Fractal

Η απαξίωση της εξωσωματικής γονιμοποίησης από τo φαλλικό παρεκκλήσι της Μπανγκόκ ή το αντίστροφο άραγε;

Του Γεωργίου Νικ. Σχορετσανίτη //

 

i1

 

Ο Nai Lert (1872-1945) ή Lert Sreshthaputa, ήταν γνωστός στην Ταϊλάνδη ως ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές ακινήτων, επενδυτές και θεματοφύλακες του περιβάλλοντος της Μπανγκόκ. Για όλη την προσφορά στο κράτος, του απονεμήθηκε ο ανάλογος τιμητικός βασιλικός τίτλος, ‘Beloved Millionaire’ από το βασιλιά Ράμα VI. Στην πολύπλευρη εκπαίδευσή του περιλαμβανόταν μεταξύ των άλλων και η μελέτη, φυσικά, της πολλά υποσχόμενης στον ορίζοντα αγγλικής γλώσσας. Στην ηλικία των 22 ετών, ο Nai Lert ξεκίνησε μια εισαγωγική επιχείρηση εμπορευμάτων, και, μεταξύ άλλων, τα προϊόντα που περιείχαν   πάγο, κάτι  που  δεν είχαν  ξαναδεί στην Ταϊλάνδη. Ήταν η εποχή στην οποία οι περισσότεροι άνθρωποι αρνούνταν να πιστέψουν ότι υπήρχε  κρύο νερό! Ο πάγος εκτέθηκε σε θέα έτσι ώστε οι άνθρωποι ήταν σε θέση να τον δουν σε ένα μουσείο που βρισκόταν στην αίθουσα του παλατιού Sahathai.  Ο  Nai Lert, μετά από αυτό το πρωτότυπο κατάστημα παγωμένων ειδών, εξαπλώθηκε σε δραστηριότητες με άλλες εταιρείες, σε διάφορα μέρη της πόλης. Άνοιξε ένα νέο ξενοδοχείο, δημιουργώντας έτσι το πρώτο μιας αλυσίδας  ξενοδοχείων της οικογένειας και προχώρησε σε οργάνωση αυτοκρατορίας ακινήτων και μεταφορών. Εισήγαγε το πρώτο λεωφορείο στην Ταϊλάνδη το 1907 για να εξυπηρετήσει τις μετακινήσεις στην Μπανγκόκ και στη συνέχεια δραστηριοποιήθηκε  με την πρώτη υπηρεσία ταξί με εισαγόμενα βεβαίως αυτοκίνητα. Η επιτυχία αυτή τον ανάγκασε να προχωρήσει σε  σκάφη αναψυχής  για δημόσιες υπηρεσίες μεταφορών κατά μήκος του παραποτάμου Klong Saen Saep.

 

i2

 

Ο Nai Lert προχώρησε επίσης στην ανάπτυξη της περιοχής Ploenchit. Αγόρασε, το 1915, ένα μεγάλο κομμάτι ανεκμετάλλευτης τότε γης και δημιούργησε μια από τις πρώτες ανεπτυγμένες εμπορικές περιοχές της Μπανγκόκ. Στη συνέχεια πούλησε μέρος της γης αυτής ως μεμονωμένα οικόπεδα συμπεριλαμβανομένων εκείνου που σήμερα βρίσκεται η Βρεττανική Πρεσβεία, το οποίο πωλήθηκε στη βρεττανική κυβέρνηση το 1922. Λίγους μήνες μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Nai Lert πέθανε, ήταν 15η Δεκεμβρίου 1945, αφήνοντας την αυτοκρατορία στη γυναίκα του και τη μοναδική του απόγονο, την  κόρη του Thanpuying Lursakdi Sampatisiri. Η κληρονομιά του περιλάμβανε οικόπεδα, κτίρια, γραφεία, εμπορικά κέντρα, και ένα ξενοδοχείο στη Μπανγκόκ, το Swissotel Nai Lert.

