Fractal

«Εδώ Δεν Υπάρχει Άσυλο». Πράξη Πέμπτη. «Αυτόπτης Μάρτυς. Παρακολουθώντας ψεύτικους μπάτσους να πρωταγωνιστούν σε παράνομα κινηματογραφικά γυρίσματα»

Επιμέλεια: Γιάννης Παναγόπουλος //

 

Το Fractal και οι δημιουργοί του «Εδώ Δεν Υπάρχει Άσυλο», θα πορευτούν μαζί ως τη στιγμή που το φιλμ τους κάνει πρεμιέρα σε αίθουσες. Αυτή την εβδομάδα το Fractal περιγράφει την εμπειρία του από το τελευταίο γύρισμα της ταινίας.

 

 

 

Ψεύτικοι μπάτσοι σε παράνομα γυρίσματα.

Από τον Γιάννη Παναγόπουλο.

 

Είναι Κυριακή πρωί. Είμαστε στο κέντρο της Αθήνας, συναντηθήκαμε σε χώρο που ο παραγωγός και σεναριογράφος της ταινίας, μετά τις βιαστικές καλημέρες που μοίρασε δεξιά και αριστερά, δήλωσε: «Δεν πρέπει κανείς να μάθει πού είμαστε. Και θα εκτιμούσα πολύ αν δεν κάναμε θόρυβο. Όσα συμβαίνουν , όσα πρόκειται να συμβούν, πρέπει να μείνουν ανάμεσά μας». Είναι 9.30π.μ.. Η πόλη ακόμα κοιμάται και εμείς, νομίζω, απολαμβάνουμε αυτή την «πόκετ» συνομωσία. Οι περισσότεροι που είμαστε εδώ δεν γνωριζόμαστε. Το ότι μοιραζόμαστε με το «καλημέρα» μυστικό, είναι καλή αφορμή να γνωριστούμε καλύτερα. Σήμερα, και σε τοποθεσία άβολη για κινηματογραφικά γυρίσματα θα πραγματοποιηθεί το τελευταίο γύρισμα της ταινίας «Εδώ δεν υπάρχει Άσυλο». Η πρωταγωνίστρια της ημέρας Βάσω Καμαράτου, η οποία στην ταινία υποδύεται την κόρη που ψάχνει τη μητέρα της – Όλια Λαζαρίδου- μέσω κασέτας που ακούγονται Ελληνικά συγκροτήματα της δεκαετίας του 80, κινείται στο χώρο με φόρα «αντιστάρ». Σάλταρε σε χώρο – κλειστού τις Κυριακές – κυλικείου και, τώρα, φτιάχνει εσπρέσο σε ηθοποιούς – μέλη του συνεργείου, που ο ένας μετά τον άλλο αρχίζουν να φτάνουν στο χώρο των γυρισμάτων. Εκεί δηλαδή, όπου ο Θανάσης Γιαννόπουλος – ο παραγωγός και σεναριογράφος του φιλμ – είπε πως πρέπει να μείνει μυστικός, αρχίζουν να φτάνουν άνθρωποι και εργαλεία που δεν κρατιούνται κρυφά. Οι ηθοποιοί – και ακόμα δεν έχουν έρθει όλοι- με μέλη του καστ- κυκλοφορούν ανάμεσά μας, βουίζουν φωναχτά προσπαθώντας ν’ αποστηθίσουν τις ατάκες τους. Η Βάσω μιλά με την ηθοποιό Βιργινία Κλαστάδα. Ο σκηνοθέτης, ο Μιχάλης Καφαντάρης, που μόλις έφτασε στο χώρο, δεν έχει καμία διάθεση να τηρήσει κανένα από τα παρακάλια, για ησυχία, του παραγωγού του. Είναι ένας ψηλός μουστακαλής που κυκλοφορεί στο χώρο φορώντας γυαλιά ηλίου, μαύρο παντελόνι, μαύρο πουκάμισο, μυτερές μπότες και κάνει θόρυβο λες και είναι πρώτη σειρά διαδήλωσης έτοιμης να κοντραριστεί με όργανα ασφαλείας. Ο Καφαντάρης φωνάζει πως δεν υπάρχει χρόνος για σχόλια, γέλια, πειράγματα την ίδια στιγμή που δίνει εντολές για το πώς πρέπει να στηθούν κάμερες και μικρόφωνα. Ο ήχος που αφήνουν συνεργείο και ηθοποιοί είναι έντονος. Ο Γιαννόπουλος χώνει τα δάχτυλα στα μαλλιά του. Τα τραβά προς τα πίσω την ώρα που λέει: «Μιχάλη ησυχία. Αν καταλάβουν πως εδώ που είμαστε τώρα γυρίζουμε ταινία, θα έχουμε όλοι πρόβλημα».

 

Ο ψεύτικος συνταγματάρχης.

