Ανεβάζοντας την Αντιγόνη στην Σαλαμίνα
Της Κωνσταντίας Σωτηρίου // *
ή « […] Εκείνοι που έπεσαν πολεμώντας κι εκείνοι που έπεσαν χρόνια μετά τη μάχη·[…]» [i]
Οι άμεσα εμπλεκόμενοι, προσπάθησαν να τονίσουν ότι ο πολιτισμός χτίζει γέφυρες, φέρνει τους ανθρώπους κοντά και το ανέβασμα μιας παράστασης όπως η Αντιγόνη στην κατεχόμενη Σαλαμίνα φέρνει μόνο την ειρήνη.
Ο Στάθης Λιβαθινός, σκηνοθέτης του έργου μιλώντας στην Κυπριακή εφημερίδα Πολίτης ανέφερε πως το ανέβασμα της παραγωγής στο Αρχαίο Θέατρο της Σαλαμίνας, αποτελεί σταθμό για τα δύο θέατρα. «Πιστεύω ακράδαντα σαν καλλιτέχνης και σαν καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, ότι το θέατρο και η ελληνική γλώσσα είναι καλό, όπου κι αν ακούγεται, όπως κι αν ακούγεται. Ειδικά όταν υπάρχει η γλώσσα του θεάτρου, που ενώνει τους ανθρώπους και μάλιστα σε ένα ελληνικό θέατρο […]. Απ’ εκεί και πέρα δεν θέλω να μπω σε καμιά πολιτική κουβέντα γιατί ούτε μπορώ, ούτε γνωρίζω κάτι πέρα απ’ αυτό, ούτε και θα ήθελα να μπω», δήλωσε χαρακτηριστικά[ii].
Από την πλευρά του μιλώντας στο Κυπριακό Πρακτορείο ειδήσεων ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του ΘΟΚ Γιάννης Τουμαζής, είπε πως όπως ακριβώς ισχύει και στην Αντιγόνη του Σοφοκλή, στην οποία οι οικουμενικοί νόμοι των θεών και των ανθρώπων οφείλουν να υπερισχύουν οποιασδήποτε επιβολής της όποιας αρχής ή δομής εξουσίας, έτσι και ο ΘΟΚ κάνει για ακόμη μία φορά την υπέρβαση ενάντια στα τετελεσμένα της εισβολής και της κατοχής και με άμυνα την οικουμενικότητα του πολιτισμού ανεβαίνει ξανά στο αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας παρουσιάζοντας το ομώνυμο έργο.
Στην Λευκωσία 50 άτομα μαζεύτηκαν έξω από την Πρεσβεία της Ελλάδας για να διαμαρτυρηθούν για την παράσταση. Σημαίνει κάτι που ανάμεσα τους βρισκόταν το ΕΛΑΜ, αδελφάκι της Χρυσής Αυγής στην Κύπρο;
Έξω από το κτίριο του ΘΟΚ, 20 λεωφορεία περίμεναν για να μας μεταφέρουν στην Σαλαμίνα. Στο αρχαίο θέατρο δεν έπεφτε καρφίτσα. Η παράσταση, ο κόσμος η Αντιγόνη, το φως. Η γυναίκα που λέει πως τολμά να θάψει τον αδελφό της, σε ένα τόπο που θάβει ακόμα νεκρούς σαράντα και πενήντα χρόνια μετά τον πόλεμο. Οι νόμοι των ανθρώπων, οι νόμοι των θεών. Η αγωνία αν είμαστε έτοιμοι για ένα καλύτερο αύριο. (Δεν είμαστε, όχι δεν είμαστε). Στο τέλος της ημέρας, στο τέλος της νύχτας, στο τέλος της παράστασης, στο τέλος του χρόνου ο καθένας στέκει εκεί μόνος, αντιμέτωπος με την συνείδηση του.
Πήραμε τον δρόμο στις 11 και μίση. Σας άρεσε η παράσταση, ρωτάω τον παππού. Πολύ! Πάρα πολύ! Σαλαμίνα. Αντιγόνη! Εδώ, τώρα, απόψε. Κρίμα μόνο που δεν μπορέσαμε να δούμε τη θάλασσα.
Στην επιστροφή ήτανε ιδιαίτερα σιωπηλός.
«Κύριε, βόηθα να θυμόμαστε
πώς έγινε τούτο το φονικό·
την αρπαγή το δόλο την ιδιοτέλεια,
το στέγνωμα της αγάπης·
Κύριε, βόηθα να τα ξεριζώσουμε…»[iii].
Αυτό άκουσα μόνο να είπε.
Για την ιστορία:
To Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας έδωσε τέσσερις συνολικά παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο της Σαλαμίνας: το 1961 με τον «Αίαντα» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη, το 1962 με την «Ελένη» του Ευριπίδης ξανά σε σκηνοθεσία Τ. Μουζενίδη και την Άννα Συνοδινού στο ρόλο της Ελένης, το 1970 με την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Τ. Μουζενίδη και το 1971 με την αριστοφανική κωμωδία «Εκκλησιάζουσαι» σε σκηνοθεσία Σωκράτη Καραντινού.
* Η Κωνσταντία Σωτηρίου είναι συγγραφέας του βιβλίου «Η Αϊσέ πάει διακοπές», Εκδόσεις Πατάκη 2015.