 

i3

 

Λίγοι οι επισκέπτες ετούτης της κεντρικής, αλλά τόσο έρημης περιοχής. Ίσως σε αυτό να συμβάλλει το γεγονός της παρουσίας των ξένων πρεσβειών οι οποίες πρεσβεύουν συν τοις άλλοις ησυχία, βρεττανικής και ελβετικής, κάποια μεγάλα και ακριβά ξενοδοχεία που απαιτούν αυξημένη ασφάλεια των φιλοξενουμένων, η μετακίνηση των περισσότερων να γίνεται με πανάκριβα αυτοκίνητα, δακτυλοδεικτούμενοι οι άσκοπα περιφερόμενοι και οι ανέμελοι περιπατητές, και σε δέκα με είκοσι λεπτά χαλαρού περπατήματος από την κεντρικό λεωφόρο Phloen Chit που κόβει την πόλη κυριολεκτικά στη μέση, αφού συνεχίζεται για κάπου έξι χιλιόμετρα με διάφορα φυσικά ονόματα, από το νοτιοανατολικό άκρο της πόλης έως πάνω ψηλά βορειοδυτικά, βρίσκεσαι μπροστά στο ξενοδοχείο.  Έξω από αυτό, ένας ευμεγέθης Βούδας καλωσορίζει τους επισκέπτες. Τριγύρω προκλητική  ησυχία.

 

i4

 

Λίγοι επισκέπτονται το υπαίθριο ετούτο ιερό. Βρίσκεται έξω από τα συνήθη ενδιαφέροντα της πόλης και των επισκεπτών της και βεβαίως κάπως απόμερα από όλα τα κύρια αξιοθέατα της Μπανγκόκ, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται στην καρδιά της πόλης. Περνώντας την κύρια είσοδο του ξενοδοχείου, πρέπει να διασχίσεις κάποιους εσωτερικούς χώρους, να προχωρήσεις προς τον χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων, στο πίσω μέρος του ξενοδοχείου. Ημιυπόγειοι χώροι αλλά με συμφόρηση. Ερωτήσεις πολλαπλές σε ένστολους υπαλλήλους με καθοδηγούν προς το επιθυμητό σημείο. Κάποιοι άλλοι, μαθαίνω, γνώστες της περιοχής έρχονται με θαλάσσια ταξί από την πίσω μεριά, εκείνη του παραποτάμου, ίσως για να αποφύγουν κάποιους ελέγχους.

Το ιερό Chao Mae Tuptim, επίσης γνωστό ως παρεκκλήσι του φαλλού, του πέους, είναι ένα φαλλικό ιερό στην Μπανγκόκ της Ταϊλάνδης, που βρίσκεται πίσω από το ξενοδοχείο Swissotel κοντά στην όχθη του παραποτάμου Khlong Saen Saep. Στην Ταϊλάνδη, σημειωτέον, ο φαλλός θεωρείται σύμβολο καλής τύχης, αλλά κυρίως γονιμότητας. Τοπικά είναι γνωστοί ως ‘lingams’, και πωλούνται παντού, κυρίως στις δημοφιλείς λαϊκές αγορές. Το ιερό ιδρύθηκε κατά το πρώτο τρίμηνο του εικοστού αιώνα από τον προαναφερθέντα επιχειρηματία Nai Lert (1872-1945), ο οποίος, κατά τα λεγόμενα μερικών, βρήκε ένα σύμβολο, κάτι σαν πνεύμα να επιπλέει στον προαναφερθέντα ποταμό και το τοποθέτησε στην όχθη της περιουσίας του. Κάποιοι άλλοι, ισχυρίζονται ότι το συγκεκριμένο ιερό χτίστηκε από τον Nai Lert, γιατί πίστευε ότι το πνεύμα κατοικούσε στο μεγάλο δέντρο Sai που βρισκόταν εκεί. Ανεγέρθηκε για να τιμήσει τη θεότητα Chao Mae Tubtim, τη θηλυκή θεά της γονιμότητας, ένα προ-βουδιστικό πνεύμα της Νοτιοανατολικής Ασίας το οποίο ευλογεί όσους το λατρεύουν. Πρέπει να σημειώσουμε ότι τα περισσότερα σπίτια εδώ έχουν σε περίοπτη θέση το ‘σπίτι του πνεύματος’, κάποιες φορές σε μια γωνιά του ακινήτου, κι άλλες που επιλέγονται μετά από διαβούλευση με έναν ιερέα Βραχμάνων. Το ‘σπίτι του πνεύματος’ έχει συνήθως τη μορφή ενός μικροσκοπικού σπιτιού ή ενός μικρού ναού, και είναι τοποθετημένο σε έναν υπερυψωμένο πυλώνα ή μια εξέδρα.

 

Η πίσω πλευρά του φαλλικού παρεκκλησίου.

Η πίσω πλευρά του φαλλικού παρεκκλησίου.

