Fractal

Διήγημα: Φράκταλ

της Ελένης Φουρνάρου // *

 

frΗ γυναίκα διασχίζει τον παραλιακό δρόμο αργά και αφηρημένα. Είναι μαυρισμένη, λυγερή, με ακατάστατα μαλλιά και πρόχειρα ρούχα. Μάλλον μεσήλικη, αλλά δεν της φαίνεται• κρατάει μια νεανικότητα στις κινήσεις και το βλέμμα, που παραπλανούν.

Διαλέγει ένα τσιμεντένιο παγκάκι και κάθεται οκλαδόν. Από τη μεγάλη πάνινη τσάντα της βγάζει ένα κόκκινο τετράδιο και ένα μολύβι. Τα αφήνει στα γόνατά της και κοιτάζει γύρω της. Μπροστά της, στα τέσσερα-πέντε μέτρα, ένα γυμνό, στρουμπουλό και κατάξανθο αγοράκι φτιάχνει κάστρα στην άμμο. Δίπλα του στέκεται ένας νέος άντρας που, με την πλάτη γυρισμένη σε εκείνη, κοιτάζει τη θάλασσα. Ο άντρας στρέφεται προς το μέρος της κι αυτή αμέσως διορθώνει τη στάση της: το οκλαδόν γίνεται σταυροπόδι, η πλάτη ισιώνει και ο λαιμός γέρνει χαριτωμένα στα αριστερά.

Ανοίγει το τετράδιό της και γράφει.

Με τον όρο φράκταλ ορίζεται ένα γεωμετρικό σχήμα που επαναλαμβάνεται αυτούσιο σε άπειρο βαθμό μεγέθυνσης.

Ο πιτσιρίκος γελάει δυνατά κι εκείνη τον παρακολουθεί χαμογελώντας. Ο άντρας δίπλα του χαμογελάει κι αυτός – σε εκείνη; Χαμηλώνει τα μάτια και τον κοιτάζει λοξά. Αυτός δείχνει να ανταποκρίνεται και τότε η γυναίκα περνάει το δεξί πέλμα πίσω από τον αριστερό αστράγαλο, ώστε να τονιστεί η συμμετρία της γάμπας, τινάζει ναζιάρικα τα μαλλιά και ξαναγυρίζει στο γραπτό της.

Βασικό τους χαρακτηριστικό είναι η λεγόμενη αυτο-ομοιότητα σε κάποιες δομές τους, η οποία εμφανίζεται συστηματικά στα διάφορα επίπεδα μεγέθυνσης.

Το παιδάκι τώρα σηκώνεται και τρέχει προς τη θάλασσα. Γεμίζει το κουβαδάκι του νερό και επιστρέφει στο “εργοτάξιό” του. Ένας άλλος άντρας, λίγο μεγαλύτερος από τον πρώτο, αλλά ωραίος και ψηλός, τραβά την προσοχή της. Φοράει ένα μαλακό, φαρδύ παντελόνι και περπατάει στην παραλία με τα χέρια στις τσέπες. Καθώς την πλησιάζει, εκείνη σηκώνεται, τεντώνεται, βγάζει από την τσάντα της ένα δεύτερο μολύβι, το βάζει στο στόμα, υψώνει τα μαλλιά της σε κότσο και τα στερεώνει με αυτό. Έπειτα, και καθώς ο άντρας την κοιτάζει, ξανακάθεται στο παγκάκι και σημειώνει.

Επομένως, όσο κι αν μεγεθύνουμε ένα φράκταλ, απομονώνοντας ένα κομμάτι του, θα διαπιστώσουμε πως το κομμάτι αυτό παρουσιάζει την ίδια μορφή με το κανονικό φράκταλ.

Το αγοράκι τη χαιρετάει. Κάνει να το χαιρετήσει κι αυτή αλλά όχι, ο μικρός απευθύνεται σε κάποιον πίσω της, έναν πολύχρωμα ντυμένο νεαρό που ισορροπεί πάνω σε ένα ζευγάρι ξυλοπόδαρα. Η γυναίκα χαμογελάει και ο νεαρός την πλησιάζει, σκύβει και της προσφέρει μια μαργαρίτα που εμφάνισε μαγικά μέσα από τα μαλλιά της. Εκείνη υποκλίνεται με χάρη και του στέλνει ένα φιλί. Μετά του γυρίζει την πλάτη, ξανακάθεται και συνεχίζει να γράφει.

“Μεγάλοι ψύλλοι έχουν μικρότερους ψύλλους στην πλάτη τους και τους τσιμπάνε. Μικρότεροι ψύλλοι έχουν ακόμα μικρότερους ψύλλους (στην πλάτη τους και τους τσιμπάνε). Κι αυτό επαναλαμβάνεται επ’ άπειρον…”*

Τώρα ο μικρός τραγουδάει δυνατά και παράφωνα ένα διαφημιστικό τζινγκλάκι. Έχει παρατήσει το κάστρο του και χοροπηδάει χορεύοντας (ή χορεύει χοροπηδώντας). Από τη θάλασσα βγαίνει ένας άντρας μελαχρινός, αρρενωπός, γυμνασμένος με ένα μαγιό-βερμούδα κίτρινο, πεσμένο χαμηλά στους γοφούς, που αφήνει να φαίνεται σαγηνευτικά η κάθετη γραμμή της κοιλιάς του. Η γυναίκα κάνει να ξανασηκωθεί όμως το μετανιώνει. Ξαναπιάνει το μολύβι της και σημειώνει την τελευταία φράση.

Η έννοια της αυτο-ομοιότητας δεν απαντάται μόνο στη φύση. Φαίνεται πως και η ανθρώπινη συμπεριφορά παρουσιάζει φρακταλικές εμμονές που επαναλαμβάνονται no matter what, και επαναλαμβάνονται και επαναλαμβάνονται στο άπειρο.

Η γυναίκα έριξε το τετράδιο και τα μολύβια στην τσάντα της, την κρέμασε στον ώμο κι έφυγε προς τη δύση. Ο στρουμπουλός, κατάξανθος πιτσιρίκος ξέθαψε από την άμμο το τόξο και τη φαρέτρα του, άνοιξε αθόρυβα τα λευκά φτερά του και την ακολούθησε. Οι άντρες συνέχισαν τα δικά τους.

* Christopher Wolfgang Alexander, Αυστριακός αρχιτέκτονας, 1965.

 

Η Ελένη Φουρνάρου γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Το μυθιστόρημά της “Το πλήρωμα του χρόνου και ο Μήτσος” κυκλοφόρησε από την Εμπειρία Εκδοτική (Β’ έκδοση, εξαντλημένο). Διηγήματά της έχουν δημοσιευτεί σε λογοτεχνικά περιοδικά και ιστοσελίδες. Πάντα ονειρεύεται να γίνει ροκ σταρ.

Ετικέτες:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top