεκανοπέδιο Αττικής δίνει 31.1% και το αντίστοιχο ποσοστό της Θεσσαλονίκης είναι 24%. Η Θεσσαλονίκη μάλιστα συγκεντρώνει το χαμηλότερο ποσοστό εκείνων που λένε ναι στην ένταξη (35.5%).

Ερώτηση 2 (σε όσους στην προηγούμενη ερώτηση απάντησαν όχι): Τι θα θέλατε: να συνεχιστεί α)η σημερινή σχέση/η σημερινή σύνδεση, β)άλλη, ειδική σχέση ή γ)απολύτως καμία σχέση, δ)άλλο;

Σύνολο

%

Άνδρες

%

Γυναίκες %

ΗΛΙΚΙΕΣ

17-24 25-34 35-44 45-64

ΤΑΞΕΙΣ

Άνω Μέση Κάτω

Α

17,3

14,0

20,7

3,19

3,11

21,0

22,3

10,0

12,0

21,2

Β

29,2

40,6

17,9

35,2

28,4

27,1

25,8

43,0

31,3

25,1

Γ

15,6

20,0

11,0

23,6

17,3

8,4

13,8

18,9

18,2

13,4

Δ

3,6

3,3

4,0

3,1

2,0

4,6

4,5

3,1

2,0

4,5

ΔΞ

34,0

20,4

44,6

26,5

37,2

36,8

31,1

23,4

34,1

34,2

 

23/1/’79 Πρωινή Οι οπαδοί των κομμάτων για την ένταξη: ΝΔ: ναι 69.7% ΠΑΣΟΚ: 31.7% (συνέχεια της δημοσίευσης της έρευνας της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπία)

Ερώτηση: Εδώ και πολύ καιρό γίνεται λόγος για την είσοδο της Ελλάδας στην ΕΟΚ. Θέλετε να μπούμε στην κοινή αγορά ή όχι; Τι θα θέλατε: να συνεχιστεί α)η σημερινή σχέση/η σημερινή σύνδεση, β)άλλη, ειδική σχέση ή γ)απολύτως καμία σχέση, δ)άλλο;

Ναι

α

β

γ

Δ

ΔΓ

ΝΔ

69,7

8,6

4,8

2,1

0,9

16,0

ΕΔΗΚ

52,5

11,1

13,5

1,9

1,5

19,5

ΠΑΣΟΚ

31,7

5,9

35,6

11,5

2,2

13,0

ΚΚΕ

10,5

5,4

31,6

45,3

2,7

3,0

ΚΚΕ εσωτ.

25,2

15,1

40,6

10,1

0

9,0

ΕΔΑ

34,6

0

65,4

0

0

0

ΕΠ

57,0

14,5

5,2

7,7

0

15,6

Άλλο

13,1

0

50,8

17,7

0

18,4

Δεν ψηφίζω

44,8

10,6

13,3

15,0

1,5

16,2

Δεν απαντώ

42,2

12,6

12,6

7,0

2,7

22,2

 

25/1/’79 Πρωινή Απαιτούν Δημοψήφισμα και όσοι θέλουν την ένταξη. Πρώτες στα ποσοστά Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Αναλύει και παρουσιάζει ο Θ.Καλούδης.

Συνεχίζεται η πολύ λεπτομερής ανάλυση των αποτελεσμάτων της έρευνας του R.C. Στο φύλλο αυτό της Πρωινής, παρατίθενται αναλυτικοί πίνακες σχετικά με το αν πρέπει, κατά τη γνώμη των ερωτηθέντων, να γίνει ή όχι δημοψήφισμα, αλλά και απαντήσεις για το ποιος θα ωφεληθεί περισσότερο από την ένταξη στην ΕΟΚ (η Ελλάδα; οι ξένες χώρες; οι πλούσιοι; η κυβέρνηση; κλπ).

Δε θα παρατεθούν εδώ όλοι αυτοί οι πίνακες, παρά μόνο αυτός που αφορά το δημοψήφισμα1.

Ερώτηση: Να γίνει ή όχι δημοψήφισμα;

Ναι

59,4%

Όχι

17,2%

ΔΓ

23,2%

 

25/1/’79 Πρωινή Οι μισοί οπαδοί της ΝΔ απαιτούν δημοψήφισμα.

Αναλύει και παρουσιάζει ο Θ.Καλούδης.

Πρόκειται για τη συνέχιση της δημοσίευσης της δημοσκόπησης του R.C. Αυτή τη φορά η επιθυμία ή όχι για δημοψήφισμα παρατίθεται σε συνδυασμό με την πρόθεση ψήφου.

Ναι

%

Όχι

%

ΔΓ

%

ΝΔ

50

30

20

ΕΔΗΚ

72

13

15

ΠΑΣΟΚ

81

10

9

ΚΚΕ

81

9

10

ΚΚΕ εσωτ.

