Fractal

Η μεγάλη πλημύρα του Μισισιπή του 1927. Ένα αφιέρωμα στα μπλουζ του «νότου». (Μέρος 2ο)

Του Γεωργίου Νικ. Σχορετσανίτη //

 

Η Sippie Wallace (1898-1986),  στις 6  Μαΐου 1927, ηχογράφησε στο Σικάγο το ‘The flood blues’, όπου μας αφηγείται την απελπισία ενός ανθρώπου που περιτριγυρίζεται από νερά. Στέκεται μέσα στα νερά και επιθυμεί αφάνταστα να είχε μια βάρκα. Αλλά ο μόνος τρόπος είναι να πάρει τα ρούχα της και να φύγει κολυμπώντας, αφού το νερό ολοένα και ανεβαίνει και οι άνθρωποι  φεύγουν για τα βουνά. Παρακαλεί το Θεό να πει στα νερά να σταματήσουν αφού μόνον Αυτός μπορεί να το κάνει! Βέβαια έβγαλαν, λέει,  ένα σχετικό φιρμάνι να φύγουν όλοι από την πόλη, αλλά όταν το έμαθε αυτή, τα νερά ήδη ανέβηκαν πολύ.  Λέει ότι δυναμιτίζουν τα αναχώματα με σκοπό να τους διευκολύνουν,  αλλά δυστυχώς να νερά υψώνονται. Παρακαλεί το Θεό και τον άνθρωπό της, και αναλογίζεται τι άλλο μπορεί να κάνει τώρα ένα φτωχό κορίτσι;

 

(I’m standing in this water wishing I had a boat/The only way I see, is take my clothes and float/The water is rising, people fleeing for the hills/Lord the water will obey if you just say be still/They sent out a law: for everybody to leave town/But when I got the news  I was high-water bound/They dynamite the levee  thought it might give us ease/But the water still rising, do you hear this plea/I called on the good Lord and my man too/ What else is there  for a poor girl to do).

 

Απριλίου 1927. Η Μεγάλη Πλημμύρα του Μισισιπή στο Γκρίνβιλ.

Απριλίου 1927. Η Μεγάλη Πλημμύρα του Μισισιπή στο Γκρίνβιλ.

 

Η Sippie Wallace (1898 – 1986) γεννήθηκε ως Beulah Thomas, στο Αρκάνσας. Η πρόωρη σταδιοδρομία της σε τοπικούς διαγωνισμούς πάνω σε περιπλανώμενους θιάσους, της έδωσε τον τίτλο του αηδονιού του Τέξας (The Texas Nightingale). Μεταξύ 1923 και 1927, ηχογράφησε πάνω από σαράντα τραγούδια για την Okeh Records, πολλά γραμμένα από την ίδια ή τα αδέλφια της, George και Hersal Thomas, ενώ κατά καιρούς συνεργάστηκε με άλλες μεγάλες μορφές της μαύρης μουσικής, όπως οι Louis Armstrong, Johnny Dodds, Sidney Bechet, King Oliver και Clarence Williams. Κατατάσσεται ανάμεσα στις κορυφαίες γυναίκες τραγουδίστριες του μπλουζ της εποχής της, στην ίδια σειρά με τις Ma Rainey, Ida Cox, Alberta Hunter και Bessie Smith. Στη δεκαετία του 1930, άφησε το χώρο του θεάματος για να ασχοληθεί με την εκκλησιαστική μουσική και να γίνει και διευθύντρια χορωδίας στο Ντιτρόιτ, ενώ ασχολούταν με την κοσμική μουσική μόνο σποραδικά.