Η Καμαράτου φορά πηλήκιο της Ελληνικής Αστυνομίας. Από οθόνη υπολογιστή βλέπει αμοντάριστα πλάνα του «Εδώ Δεν Υπάρχει Άσυλο». Της ταινίας που πρωταγωνιστεί, του «no budget» φιλμ που τα γυρίσματά του ξεκίνησαν πριν τέσσερα χρόνια και πολλοί Αθηναίοι (όπως εκείνοι που έζησαν τη μουσική σκηνή της Αθήνας τη δεκαετία του ‘80 σε κλαμπ όπως: Πήγασος –Εξάρχεια,- «Μουσική Αποθήκη» -Πατήσια-, «Mad» -αρχικά στην Πλάκα, μερικά χρόνια αργότερα στη Συγγρού -με το όνομα «Cat’s Meow») ανυπομονούν να δουν. Πίσω στο φιλμ τώρα….Τα μικρόφωνα έχουν στηθεί. Τα φώτα επίσης. Ο σκηνοθέτης Μιχάλης φωνάζει αν όλοι είναι στις θέσεις τους. Τη στιγμή που όλοι του έγνεψαν καταφατικά, εμφανίστηκε ένας τύπος ντυμένος συνταγματάρχης της αστυνομίας. Είπε «καλημέρα» και μετά κάθισε σ’ ένα γραφείο. Άρχισε να υπογράφει τα χαρτιά που βρίσκονταν μπροστά του. Είχε εκείνο το βλέμμα που κάθε μπάτσος, «Ραν Ταν Πλαν» λίγκας έχει, όταν πιστεύει πως ασχολείται με την υπόθεση εκείνη που θα του χαρίσει τιμή και δόξα στο αστυνομικό σώμα. Δεν κάνω πλάκα, ο ηθοποιός Στάθης Σταμουλακάτος, στην ταινία ερμηνεύει τον φιλόδοξο αστυνομικό, που θεωρεί ότι η πανκ σκηνή της Αθήνας είναι κολυμπήθρα αστικής τρομοκρατίας, είναι μια αποθέωση υποκριτικής ερμηνείας. Έχει τα πάντα. Μιλά σαν αστυνομικός. Κοιτά σαν αστυνομικός. Ακούει σαν αστυνομικός. Αν δεν ήταν ηθοποιός, θα μπορούσε να ήταν αστυνομικός;

 

Πόσο Ολυμπιακός είσαι, τελικά, κύριε Γιαννόπουλε;

-«Χάλαρηηηηηη! Παρ’ τον αυτόν από μπροστά μου!»

-«Μάλιστα κύριε διοικητά».

-«Έλα λεβέντη μου εδώ. Έλα μαζί μου καμάρι μου. Πάμε στο κρατητήριο. Θα περάσεις καλά εκεί!».

Τα γυρίσματα του «Εδώ Δεν Υπάρχει Άσυλο» ολοκληρώνονται με σκηνή εντός αστυνομικού τμήματος. Το σενάριο θέλει παράνομο πωλητή κασετών να προσπαθεί, μάταια, ν’ αποφύγει την σύλληψή του, παραμυθιάζοντας μπάτσους. Η σκηνή μπορεί να διαδραματίζεται νύχτα ή μεσημέρι, στην πραγματικότητα, όμως, έχει μεσημεριάσει. Ο παραγωγός της ταινίας έχει λουφάξει σ’ ένα άσχετο με τα γυρίσματα γραφείο και χλευάζει πρωτοσέλιδο αθλητικής εφημερίδας, που κυκλοφόρησε το 1971, έχοντας πρωτοσέλιδο την πρόκριση του Παναθηναϊκού στον τελικό του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος συλλόγων. Είναι βαμμένος Ολυμπιακός. Το ότι έχει χρόνο για ποδοσφαιρικό χαβαλέ είναι ένα σινιάλο αυτοπεποίθησης. Όσο ο χρόνος περνά «γυαλίζει» την αγωνία του με δώσεις ηρεμίας. Σε λίγο από τα γραφεία που βρισκόμαστε θα φύγουν οι κάμερες, τα μικρόφωνα, το βεστιάριο, οι ηθοποιοί, οι τεχνικοί. Σε λίγο η ταινία που έχει στοιχίσει χρόνο, διαφωνίες, γέλια και χαμόγελα, αμέτρητες κερασμένες μπύρες, ανάμεσα σ’ εκείνον και τους κολλητούς του μουσικούς, τους πιθανούς και απίθανους φίλους, που έκανε στη διάρκεια των γυρισμάτων, μπαίνει στο τελικό στάδιο του μοντάζ, των τεχνικών εφέ. Τι μένει; Αυτό που κάποιοι, ανάμεσά τους και το fractal περιμένουν να συμβεί. Να δουν αυτή την ταινία (μυθοπλασία με ντοκιμαντέρ) να προβάλλεται σε σκοτεινές αίθουσες. Ο Γιαννόπουλος λέει πως θέλει να την πάει στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Να προβληθεί στη διάρκεια του 17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Δηλαδή, κάπου στα μέσα του Μάρτη. Έως τότε σχεδιάζονται διάφορα. Μείνετε συντονισμένοι «εδώ».

 

2.

Ο σκηνοθέτης Μιχάλης Καφαντάρης στη διάρκεια των γυρισμάτων.

3.

Ένας αστυνομικός την ώρα που του δένουν τη γραβάτα.

4.

Ο «συνταγματάρχης» Στάθης Σταμουλακάτος.

6.

Μέλη από το καστ της ταινίας παρακολουθούν αμοντάριστα πλάνα της.

7.

Φωτογραφία από τα γυρίσματα σε αστυνομικό τμήμα.

Το πρωτοσέλιδο που τυχαία βρέθηκε στο χώρο των γυρισμάτων και ο παραγωγός του φιλμ χλεύασε.

Το πρωτοσέλιδο που τυχαία βρέθηκε στο χώρο των γυρισμάτων και ο παραγωγός του φιλμ χλεύασε.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top