95

0

5

ΕΔΑ

100

0

0

ΕΠ

45

40

15

Άλλα κόμματα

69

22

9

Δεν ψηφίζω

64

10

26

Δεν απαντώ

53

16

31

Λευκό

80

9

11

Δεν γνωρίζω

52

14

34

Το μόνο σημείο που θα σχολιάζαμε ιδιαίτερα είναι το ποσοστό της αδιευκρίνιστης ψήφου, το οποίο προστιθέμενο, ανεβαίνει σε εξαιρετικά υψηλά ποσοστά, για όλα τα κόμματα. Το γεγονός αυτό είναι ίσως δείγμα της έλλειψης ενημέρωσης σε σχέση με την ΕΟΚ, που χαρακτήριζε την εποχή και που έχει καταγραφεί σε άλλες έρευνες –και όπως θα δούμε και από το επόμενο φύλλο της πρωινής και σε αυτή.

 

26/1/’79 Πρωινή Μόνο 5 στους 100 ξέρουν τι σημαίνει η ένταξή μας!

Σε ερωτήσεις της έρευνας του R.C. για το πόσο καλά θα έλεγε καθένας για τον εαυτό του ότι είναι ενημερωμένος στα βασικά θέματα της ΕΟΚ, το 27.9% απάντησε πως είναι καθόλου ενημερωμένο, το 27.7% ότι γνωρίζει λίγα, το 24.4% « έτσι κι έτσι» και μόλις το 14.8% αρκετά ενημερωμένο. Πολύ καλά ενημερωμένο εμφανίζεται το 5%.

Παράλληλα παρουσιάζονται και ορισμένοι πίνακες σχετικά με τη γνώμη των αναγνωστών κάθε εφημερίδας για την ΕΟΚ.

 

27/1/’79 Πρωινή Με κλειστά μάτια μπαίνουμε στην Οικονομική Κοινότητα.

Δημοσιεύεται το συμπέρασμα από τη σφυγμομέτρηση κοινής γνώμης, στο οποίο καταλήγει ο Θ.Καλούδης.

 

25/1/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 4 Τι βλέπουν τα παιδιά μας στην τηλεόραση;

Των Ρ.Μητροπούλου και Α.Γληνού.

Έρευνα που έγινε από την ICAP για λογαριασμό της ΕΡΤ, την περίοδο 9-15/12. Ρωτήθηκαν με προσωπικές συνεντεύξεις 150 παιδιά από 400 οικογένειες, ηλικίας 5-14 χρονών. Έτσι, ‘τα συμπεράσματα αντιστοιχούν σε σύνολο 310.000 παιδιών’ μας πληροφορεί το περιοδικό.

Οι ερωτήσεις, οι οποίες δεν παρατίθενται στο άρθρο, αφορούσαν στο πρόγραμμα των καναλιών και στις ώρες που αφιερώνουν τα παιδιά στην τηλεόραση. Από τα αποτελέσματα της έρευνας, φαίνεται ότι οχτώ στα δέκα παιδιά βλέπουν κάθε μέρα τηλεόραση, ό,τι κι αν αυτή μεταδίδει, εννέα στα δέκα παρακολουθούν το Σαββατοκύριακο, καθώς και ότι στα παιδιά αρέσει να παρακολουθούν σειρές για μεγάλους, όπως το ‘Λούνα Παρκ’ που τότε είχε μεγάλη επιτυχία στο τηλεοπτικό κοινό. Δεύτερη και τρίτη θέση πάντως στις προτιμήσεις των παιδιών καταλαμβάνουν οι ελληνικές ταινίες της Παρασκευής και του Σαββάτου και τέταρτη ο ‘Ταξιτζής’ με τον James Paris.

 

12/4/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 15 Τι λένε οι Αθηναίοι για την αύξηση της βενζίνης.

Γκάλοπ της ICAP που έγινε ‘την περασμένη Παρασκευή και Σάββατο’ σε 600 άτομα ηλικίας από 15 χρονών και πάνω.

Ερώτηση: Θεωρείτε σωστά τα μέτρα για τη βενζίνη και τα καύσιμα γενικότερα, που άρχισαν ή θα αρχίσουν να εφαρμόζονται;

Ναι

25%

Όχι

62%

Δεν απαντώ

13%

Ερώτηση 2: Πιστεύετε ότι είχαν δίκιο οι Αραβικές και οι άλλες χώρες που παράγουν πετρέλαιο να αυξήσουν πάλι την τιμή του;

Ναι

22%

Όχι

59%

Δεν απαντώ

19%

 

22/4/1979 ΤΟ ΒΗΜΑ Κατάρρευση φοβούνται στη ΝΔ -Απόρρητες μετρήσεις μιλούν για πτώση στο ποσοστό του 35%.

«Η σταθερή πτώση δυνάμεως, κύριο θέμα συζήτησης και φόβοι πλήρους κατάρρευσης», αναφέρει το πρωτοσέλιδο άρθρο της εφημερίδας, χωρίς να αναφέρει ποια εταιρία διενήργησε την έρευνα και βέβαια, χωρίς να παραθέτει ακριβή στοιχεία για τα αποτελέσματά της. Η πτώση που προκύπτει από τη σφυγμομέτρηση δεν ομολογείται από τους αρμοδίους, σύμφωνα με πληροφορίες όμως ο ίδιος ο Κ.Καραμανλής πληροφορήθηκε για την εν λόγω σφυγμομέτρηση και προβληματίστηκε για την κάθετη πτώση, πολλώ δε μάλλον αφού σημειώνεται και πτώση προσωπικού κύρους.