Η μεγάλη κιθαρίστρια και τραγουδίστρια των μπλουζ, Memphis Minnie (1897-1973), το 1910, στην ηλικία των δεκατριών ετών, έφυγε μακριά από το σπίτι της για να ζήσει μέσα στην φημισμένη Beale Street στο παλιό και ιστορικό κέντρο του Μέμφις. Έπαιζε στις γωνίες των δρόμων τα περισσότερα χρόνια της εφηβείας της, αν και επέστρεφε περιοδικά στο αγρόκτημα της οικογένειάς της, στη Λουιζιάνα, όταν ξέμεινε από χρήματα. Το διάστημα από 1916-1920 είχε περιοδεύσει στο νότο με το Ringling Brothers Circus. Τελικά όμως την κέρδισε η φημισμένη μπλουζ σκηνή της Beale Street. Έβγαζε τα απαιτούμενα χρήματα παίζοντας κιθάρα, τραγουδώντας και κάνοντας την πόρνη, καθόλου ασυνήθιστο εκείνη την εποχή, δεδομένου ότι πολλές γυναίκες, εργάζονταν επίσης ως πόρνες λόγω της οικονομικής απελπισίας στην οποία βρίσκονταν συχνά και για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα.

Το 1929, άρχισε να εργάζεται και εμφανίζεται μαζί με τον Kansas Joe McCoy (1905-1950), το δεύτερο σύζυγό της. Σε κάποια στιγμή, ανακαλύφτηκαν από έναν ανιχνευτή ταλέντων της Columbia Records μπροστά σε ένα κουρείο, όπου έπαιζαν με αμοιβή λίγα νομίσματα, υποδιαιρέσεις φυσικά του δολαρίου. Όταν πήγαν στη Νέα Υόρκη να ηχογραφήσουν τους έδωσαν από την εταιρεία το όνομα Kansas Joe and Memphis Minnie. Κατά τη διάρκεια των επόμενων ετών η ίδια και ο McCoy κυκλοφόρησαν μια σειρά δίσκων ως ντουέτο. Στις 18 Ιουνίου του 1929, ηχογράφησαν στη Νέα Υόρκη και το ‘When the Levee Breaks’, τουτέστιν ‘‘όταν σπάνε τα αναχώματα’’! Στην κιθάρα είναι η Memphis Minnie και στα φωνητικά ο Kansas Joe McCoy. Μας λέει λοιπόν ο τελευταίος ότι αν συνεχίσει να βρέχει, θα σπάσουν τα αναχώματα, τα νερά θα μπουκάρουν μέσα και δεν έχει μέρος να μείνει. Και στη συνέχεια ότι όλη την προηγούμενη νύχτα καθόταν στο ανάχωμα και αναστέναζε, γιατί σκεπτόταν το μωρό του και το σπιτάκι του. Και συνεχίζει λέγοντας ξανά πως αν συνεχίσει να βρέχει, θα σπάσουν κι άλλο τα αναχώματα, κι όλοι αυτοί οι άνθρωποι δεν θα έχουν που να μείνουν, ενώ αναφέρεται στη μάνα του και της εκμυστηρεύεται ότι δεν ξέρει τι να κάνει και ότι δεν έχει κανένα να πει τα βάσανά του…

(If it keeps on rainin’, levee’s goin’ to break/And the water gonna come in, have no place to stay/Well all last night I sat on the levee and moan/Thinkin’ ’bout my baby and my happy home/ If it keeps on rainin’, levee’s goin’ to break/And all these people have no place to stay/ Now look here mama what am I to do/I ain’t got nobody to tell my troubles to/I works on the levee mama both night and day/I ain’t got nobody, keep the water away/Oh cryin’ won’t help you, prayin’ won’t do no good/When the levee breaks, mama, you got to lose/I works on the levee, mama both night and day/I works so hard, to keep the water away/I had a woman, she wouldn’t do for me/I’m goin’ back to my used to be/I’s a mean old levee, cause me to weep and moan/Gonna leave my baby, and my happy home).

Οι ηχογραφήσεις διασκευών του παραπάνω μπλουζ, συνεχίζονται μέχρι σήμερα από διάφορους καλλιτέχνες και πολλά συγκροτήματα.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top