Fractal

Ο θάνατός σου, η ζωή μου

Γράφει ο Μίνως-Αθανάσιος Καρυωτάκης //

 

«Αγώνες πείνας» της Σούζαν Κόλινς, Εκδ. Ψυχογιός, σελ. 376

 

Η Κάπιτολ είναι η πρωτεύουσα της χώρας Πάνεμ, εκεί όπου έχει συγκεντρωθεί όλος ο πλούτος του δυστοπικού αυτού κράτους. Στο παρελθόν οι υπόλοιπες 13 Περιοχές δεν μπόρεσαν να ανεχθούν την εξαντλητική διοίκηση των ανθρώπων της πρωτεύουσας, με αποτέλεσμα να εξεγερθούν εναντίον της. Ωστόσο, αυτός ο πόλεμος είχε τραγική κατάληξη. Η Κάπιτολ κέρδισε τη μάχη, εξαφάνισε την Περιοχή 13 και θέσπισε τους Αγώνες Πείνας για να θυμούνται όλοι τη δύναμή της. Σ’ αυτούς τους ετήσιους αγώνες από κάθε περιοχή επιλέγεται ένα αγόρι και ένα κορίτσι ηλικίας 12-18 ετών με κλήρωση. Στη συνέχεια οι 24 διαγωνιζόμενοι ρίχνονται σε μια τεράστια αρένα και παλεύουν μέχρι θανάτου. Μόνο ένας μπορεί να είναι ο τελικός νικητής. Η Κάτνις Έβερντιν είναι δεκαέξι χρονών και θα αποτελέσει ένας από τους διαγωνιζόμενους των Αγώνων. Προέρχεται από μια περιοχή που έχει κερδίσει μόλις μια φορά εδώ και παραπάνω από 70 χρόνια που διεξάγονται οι Αγώνες. Θεωρεί ότι η συμμετοχή της είναι και η θανατική καταδίκη της. Όλα αυτά μέχρι να αρχίσει να πιστεύει στον εαυτό της. Θα τα καταφέρει όμως να βγει ζωντανή από την παγίδα θανάτου της Κάπιτολ;

Η Σούζαν Κόλινς έγινε γνωστή σε παγκόσμιο επίπεδο χάρις την τριλογία των Αγώνων Πείνας. Τα εκδοτικά δικαιώματα των βιβλίων έχουν πουληθεί σε περίπου 38 χώρες, ενώ κυκλοφορούν σε παραπάνω από 26 γλώσσες. Συνολικά έχουν αποσπάσει πάμπολλες διακρίσεις (π.χ. μπήκε στη λίστα «Καλύτερα Βιβλία της Χρονιάς» του έγκριτου Publishers Weekly για το 2008) και έχουν μεταφερθεί στον κινηματογράφο με τεράστια επιτυχία. Για τη σύνθεση της τριλογίας η Κόλινς άντλησε στοιχεία τόσο από την ελληνική μυθολογία όσο και από σύγχρονα θέματα όπως τα ριάλιτι της τηλεόρασης.

Η αφήγηση των γεγονότων γίνεται διαμέσου της πρωταγωνίστριας, Κάτνις Έβερντιν, σε πρώτο πρόσωπο. Μ’ αυτόν τον τρόπο ο αναγνώστης γίνεται ένα με τη δεκαεξάχρονη κοπέλα, γνωρίζοντας εις βάθος την περίεργη προσωπικότητά της. Είναι ένα κορίτσι που ζει μια σκληρή και δύσκολη καθημερινότητα, αλλά καταφέρνει παρά τις αντιξοότητες να βρει λύση στα προβλήματά που την ταλανίζουν. Παράλληλα, δείχνει να μην πιστεύει στις ικανότητές της. Όμως, η εμπλοκή της στους Αγώνες θα την κάνει να συνειδητοποιήσει ότι στον κόσμο της η εικόνα είναι σημαντικότερη από την πραγματικότητα. Έτσι, θα αναγκαστεί να αναθεωρήσει, να συμβιβαστεί και εν τέλει να επιδιώξει να πλάσει τη δική της αφήγηση των γεγονότων. Και αυτή η πλαισίωση των συμβάντων είναι ικανή, εφόσον γίνει σωστά, να της σώσει τη ζωή.

 

Suzanne Collins

 

Επιπλέον, καθ’ όλη τη διάρκεια του μυθιστορήματος υπάρχει σαν θέμα η εξουσία και η ζωτική σημασία που έχει για τη διατήρηση του status quo. Όλα πρέπει να ελέγχονται, γιατί διαφορετικά κλονίζεται καθεστηκυία τάξη των πραγμάτων. Εκτός αυτού, στο πρώτο έργο της  τριλογίας είναι έκδηλα και τα ζητήματα της φτώχιας και της καταπίεσης που υφίστανται οι κατώτερες κοινωνικές τάξεις από τις ανώτερες, οι οποίες αναγκάζονται να δέχονται τον εξευτελισμό για χάρη της επιβίωσης. Τέλος, υπάρχει έντονα το αντιπολεμικό στοιχείο, ενώ θίγεται και το ζήτημα της προσωπικής ανεξαρτησίας καθώς οι κεντρικοί χαρακτήρες πασχίζουν να ξεφύγουν από τον σκληρό κυβερνητικό έλεγχο.

Εν ολίγοις, το πρώτο βιβλίο είναι ευανάγνωστο και καταφέρνει να κεντρίσει το ενδιαφέρον, ώστε ο αναγνώστης να συνεχίσει με τα υπόλοιπα έργα της σειράς. Οι συνεχόμενες αυξομειώσεις της κεντρικής πρωταγωνίστριας ίσως να γίνονται βαρετές ανά διαστήματα, αλλά προσδίδουν μια τραγικότητα που φαίνεται να είναι απαραίτητη για την εξέλιξη μιας ιστορίας στην οποία ο θάνατος χαρίζει ζωή.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top