Η ερμηνεία που δίνει η εφημερίδα είναι ότι η πτώση προκύπτει λόγω «αδυναμίας της σημερινής κυβέρνησης να ανταποκριθεί τις ανάγκες και να πείσει» και όχι για κομματικούς λόγους.

 

25/4/1979 ΤΑ ΝΕΑ Παράξενη έρευνα δέκα μέρες πριν το συνέδριο της ΝΔ

ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΔΙΑΔΕΧΘΕΙ ΤΟΝ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ;

Στο πρωτοσέλιδο άρθρο αναφέρεται μία σφυγμομέτρηση κοινής γνώμης που προετοίμασε μεγάλος οργανισμός δημοσκοπήσεων για να διαπιστωθεί αν και κατά πόσο το εκλογικό σώμα είναι διατεθειμένο να δεχθεί και ποιον σα διάδοχο του Κωνσταντίνου Καραμανλή και, ‘ακόμη σημαντικότερο’, αν η κοινή γνώμη επιθυμεί να αποχωρήσει ουσιαστικά ο Κ.Καραμανλής από την ενεργό πολιτική.

«Η προσπάθεια διερεύνησης της διάθεσης της κοινής γνώμης αποτελεί αυτή -καθαυτή ενέργεια με πολιτική σημασία, προσλαμβάνει όμως ιδιαίτερη βαρύτητα και επικαιρότητα δεδομένου ότι οργανώθηκε τις παραμονές του συνεδρίου στη Χαλκιδική.», σημειώνει επιτυχώς το άρθρο.

Ταυτόχρονα με τη προαναφερθείσα σφυγμομέτρηση, διενεργήθηκε ακόμα μία δημοσκόπηση. Πρόκειται για δημοσκόπηση για λογαριασμό των κομμάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΠΑΣΟΚ εμφανίζεται να έχει την υποστήριξη του 35% του εκλογικού σώματος, δέκα ποσοστιαίες μονάδες δηλαδή πάνω από τις τελευταίες εκλογές.

Δεν είναι ωστόσο σαφές αν όλα τα ερωτήματα ανήκουν στην ίδια έρευνα (που κατά πληροφορίες παρήγγειλε η ΝΔ) ή αν συνδυάστηκε (σε έρευνα τύπου Όμνιμπους-sic) με ερωτήματα αφενός για τη ΝΔ, αφετέρου για προσωπική απήχηση στελεχών. Επίσημη κυβερνητική πηγή διαβεβαίωσε ότι τέτοια έρευνα δεν έχει πραγματοποιηθεί για τη ΝΔ, χωρίς να αποκλείει το ενδεχόμενο να αποτελεί πρωτοβουλία του κυβερνώντος κόμματος. Αλλά πάλι χαρακτήρισε εντελώς απίθανο το κόμμα να έχει θέσει ερωτήματα αναφερόμενα στη διαδοχή του Κ.Καραμανλή, αφού μεταξύ των ερωτημάτων είναι το εξής: «Ο κύριος Κ. Μητσοτάκης ο πιο κατάλληλος να αναλάβει την πρωθυπουργία όταν θα αποχωρήσει ο Κ.Καραμανλής;»

Ερωτήματα-στόχοι:

1ο (στο ερωτηματολόγιο κατέχει την ένατη θέση)

Τον τελευταίο καιρό ακούμε ή διαβάζουμε στις εφημερίδες ότι ο Καραμανλής πρόκειται να εγκαταλείψει την αρχηγία της ΝΔ και θα αναλάβει κάποιος άλλος τη θέση του από τους πολιτικούς του κόμματός του. Ποια είναι η γνώμη σας; θέλετε να εγκαταλείψει την πρωθυπουργία; Δε θέλετε; Ή κάτι τέτοιο σας αφήνει αδιάφορο;

α)θέλω, β)Δε θέλω, γ)με αφήνει αδιάφορο, δ)δεν ξέρω/ δεν απαντώ.

2ο (ερ.10)

σε περίπτωση που ο Κωνσταντίνος Καραμανλής πάψει να είναι αρχηγός της ΝΔ, ποιος νομίζετε ότι θα είναι αντικαταστάτης του στη θέση του αρχηγού του κόμματος;

α) Μητσοτάκης, β) Ράλλης, γ) Αβέρωφ

3ο (ερ.16) έχουμε γράψει εδώ μερικές ιδιότητες που μας είπαν άλλοι ότι έχει ο Μητσοτάκης. Πέστε μου, για κάθε ιδιότητα που διαβάζω, αν συμφωνείτε απόλυτα, εν μέρει ή καθόλου.

