Fractal

Η Ασημίνα Ξηρογιάννη στο Εργαστήρι του συγγραφέα

 

mina

 

Πάντα ονειρευόμουν να γράψω ένα βιβλίο για το πώς γράφονται τα ποιήματα και όχι μόνο. Για τη μαγική διαδικασία της γραφής. Και την αποκαλώ «μαγική» διαδικασία , γιατί τουλάχιστον εγώ έτσι τη βιώνω, σαν κάτι το μαγικό και το ιερό συνάμα. Το «23 μέρες» είναι το πέμπτο κατά σειρά ατομικό μου βιβλίο, μα δεν μοιάζει σε τίποτα με τα προηγούμενα. Έχουν προηγηθεί τρεις ποιητικές συλλογές, η «Προφητεία του Ανέμου» (Δωδώνη 2009, εξαντλημένο), οι «Πληγές» (Γαβριηλίδης , 2011) και «Εποχή μου είναι η Ποίηση» (Γαβριηλίδης , 2013), καθώς και η νουβέλα «Το σώμα του έγινε σκιά» (Ανατολικός, 2010). Το βιβλίο «23 μέρες» είναι πεζό στη βάση του με λίγα μόνο ποιητικά μέρη. Με μια συνοπτική θεώρηση θα λέγαμε το εξής: Με αφορμή μια ερωτική ιστορία επιχειρώ να διερευνήσω τα όρια και την ποιότητα της δημιουργικής διαδικασίας. Η ηρωίδα μου είναι η Σοφί, μια νεαρή ποιήτρια, που βιώνει ένα μεγάλο έρωτα, αλλά έχει πολλά εμπόδια να αντιπαλέψει. Το πιο σημαντικό: την ύπαρξη μιας άλλης γυναίκας, της γυναίκας του άντρα που αγαπά. Σημειώνει :

ΕΡΩΤΙΚΟ ΧΑΪΚΟΥ:

Τρία βλέμματα
Εγώ εσύ και αυτή
Εμείς και εμείς!

Συμβαίνουν πράγματα έντονα στην προσωπική της ζωή .Αυτά που της συμβαίνουν αποτελούν και τα πρώτα ερεθίσματα, τα οποία τη βασανίζουν, αλλά, από την άλλη, δεν μπορεί να τους αντισταθεί. Ο τρόπος που ως δημιουργός φιλτράρει αυτά τα ερεθίσματα είναι καθοριστικός. Η επεξεργασία ενός ερεθίσματος μπορεί να οδηγήσει σε ένα ποίημα, μεστό νοημάτων και ολοκληρωμένο, μπορεί όμως και να μην οδηγήσει πουθενά. Μπορεί το κείμενο που προκύπτει να μην είναι τίποτα άλλο από μια απλή άσκηση επί χάρτου .Το θέμα είναι πως το υλικό είναι πάντα εκεί. Το υλικό πάντα προκαλεί. Και περιμένει έναν ποιητή να το πραγματευτεί με τη σωστή οικονομία, να το δαμάσει, να το κάνει φως. Η Σοφί ζει δύο ζωές: την δική της, την πραγματική και την άλλη, της ποιήτριας, τη μυστική, μέσα στην οποία γίνονται μαγικές γοητευτικές ζυμώσεις και μέσα στην οποία συναντά -ηθελημένα και μη-πολλούς και ποικίλους «διακειμενικούς άλλους», έτσι τους ονομάζει. Γιατί τα διαβάσματά του επηρεάζουν πάντα έναν ποιητή και τον τρέφουν και του γεννούν νέες λέξεις, νέους στίχους και νέες συνδέσεις. Του δημιουργούν μια διάθεση να στοχαστεί πάνω στα πράγματα και να γράψει, δημιουργώντας πρόσφορες ή επαρκείς συνθήκες ,καλλιεργώντας παράλληλα την συναισθηματική του νοημοσύνη. Η δράση του έργου τοποθετείται μέσα σε ένα μικρό δωμάτιο ,όπου ζει η ηρωίδα κλεισμένη ,περιμένοντας τον εραστή της να γυρίσει. Κι είναι σαν τελεσίγραφο.23 μέρες προθεσμία. Μέσα σε αυτό το διάστημα συμβαίνουν διάφορα πράγματα μέσα της, στην καρδιά και το μυαλό της. Πώς θα λειτουργήσουν άραγε αναφορικά με τη γραφή της; Μπορούμε να διατυπώσουμε κι αλλιώς την ερώτηση: Θα λειτουργήσουν; Η θα μείνουν μετέωρα και σιωπηλά; Υπάρχει μια ανάμνηση έντονη που έχει η ηρωίδα σχετικά με τον πίνακα του Μουνκ που φέρει τον τίτλο «Το φιλί». Η ανάμνηση αυτή σηματοδοτεί μια κορύφωση. Ο έρωτάς τους ήταν «απόλυτος», όταν αποφάσισαν να νοικιάσουν αυτό το μικρό δωμάτιο. Η Σοφί ανακαλεί στιγμές ευτυχισμένες, μιας ευτυχίας που μοιάζει να έχει παρέλθει. Το παρόν έχει μια υφή αβεβαιότητας. Όσο για το μέλλον της ηρωίδας, ακόμα πιο αβέβαιο. Η αβεβαιότητα! Μια χαρά συνθήκη για να δημιουργήσει κανείς, αφού «η βεβαιότητα και η ποίηση είναι δυο πράγματα ασυμβίβαστα». Θα επιβιώσει η Σοφί; Ποιά είναι η Σοφί εν τέλει; Πώς θα εξισορροπήσει τις δύο ζωές της, την πραγματική και τη μυστική; Συμβιβάζονται άραγε αυτές; Kι αν η Σοφί είναι η ποιήτρια που επινόησε η ηρωίδα -της οποίας το όνομα δεν γνωρίζουμε και δεν μας αφορά-ακριβώς γιατί , όποιος θέλει να λέγεται ποιητής, χρειάζεται να επινοήσει τον ποιητή που θα είναι;