 

Το ιερό είναι ένα από τα καλύτερα δείγματα φαλλικής αρχιτεκτονικής στον κόσμο.  Με μια γρήγορη ματιά γύρω,  συνειδητοποιεί κάποιος  πολύ γρήγορα πως περιβάλλεται κυριολεκτικά από μεγάλο αριθμό αγαλμάτων του πέους. Είναι παντού! Η  τοποθεσία αυτή σήμερα είναι μια ανοιχτή περιοχή, αλλά έκτασης μόλις μερικών δεκάδων τετραγωνικών μέτρων, κάτω από πανύψηλα αειθαλή καταπράσινα ζωηρά δέντρα, γεμάτη με σκαλιστά  αγάλματα του πέους, άλλα ξύλινα, και κάποια από πέτρα, τα οποία λέγεται ότι έχουν ειδικές κοσμικές εξουσίες και προσδίδουν καλή τύχη και γονιμότητα σε όποιον έρθει  σε επαφή μαζί τους. Κάπου εκατό τέτοια αγάλματα βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη, όπως υπολογίζω με γρήγορη ματιά.  Το μέγεθος από μικρό, έως τεράστιο, μερικά βαμμένα ροζ ώστε να  μοιάζουν πολύ με ανθρώπινο φαλλό. Μερικοί από τους φαλλούς, είναι αρκετά μικροί ώστε να φοριούνται σαν περιδέραια, άλλοι φτάνουν το  ύψος ενός υψηλού ενήλικα, σχεδόν δύο μέτρων. Κάποια αγάλματα είναι απλά, ενώ άλλα περίπλοκα ζωγραφισμένα. Μερικοί φαλλοί μεταβλήθηκαν στο σχήμα, τους τοποθέτησαν πάνω σε βάσεις ή έχουν περίτεχνα  πόδια, άλλοι είναι κρεμασμένοι από αλυσίδες, και μερικοί είναι ακόμη κατάσπαρτοι εδώ κι εκεί   διακοσμημένοι με κορδέλες. Μερικά από τα αγάλματα είναι κατασκευασμένα από τσιμέντο, άλλα από πέτρα, ενώ άλλα γίνονται από καλό παλιό γυαλισμένο ξύλο.

 

i6

 

Η περιοχή του ιερού ετούτου, προσελκύει  γυναίκες από όλη την Ταϊλάνδη  και ακόμη από  άλλες χώρες της Ανατολικής Ασίας, κυρίως όμως εκείνων των ηλικιών που βρίσκονται στα πρώτα στάδια της προσπάθειας για εγκυμοσύνη και οι οποίες για να ξεκινήσουν τη δημιουργία  οικογένειας, θα πρέπει να υποβάλλουν τα σέβη τους στη θεότητα  Tubtim. Οι γυναίκες που ευελπιστούν να μείνουν έγκυες, αφήνουν τις  προσφορές τους  στο σπίτι του πνεύματος, φέρνουν μαζί τους μπουμπούκια λευκού λωτού και λευκού γιασεμιού, για να ζητήσουν και  να διασφαλίσουν έτσι  ότι θα συλλάβουν ένα ευτυχισμένο και υγιές παιδί, κι ακόμα κεριά και μπαστούνια με κινέζικο θυμίαμα και το σπουδαιότερο, ντύνουν και στολίζουν τα  φαλλικά αγάλματα με πολύχρωμα υφάσματα και κορδέλες.

 

i7

 

Μεγάλο μέρος του σύγχρονου Βουδισμού, έχει τις ρίζες του στον Ινδουισμό της αρχαίας Ινδίας και έτσι πολλές πνευματικές τελετές και σύμβολα είναι κοινά στις δύο θρησκείες. Αυτά τα συγκεκριμένα φαλλόσχημα αντικείμενα έχουν τις ρίζες τους στον μυθικό Ινδό θεό Σίβα, και πωλούνται σε πολλές αγορές, ως φυλακτά τύχης, ή για την προστασία του κατόχου από κακά πνεύματα. Για μερικούς άλλους, φέρνουν οικονομική ευημερία, ασκούν κάποια μυστική επιρροή στην ταμειακή ροή των επιχειρήσεων.