Α) ικανός πολιτικός, β) καλός οικονομολόγος, γ) ξέρει τα προβλήματα του κράτους, δ) διαπραγματεύεται με ξένους, ε) δυναμικός και αποφασιστικός πολιτικός, στ) σωστή κρίση, ζ) παίρνει σωστά μέτρα έστω και μη δημοφιλή, η) ο πιο κατάλληλος για αρχηγός.

Οι απαντήσεις κυμαίνονταν ανάμεσα σε: α)Συμφωνείτε, β) Συμφωνείτε εν μέρει, γ)Δε συμφωνείτε καθόλου, δ)δξ/δα

Ερώτημα (ερ.17): ανεξάρτητα από την πολιτική σας τοποθέτηση και το κόμμα που ψηφίζετε ποιον θεωρείτε καλύτερο οικονομολόγο τον Παπανδρέου ή το Μητσοτάκη;

Ερώτημα (ερ.18): Ανεξάρτητα από την πολιτική σας τοποθέτηση και το κόμμα που ψηφίζετε ποιον θεωρείτε καλύτερο για πρωθυπουργό, τον Π ή τον Μητσοτάκη;

 

26/4/1979 ΤΑ ΝΕΑ Σάλος στη ΝΔ μετά από αποκαλύψεις των ΝΕΩΝ. Όλοι ψάχνουν να βρουν ποιος έκανε το γκάλοπ.

Πρόκειται για τον αντίκτυπο των δημοσιεύσεων των Νέων. Για τη σφυγμομέτρηση, δε δόθηκε απάντηση ούτε από το πολιτικό γραφείο του Πρωθυπουργού, ούτε επίσημα από την κυβέρνηση, αλλά ούτε και από τον επίσημο μηχανισμό της ΝΔ. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του άρθρου του Βήματος, όλοι ψάχνουν για λογαριασμό τίνος έγινε το γκάλοπ.

Σύμφωνα πάντως με τον κ.Ν.Πλούμπη, με τον οποίο μιλήσαμε στα πλαίσια της παρούσας εργασίας, την εν λόγω δημοσκόπηση είχε κάνει η Νίλσεν και ο ίδιος ο κ.Πλούμπης, κι επειδή είχε συμπεριλάβει διάφορα πιθανά σενάρια, όπως γίνεται συχνά σε τέτοιου είδους έρευνες, θεώρησαν υπερβάλλοντας ότι κάποιος υποσκάπτει την εικόνα του κόμματος της ΝΔ.

 

3/5/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 18 Να μην τιμωρείται η μοιχεία.

Γράφει η Σ.Τζαννέτη.

Γκάλοπ της ICAP για λογαριασμό του Ταχυδρόμου, με 100 ερωτηθέντες.

Ερώτηση: Νομίζετε ότι η μοιχεία πρέπει να τιμωρείται με φυλάκιση, όπως γίνεται τώρα, ή να είναι μόνον αιτία για διαζύγιο;

Να είναι αιτία διαζυγίου

67%

Να ισχύει φυλάκιση

25%

Ούτε το ένα, ούτε το άλλο

1%

Δεν απαντώ

7%

 

17/5/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 20 Όχι στο πυρηνικό εργοστάσιο.

Γκάλοπ της ICAP, σε 600 άτομα σε Αθήνα και Πειραιά.

Ερώτηση: Πρέπει να γίνει πυρηνικό εργοστάσιο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, όπως προβλέπει η ΔΕΗ;

Ναι

32%

Όχι

52%

Δεν απαντώ

16%

Δεύτερο θέμα, τα καύσιμα:

Ερώτηση: Θεωρείτε σωστά –τώρα που εφαρμόζονται- τα μέτρα για τη βενζίνη και τα καύσιμα γενικότερα;

Ναι

28%

Όχι

65%

Δεν απαντώ

7%

Η ICAP στις 12/4 είχε πραγματοποιήσει γκάλοπ με το ίδιο θέμα, το οποίο έδειχνε πολλούς δυσαρεστημένους σε σχέση με τα καύσιμα και τα μέτρα που επρόκειτο να επιβληθούν. Ωστόσο, η κυβέρνηση είχε ισχυριστεί ότι σε δημοσκόπηση που έγινε αργότερα οι διαφωνούντες υπήρξαν ‘ασήμαντη μειοψηφία’, όμως το παρόν γκάλοπ της ICAP αποδεικνύει το αντίθετο, γεγονός που αποτελεί αιτία για οξεία κριτική από τον Ταχυδρόμο.

 

24/5/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 21 Τι λέτε για το κάμπινγκ των γυμνιστών;

Γράφει η Ε.Ακρίτα.

Γκάλοπ της ICAP, που πραγματοποιήθηκε μέσα στο Μάιο, σε 600 άτομα σε Αθήνα και Πειραιά που επιλέχθησαν με τυχαία δειγματοληψία.

