Fractal

Αφιέρωμα: Rock ‘N’ Roll Divas. Τι συνέβη όταν η γυναικεία φύση συναντήθηκε με το Rock ‘N’ Roll; (Ε΄ μέρος)

Κείμενα –  Επιμέλεια: Νατάσα Παπανικολάου // *

 

Amy Winehouse. Live fast – Die Young.

 

220px-Amy_Winehouse_f4962007_cropa

 

«Η κοινωνία χρειάζεται γυναίκες με κακό χαρακτήρα. Αυτές που δεν έχουν καθόλου χαρακτήρα είναι επικίνδυνες». Karl Kraus

Καθώς ο Μίτσελ Γουάινχαουζ οδηγούσε το ταξί του στους δρόμους του Λονδίνου το φθινόπωρο του 2003, τη χρονιά του πλατινένιου «Frank», καμάρωνε παντού τις αφίσες με το πρόσωπο της κόρης του. Στο πίσω κάθισμα εύκολα μπορούμε να φανταστούμε την 20χρονη τότε Έιμι να βάζει το δάχτυλο στο στόμα της και με αηδία να προσποιείται ότι κανει εμετό: «Δεν το έχω ακούσε ποτέ από την αρχή ως το τέλος, δεν το έχω σπίτι μου.Η προώθηση ήταν άθλια, η διαφήμιση ήταν χάλια, τα πάντα ήταν απαίσια. Είναι απογοητευτικό επειδή δουλεύεις με έναν σωρό ηλίθιους, αλλά είναι ευγενικοί ηλίθιοι, οπότε κι εσύ δεν μπορείς να τους πεις είστε ηλίθιοι. Το ξέρουν ότι είναι ηλίθιοι», έλεγε λίγο καιρό μετά αποκηρύσσοντας το δισκογραφικό της ντεμπούτο το οποίο θα αποκάλυπτε, ωστόσο, τη στιχουργική της δεινότητα, που την έκανε ακόμη πιο ξεχωριστή.

170px-WinehouseLAΖόρικη, αυθάδης, αυθεντική, με μία ερμηνεία τόσο βιωματική που έχει συγκριθεί με αυτή της Μπίλι Χόλιντεϊ, της Έλα Φιτζέραλντ και της Αρίθα Φράνκλιν, η τελευταία μεγάλη φωνή της γενιάς της και μετά-πανκ ντίβα, Έιμι Γουάινχαουζ, δύσκολα φεύγει από το μυαλό μας. Η αλλόκοτη Έιμι θα μείνει χαραγμένη στη μουσική μας μνήμη για τον απλούστατο λόγο ότι κάθε φορά που ακούμε κάποιο τραγούδι της στο ραδιόφωνο, θα κοπανιόμαστε αναφωνώντας «τι κρίμα»! Ακολουθώντας τη σκιά των καταραμένων Γουίτνεϊ, Μπίλι και Τζάνις, η μικρούλα Έιμι, που μέσα στη σύντομη ζωή της κατάφερε να αφήσει το κραυγαλέο και τρανταχτό της στίγμα, πήρε την τζαζ και τη σόουλ για να δημιουργήσει ένα αισθησιακό, κλασικό είδος ποπ, που εκτόξευσε στα ύψη την αδρεναλίνη με την ορμή που θρυμματίζεται ένα κρυστάλλινο ποτήρι μπράντυ.

Γεννημένη στις 14 Σεπτεμβρίου του 1983 στο Σάουθγκεϊτ του βόρειου Λονδίνου, σχηματίζει το πρώτο της συγκρότημα σε ηλικία 12 ετών μαζί με μία φίλη της. Σπουδάζει στο Βrit School στο Κρόιντον, μαζί με τις Κέιτι Μέλουα, Αντέλ, Κέιτ Νας και Λιόνα Λούις. Τρία χρόνια μετά το «Frank» κι ενώ η βουλιμία που την κυνηγά από παιδί, καθώς και νέες «κακές συνήθειες», όπως τα ναρκωτικά και το αλκοόλ, έχουν ήδη μπει στη ζωή της, κυκλοφορεί το σχεδόν αυτοβιογραφικό άλμπουμ «Back to Black», που μέσα σε έναν χρόνο γίνεται το άλμπουμ με τις περισσότερες πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο με 1.85 εκατομμύρια αντίτυπα. Τον Δεκέμβριο του 2007, τη βλέπουν να κυκλοφορεί ξυπόλυτη, φορώντας μόνο το σουτιέν της, στους δρόμους του Λονδίνου. Το Χόλεϊ Αρμς, «το σπίτι των μπεκρήδων» του Κάμπτεν, γίνεται ένα από τα αγαπημένα της στέκια και, μαζί με τους Κέιτ Μος και Μπόμπι Γκιλέσπι, κατρακυλούν σταδιακά στο αλκοόλ. Έναν χρόνο μετά κι αφού έχει παντρευτεί τον έρωτα της ζωής της, Μπλέικ Φίλντερ Σίβιλ, αναγκάζεται να μπει σε κλινική αποτοξίνωσης μετά τη δημοσιοποίηση φωτογραφιών που τη δείχνουν να κάνει χρήση ουσιών. Την ίδια χρονιά, συλλαμβάνεται δύο φορές για κατοχή. Δίνει, όμως, μια καταπληκτική παράσταση στα Γκράμι και κερδίζει πέντε βραβεία.