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

minaΗ Ασημίνα Ξηρογιάννη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε κλασική φιλολογία και θεατρολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και υποκριτική στο «Θέατρο-Εργαστήριο». Διδάσκει 12 χρόνια θεατρική αγωγή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και εργάζεται ως εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού. Παράλληλα παραδίδει μαθήματα γλώσσας και λογοτεχνίας καθώς και θεωρίας και ιστορίας θεάτρου. Έχει παρακολουθήσει διάφορα θεατρικά σεμινάρια, υποκριτικής ,σκηνοθεσίας και θεατρικού παιχνιδιού. Έχει σκηνοθετήσει και «ανεβάσει» με τους μαθητές της αρκετά έργα, δικά της και ξένα.Το 2009 δημιούργησε το ιστολόγιο varelaki (ένθετο περιοδικό Notationes) σελίδες Τέχνης και Πολιτισμού http://varelaki.blogspot.gr/p/blog-page_10.html .  Έχει εκδώσει τρεις ποιητικές συλλογές: Η προφητεία του ανέμου Δωδώνη Εκδοτική ΕΠΕ 2009 (Eξαντλημένο), Πληγές, Γαβριηλίδης 2011, και Εποχή μου είναι η Ποίηση, Γαβριηλίδης 2013. Στο διαδίκτυο κυκλοφορεί και μια ψηφιακή έκδοση (εκδ. Ενδυμίων)των ποιημάτων της: http://varelaki.blogspot.gr/p/blog-page_29.html Το 2010 κυκλοφόρησε η νουβέλα της «Το Σώμα του Έγινε Σκιά» από τις εκδόσεις Ανατολικός (έπαινος από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών και Α΄ Βραβείο Βιβλίου στα Σικελιανά 2011). Συμμετοχή σε πέντε συλλογικά έργα. Ποιήματα, διηγήματά, κριτικές και άρθρα της δημοσιεύονται σε διάφορα έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά και ιστολόγια.Ποιήματά της έχουν μεταφραστεί στα Αγγλικά, στα Γαλλικά και στα Ισπανικά.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top