Ερώτηση: Θεωρείτε σωστό να γίνουν και στην Ελλάδα κάμπινγκ όπου να μπορεί κανένας να κάνει ελεύθερα γυμνισμό;

Ναι

37%

Όχι

59%

Δεν απαντώ

4%

 

29/9/1979 Ελευθεροτυπία Γκάλοπ σε όλη την Ελλάδα, 95% ναι στο ταξίδι της Μόσχας.

Η σχετική σφυγμομέτρηση έγινε με τις επιστημονικές μεθόδους διερεύνησης της κοινής γνώμης από το Research Center σε 28 αντιπροσωπευτικές αστικές, ημιαστικές και αγροτικές περιοχές της χώρας, από 7-27 Σεπτεμβρίου. Το σταθμισμένο δείγμα είναι 4.375 δηλαδή ρωτήθηκαν 2.412 άτομα και σταθμίστηκαν στον αριθμό 4.375 για να αντιπροσωπεύσουν την αναλογία του πραγματικού πληθυσμού της χώρας. Τα περιθώρια λάθους είναι +/-2.

Η έρευνα έγινε σε περιοχές της Αθήνας και Θεσσαλονίκης και σε εφτά πόλεις, εφτά κωμοπόλεις και δώδεκα χωριά. Η επιλογή έγινε με βάση την αντιπροσωπευτική σύνθεση του πληθυσμού, και όχι με βάση αντιπροσωπευτική γεωγραφική θέση.

Πήραν μέρος 16 ερευνητές με μόρφωση ειδική σε τέτοιου είδους γκάλοπ. Μέθοδος από πόρτα σε πόρτα, σε αντιπροσωπευτικά οικοδομικά τετράγωνα κάθε περιοχής.

Η ερώτηση που εκλήθησαν να απαντήσουν ήταν «Όπως είναι γνωστό, ο πρωθυπουργός κ.Κ.Καραμανλής θα επισκεφθεί τη Μόσχα. Εσείς το εγκρίνετε;» Η ίδια και για το ταξίδι στο Πεκίνο.

Οι απαντήσεις σε τετραβάθμια κλίμακα: ΝΑΙ /ΟΧΙ /ΔΕΝ ΑΠΑΝΤΩ /ΔΕΝ ΕΧΩ ΓΝΩΜΗ.

Καταμετρήθηκαν τα αποτελέσματα και διασταυρώθηκαν κατά κατηγορίες (ηλικίες, φύλο, τάξεις, περιοχές,) Η επαλήθευση από τρεις ειδικούς μόνιμους ελεγκτές του Research Center που επισκέφτηκαν πάλι τους τόπους που πραγματοποιήθηκε η έρευνα.

Σκοπός της επιστημονικής αυτής έρευνας ήταν να δώσει στοιχεία για τη γνώμη που έχουν οι Έλληνες πολίτες για τα δύο κρίσιμα για την εξωτερική πολιτική ταξίδια του πρωθυπουργού τις παραμονές της επίσκεψής του στη Μόσχα και ενώ έχει ήδη αναγγελθεί η επίσκεψή του στο Πεκίνο για τον επόμενο μήνα.

 

31/5/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 22 Γκάλοπ για κληρικούς.

Του Γ.Ζώτου.

Μια ιστορία με μητροπολίτες εγείρει συζήτηση και γκάλοπ της ΙΨΑΠ για τον Ταχυδρόμο.

Ερώτηση: Ο κλήρος στέκεται στο ύψος του και εκπληρώνει το σκοπό του;

Ναι

17%

Όχι

77%

Δεν απαντώ

6%

 

4/6/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 24 Στράτευση στα 18: απορρίπτεται.

Γκάλοπ της ICAP, σε 600 άτομα από Αθήνα και Πειραιά.

Ερώτηση: Βρίσκετε σωστό να στρατεύονται οι νέοι από τα 18 τους χρόνια;

Ναι

40%

Όχι

58%

Δεν απαντώ

8%

 

11/6/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 25 Γκάλοπ για την παιδεία.

Η πρόσφατη επανάληψη των εξετάσεων λόγω διαρροής των θεμάτων, στάθηκε αφορμή για ένα γκάλοπ της ICAP για τον Ταχυδρόμο με θέμα την Παιδεία.

Ερώτηση: Ανεξάρτητα από τα τελευταία γεγονότα, κατά τη γνώμη σας, πιστεύετε ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει οργανώσει σωστά τις εξετάσεις στα σχολεία, έτσι ώστε να είναι αδιάβλητες –δηλαδή να μη διαρρέουν τα θέματα, να μη γίνονται χατίρια κλπ.;

Λάθος οργάνωση

57%

Σωστή οργάνωση

27%

Δεν απαντώ

16%

Ερώτηση: Κατά τη γνώμη σας, οι μαθητές κρίνονται κατά δικαιότερο τρόπο στις εξετάσεις –δηλαδή δε δίνονται ερωτήματα με λάθη, ή διατυπωμένα με ασάφεια και τα λοιπά;

Δίκαιο

26%

Άδικο

54%

Δεν απαντώ

20%

 

28/6/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 26 Όχι χωριστές διακοπές ανδρών-γυναικών.

Της Ε.Ακρίτα.