Αυτή τη στιγμή το παρεκκλήσι βρίσκεται υπό ανακαίνιση αλλά μπορεί ακόμη κάποιος να δει αρκετά από τα φαλλικά στοιχεία κάτω από τα ιερά επίσης δέντρα δίπλα στο ποτάμι. Οι γυναίκες θα επιστρέψουν αν η επιθυμία τους εκπληρωθεί, και θα τοποθετήσουν ένα ακόμη φαλλό στο ιερό μαζί με τις άλλες τους ευχαριστίες. Υπάρχουν φήμες ότι το ποσοστό επιτυχίας γονιμοποίησης μετά την επίσκεψη του τέμπλου, είναι εκπληκτικά υψηλό! Εάν λοιπόν η επιθυμία της γυναίκας γίνει πραγματικότητα, αναμένεται ότι θα επιστρέψει στο ιερό με το δικό της φαλλικό άγαλμα για την προσωπική συλλογή της Tubtim. Αναμφίβολα περίεργο το θέαμα για έναν κάτοικο της γηραιάς ηπείρου, παρατηρώντας τις γυναίκες σε αυτή την προσφορά δώρων στη δική τους θεά.

Γυρίζω πίσω αργά το βράδυ, με σκοπό την ανακάλυψη κάποιων άλλων νυκτερινών αγορών έχοντας μια περίεργη αίσθηση όχι τόσο για την περιοχή αυτή καθεαυτή, αλλά για μια πινακίδα σχεδόν ένα τετράγωνο δίπλα από το ξενοδοχείο αυτό. Έγραφε με φωτεινά γράμματα, ‘Jetanin Institute For Assisted Reproduction’, τουτέστιν ‘Ινστιτούτο Jetanin Υποβοηθούμενης Αναπαραγωγής’, γιατί αυτή είναι η ειδικότητα της συγκεκριμένης κλινικής που βρίσκεται εδώ στο κέντρο της Μπανγκόκ. Η κλινική υπερηφανεύεται ότι έχει τα δικά της σύγχρονα εργαστήρια και χειρουργεία για να εκτελέσει και τις πιο πολύπλοκες διαδικασίες που απαιτεί η εξωσωματική γονιμοποίηση, όπως λεπτομερή αξιολόγηση των πολυποίκιλων αιτίων της υπογονιμότητας, διέγερση της λειτουργίας των ωοθηκών, πρόκληση ωοθυλακιορρηξίας, τεχνητή γονιμοποίηση χρησιμοποιώντας σπέρμα είτε του συντρόφου είτε άλλου και ενδοσαλπιγγική μεταφορά του, χειρουργική λήψη σπέρματος, κρυοσυντήρηση, ούτως ειπείν όλες εκείνες τις πράξεις που απαιτεί η διαδικασία μιας σωστής εξωσωματικής γονιμοποίησης, παραπέμποντας όμως ανερυθρίαστα και άκομψα όλες εκείνες τις προσπάθειες του πρωτοπόρου Nai Lert για ανέγερση φαλλικού τέμπλου μέσα στα δικά του οικόπεδα, στο ξενοδοχείο το Swissotel Nai Lert, στη Μπανγκόκ, στο σκονισμένο κάλαθο της ιστορίας, προαιώνιες αλήθειες και συμπεριφορές του ανθρωπίνου γένους στα απόκρυφα ντουλάπια της αρχαιολογίας, κι ακόμα περισσότερο απαξιώνοντας, με επιεικείς φυσικά χαρακτηρισμούς, τις προσπάθειες και ικεσίες τόσων και τόσων νεαρών κατά κύριο λόγο γυναικών της Ταϊλάνδης και της Άπω Ανατολής που έρχονται έως εδώ γα να λάβουν τη θεία φώτιση και ευλογία από την υπέρτατη δύναμη, να προσκυνήσουν την ιερή θεότητα, να υποκλιθούν μπροστά στη δύναμή της, να τη χαϊδέψουν ευλαβικά και να τη στολίσουν με υπέροχες κορδέλες, να της χαρίσουν… τα δώρα τους, απορρίπτοντας κατά κάποιο τρόπο την μόλις περιγραφείσα σύγχρονη τεχνική που απειλεί εκ βάθρων ριζωμένες και βαθιά ανθρώπινες αλήθειες, εκτός φυσικά κι αν αυτή ακολουθήσει, τις οίδε, μελλοντικά! A posteriori!

Σε κάποια στεγασμένα μέρη, κάτω από υπέργειες γέφυρες, δίπλα σε πολύβουα εμπορικά κέντρα, έχει κι απόψε παζάρι. Υπερτερεί κι εκεί το γυναικείο φύλλο, όπως και στα πολύχρωμα καφέ και μισοσκότεινα μπαρ, των παράπλευρων δρόμων της λεωφόρου Σικουμβίτ. Εύκολα με οδηγεί εκεί η προκλητική σκεπασμένη πεζογέφυρα.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top