«Ακούστε να σας πω. Πρώτα απ’ όλα αν γιουχάρετε είστε κορόιδα, γιατί πληρώσατε εισιτήριο. Δεύτερον, όλοι εσείς που γιουχάρετε θα δείτε τι έχετε να πάθετε όταν ο άνδρας μου βγει από τη φυλακή. Και το εννοώ αυτό. Μουνιά μαϊμούς». Αυτές κι άλλες χαριτωμένες δηλώσεις της την κάνουν από εφηβικό icon, βασίλισσα του κίτρινου τύπου, που ταΐζει καθημερινά σχεδόν τις ανθρωποφάγες ταμπλόιντ. Κι ενώ η μία ακύρωση ακολουθεί την άλλη, η Γουάινχαουζ ετοιμάζεται να πάει διακοπές στην Καραϊβική για δύο μήνες, αλλά συλλαμβάνεται για χειροδικία σε θεατή. Λίγο καιρό μετά, απαγγέλλονται εις βάρος της κατηγορίες για διατάραξη της δημόσιας τάξης, καθώς φέρεται να επιτέθηκε σε ταξιθέτη κατά τη διάρκεια θεατρικής παιδικής παράστασης.

Amy_Winehouse_wax_figure_at_Madame_Tussauds_in_LondonΕκείνη την περίοδο, ο μετέπειτα βιογράφος της, Chas Newkey-Burden, γράφει στον Guardian προς υπεράσπισή της: «Όταν ο Σέιν Μακ Γκάουαν των Pogues ανέβαινε μονίμως καθυστερημένος και μεθυσμένος στη σκηνή, αν μη τι άλλο φαινόταν να απολαμβάνει επιπλέον χειροκρότημα από τους οπαδούς του, οι οποίοι άλλωστε δεν πήγαιναν στις συναυλίες του μόνο για να τραγουδήσουν μαζί του το Dirty Old Town, αλλά και επειδή θα είχαν την ευκαιρία να δουν ένα ανθρώπινο ναυάγιο».

Κι αυτό ήταν για πολύ καιρό η Έιμι. Ένα ανθρώπινο ναυάγιο που κατασπαρασσόταν από τον τύπο. Δύο χρόνια μετά τις μεγάλες εκρήξεις κι αφού είπε τελικά το «ναι» στο rehab, ξεκινά το 2011 την ευρωπαϊκή της περιοδεία που διακόπτεται άδοξα ύστερα από την εμφάνιση-φιάσκο στο Βελιγράδι, όπου η Έιμι δεν μπορεί όχι μόνο να τραγουδήσει αλλά ούτε να σταθεί στα πόδια της. Η πολυαναμενόμενη εμφάνισή της στην Αθήνα στις 22 Ιουνίου, ακυρώνεται. Στις 3:54 μ.μ. ώρα Βρετανίας τής 23ης Ιουλίου 2011, δύο ασθενοφόρα κλήθηκαν στην οικία της τραγουδίστριας, στο Κάμντεν του Λονδίνου. Στο σπίτι είχε μπει ο σωματοφύλακάς της, Άντριου Μόρις. Η Έιμι δεν ανταποκρινόταν. Λίγο αργότερα, επιβεβαιώθηκε ο θάνατός της από τη Σκότλαντ Γιαρντ.

Η Έιμι Γουάινχαουζ ήταν η τελευταία σπουδαία τραγουδίστρια. Μία αναπάντεχη διασταύρωση τής Νταιάνα Ουάσινγκτον με τις Ronnetes, με αναφορές σε μία πιο σκοτεινή Motown. «Είναι το είδος της μουσικής που θα έκανε παρανόμους με ουλές να ανέβουν στη πίστα σέρνοντας τις φίλες τους από τα μαλλιά»…

 

* Η Νατάσα Παπανικολάου είναι δημοσιογράφος.

 

Ετικέτες: ,
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top