Ερώτηση: Συμφωνείτε να κάνουν τα ζευγάρια χωριστές διακοπές; Δηλαδή, χωριστά ο άνδρας και χωριστά η γυναίκα;

Ναι

22%

Όχι

73%

Δεν απαντώ

4%

 

5/7/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 27 Φοβούνται την ΕΟΚ.

Είχε προηγηθεί η συζήτηση στη Βουλή για την ένταξη της χώρας στην ΕΟΚ. Το γκάλοπ της ICAP πραγματοποιήθηκε μέσα στην τελευταία εβδομάδα, από 10 ερευνητές και ερευνήτριες και έναν επιθεωρητή σε Αθήνα και Πειραιά, σε δείγμα 600 ατόμων.

Ερώτηση: Πιστεύετε ότι θα αλλάξει η ζωή σας θετικά ή αρνητικά με την ένταξη της Ελλάδας στην ΕΟΚ δηλαδή στην κοινή αγορά;

Θετικά

32%

Αρνητικά

38%

ΔΞ/ΔΑ

30%

 

12/7/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 28 Όχι στο νέο ωράριο.

Ερώτηση: Πιστεύετε ότι τα νέα ωράρια εργασίας που θέλει να καθιερώσει η κυβέρνηση (αποδεσμευμένο για τα μαγαζιά, διαφορικό για τις δημόσιες υπηρεσίες και καινούριο για τις τράπεζες) για να εξοικονομηθούν καύσιμα είναι σωστά ή λάθος;

Σωστά

37%

Λάθος

49%

Δεν απαντώ

4%

Ερώτηση 2: Με την ενεργειακή κρίση συζητείται στις Δυτικές Χώρες το ενδεχόμενο στρατιωτικής επέμβασης στις Αραβικές χώρες για την κατάληψη των πετρελαιοπηγών. Αν γινόταν κάτι τέτοιο εσείς θα το εγκρίνατε ή θα το καταδικάζατε;

Θα το ενέκρινα

20%

Θα το καταδίκαζα

64%

ΔΞ/ΔΑ

16%

 

19/7/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 29 Γκάλοπ για το γάμο. Μισοί στην Εκκλησία-μισοί στο Δημαρχείο.

Γράφει η Ε.Ακρίτα.

Ερώτηση: Εγκρίνετε τον πολιτικό γάμο που προβλέπεται να εφαρμοστεί στην Ελλάδα;

Ναι

48%

Όχι

48%

ΔΞ/ΔΑ

4%

 

26/7/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 31 Πότε να συμμαζεύουμε τα παιδιά μας;

Γράφει η Ρ.Θεολογίδου.

Ερώτηση: Από ποια ηλικία και μετά πρέπει να αφήνουμε ελεύθερα τα παιδιά μας την εποχή των διακοπών;

Για τα αγόρια

Άνδρες

Γυναίκες

14-16

39%

37%

17-19

40%

38%

Για τα κορίτσια

14-16

34%

31%

17-19

35%

36%

 

9/8/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 32 Να κλείσουν τα φροντιστήρια;

Ερώτηση: Νομίζετε ότι θα ήταν καλό ή όχι για το καλό των παιδιών και για την παιδεία να καταργηθούν τα φροντιστήρια;

Ναι

60%

Όχι

36%

ΔΞ/ΔΑ

4%

 

16/8/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 33 Η δημοτικότητα του Κ.Καραμανλή.

Όπως και οι περισσότερες από τις προηγούμενες έρευνες του Ταχυδρόμου, η παρούσα πραγματοποιήθηκε από την ICAP, στο διάστημα 20-23/7, σε δείγμα 600 ατόμων, ηλικίας από 15 χρονών και πάνω.

Ερώτηση: Θα θέλατε να παραμείνει ο Κ.Καραμανλής στην πρωθυπουργία, να πάει στην Προεδρία της Δημοκρατίας ή να αποσυρθεί;

Πρωθυπουργός

23%

Πρόεδρος της Δημοκρατίας

12%

Να αποσυρθεί

31%

Δεν ξέρω/δεν απαντώ

34%

 

30/8/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 35 Όλοι διαφωνούν με το ωράριο.

Του Γ.Ζώτου.

Ερώτηση: Τι σας εξυπηρετεί καλά;

α. να λειτουργούν τα καταστήματα με συνεχές ωράριο;

β. να αποδεσμευτεί το ωράριο;

γ. να μείνει όπως τώρα;

δ. δεν με ενδιαφέρει;

Συνεχές

26%

Αποδέσμευση

23%

Όπως τώρα

45%

Δεν μ’ ενδιαφέρει

6%

 

13/9/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 37 Δε θέλουν το ΝΑΤΟ οι Έλληνες.

Ερώτηση: Πρέπει να αποσυρθεί και από το στρατιωτικό ΝΑΤΟ η Ελλάδα; Πρέπει να μείνει μόνο στο πολιτικό σκέλος; Ή πρέπει να επανασυνδεθεί απόλυτα με την Ατλαντική Συμμαχία;

Να φύγει τελείως

36%

Πολιτικό σκέλος

17%

Επανασύνδεση

11%

Δεν απαντώ

36%

 

20/9/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 38 Οι τραπεζικοί έχουν δίκιο.

Της Σ.Τζαννέτη.

Γκάλοπ της ICAP που πραγματοποιήθηκε αρχές Σεπτεμβρίου. Από τα αποτελέσματα φαίνεται ότι 53% των Αθηναίων και Πειραιωτών συμφωνεί με τους τραπεζικούς, ενώ ένα 37% διαφωνεί. Το 10% δεν ξέρει.

 

27/9/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 39 Το ταξίδι του Κ.Καραμανλή στη Σοβιετική ΄Ενωση.

Ερώτηση: Θεωρείτε θετικό ή αρνητικό για την Ελλάδα το ταξίδι του Κ.Καραμανλή στη Μόσχα τη Δευτέρα 1η Οκτωβρίου;

Θετικό

64%

Αρνητικό

7%

Δεν ξέρω

29%

 

29/9/1979 Ελευθεροτυπία 95% ναι στο ταξίδι της Μόσχας. Και 94% για το άνοιγμα στο Πεκίνο.

Πανελλήνιο γκάλοπ με το ίδιο θέμα του Research Center για λογαριασμό της Ελευθεροτυπίας, που διενεργήθηκε από 7 ως 27/9. Το σταθμισμένο δείγμα της έρευνας είναι 4.375 (‘δηλαδή ρωτήθηκαν 2.412 άτομα και «σταθμίστηκαν» στον αριθμό αυτό, για να αντιπροσωπεύουν την αναλογία του πραγματικού πληθυσμού της χώρας’). Τα περιθώρια λάθους είναι +/- 2%.

Για τη Μόσχα:

Όλοι οι ερωτώμενοι

Όσοι έχουν γνώμη

Εγκρίνω

64%

95%

Δεν εγκρίνω

3%

5%

Δεν απαντώ

5%

Δεν έχω γνώμη

28%

Τα ποσοστά της έγκρισης για το ταξίδι στη Μόσχα συμπίπτουν στα δύο γκάλοπ.

Για το Πεκίνο :

Όλοι οι ερωτώμενοι

Όσοι έχουν γνώμη

Εγκρίνω

62%

94%

Δεν εγκρίνω

4%

6%

Δεν απαντώ

5%

Δεν έχω γνώμη

29%

Γκάλοπ με το ίδιο θέμα του ταξιδιού στο Πεκίνο, βρίσκουμε και στον Ταχυδρόμου, της 9ης Νοεμβρίου.

 

Φθινόπωρο 1979, ΕΥΡΩΔΗΜ2 Η σημερινή Θρησκευτικότητα στην περιοχή Αθηνών- Πειραιώς και Περιχώρων.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 3-10/10/1979. Ρωτήθηκαν 600 άτομα ηλικίας 20 χρονών και άνω που επιλέγησαν με τρόπο ώστε να αντιπροσωπεύουν τον πληθυσμό της πρωτεύουσας: δηλαδή να έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά του φύλου, ηλικίας και κοινωνικοπολιτικής τοποθέτησης με το συνολικό πληθυσμό της περιοχής που διερευνήθηκε.

Στην έρευνα περιλαμβάνονται ερωτήσεις για την αξία που έχει η θρησκεία για τον άνθρωπο, τη συχνότητα εκκλησιασμού, τις σχέσεις εκκλησίας και πολιτείας, τα θρησκευτικά μαθήματα στο σχολείο, τα θέματα διαφωνιών εκκλησίας-πολιτείας.

Το πολύ γενικό συμπέρασμα που βγαίνει από την εν λόγω δημοσκόπηση είναι ότι ‘η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος διατηρεί ακόμα μια πλεονεκτική θέση στην ψυχή του λαού, σε σύγκριση με τις Δυτικές Εκκλησίες των κρατών-μελών της ΕΟΚ και των άλλων χωρών του Δυτικού Κόσμου’.

 

11/10/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 41 Γκάλοπ: Μαθήτριες με στολή;

Της Σ.Τζανέτη.

Ερώτηση: Νομίζετε ότι πρέπει ή όχι να φορούν οι μαθήτριες του Γυμνασίου ποδιά στο σχολείο;

Ναι

56%

Όχι

35%

ΔΞ/ΔΑ

9%

 

18/10/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 42 Ποιος φταιει για τα οικονομικά μας;

Ερώτηση: Ποιος νομίζετε ότι είναι ο κύριος υπεύθυνος για τις σημερινές οικονομικές δυσχέρειες στη χώρα μας;

Η κυβερνητική πολιτική

25%

Η πετρελαϊκή κρίση

25%

Και τα δυο

38%

Δεν ξέρω/Δεν απαντώ

12%

 

25/10/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 43 Κάθετη πτώση των θεατών της τηλεόρασης.

Ακόμα ένα γκάλοπ της ICAP, αρκετά πρωτοποριακό για την εποχή του. Πρόκειται για μια προσπάθεια μέτρησης της θεαματικότητας: οι ερευνητές βρέθηκαν στο σπίτι των ατόμων του δείγματος μια ολόκληρη Δευτέρα και μέτρησαν τι βλέπουν.

Τα γενικά συμπεράσματα είναι τα εξής:

Καθόλου ΕΡΤ

44%

Καθόλου ΥΕΝΕΔ

39%

Καθόλου τηλεόραση

25%

Η δημοσκόπηση συνοδεύεται από το σχόλια του διευθυντή των Νέων, Γ.Καψή.

 

1/11/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 44 Και νέα επιβεβαίωση πτώσης των θεατών της τηλεόρασης. (συνέχεια της χθεσινής έρευνας)

Ερώτηση: Φέτος βλέπετε λιγότερο, περισσότερο ή το ίδιο τηλεόραση απ’ ό,τι πέρσι τον Οκτώβριο;

Λιγότερο

47%

Περισσότερο

14%

Το ίδιο

39%

 

9/11/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 45 Ναι στο ταξίδι στο Πεκίνο.

Η έρευνα της ICAP πραγματοποιήθηκε το διάστημα 31/10-2/11.

Ερώτηση: Θεωρείτε ότι είναι καλό για την Ελλάδα το ταξίδι του Πρωθυπουργού στο Πεκίνο που αρχίζει την Κυριακή;

Ναι

76%

Όχι

6%

ΔΑ

18%

Τα αποτελέσματα του αντίστοιχου γκάλοπ της Ελευθεροτυπίας και του R.C. ήταν 62% υπέρ, χαμηλότερα δηλαδή από το παρόν γκάλοπ, ενώ το ποσοστό που δεν απάντησαν είναι 34%. Εξίσου χαμηλό παραμένει το ποσοστό της μη έγκρισης.

 

22/11/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 47 Οι Έλληνες αποδοκιμάζουν τον αγιατολάχ.

Οι φασαρίες στην Τεχεράνη εγείρουν θέμα δημοσκόπησης της ICAP για λογαριασμό του Ταχυδρόμου.

Ερώτηση: Θεωρείτε σωστή την κατάληψη της αμερικανικής πρεσβείας στην Τεχεράνη και την κράτηση εκατό ομήρων, ανάμεσά στους οποίους και διπλωμάτες, με την απαίτηση να εκδώσει η Αμερική το Σάχη;

Σωστή

23%

Όχι σωστή

71%

Δεν ξέρω

6%

Ερώτηση 2: Θα θεωρούσατε σωστή ή όχι μια επέμβαση των ΗΠΑ στην Περσία για σώσουν τους ομήρους;

Σωστή

32%

Όχι σωστή

65%

Δεν ξέρω

3%

 

29/11/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 48 Εργαζόμενη θέλουν τη γυναίκα οι Έλληνες.

Της Σ.Τζανέτη.

Ερώτηση: Θέλετε να εργάζεται η γυναίκα έξω από το σπίτι ή να περιορίζετε στα οικιακά;

Να εργάζεται

67%

Μόνο οικιακά

32%

Δεν απαντώ

1%

 

29/11/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 48 Τα οικονομικά μέτρα: λάθος.

Γκάλοπ της ICAP, σε 500 άτομα σε Αθήνα και Πειραιά.

Ερώτηση: Η κυβέρνηση αναγγέλλει, αυτές τις ημέρες, μια σειρά από μέτρα, για την καταπολέμηση του πληθωρισμού. Θεωρείτε αυτά τα μέτρα σωστά ή όχι για τον τόπο;

Σωστά

23%

Λάθος

64%

ΔΑ

13%

 

27/12/1979 Ταχυδρόμος τεύχος 52 Πολλή αισιοδοξία για το 1980.

Του Γ.Ζώτου.

Πανελλήνιο γκάλοπ της ICAP, όπως κάθε χρόνο γι’ αυτό το θέμα.

Καλύτερη χρονιά το 1980

43%

Χειρότερη

33%

Το ίδιο

16%

Δεν ξέρω

8%

 

______________________________

1 Για περισσότερες λεπτομέρειες, βλ.παράρτημα παρούσας εργασίας.

2Η ίδρυση της ΕΥΡΩΔΗΜ συνοδεύεται από διάφορες περιοδικές δημοσκοπήσεις στο Λεκανοπέδιο της Αττικής, με θέματα διάφορα, κοινωνικά και πολιτικά. Αυτές οι έρευνες δημοσιεύονταν στο Ελληνοβαρόμετρο, έκδοση της ίδιας εταιρίας. Έχουμε στη διάθεσή μας το μέρος εκείνο της έκδοσης αυτής, που αφορά στη θρησκευτικότητα των Ελλήνων, με την οποία έχει ιδιαίτερα ασχοληθεί ο κ.Π.Δημητράς. Όλα προέρχονται από το αρχείο της ΕΥΡΩΔΗΜ και μας παραχώρησε ο κ.Η.Δημητράς.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top