Fractal

Η μαρτυρική αρένα

Γράφει ο Μίνως-Αθανάσιος Καρυωτάκης //

 

«Αγώνες πείνας: Φωτιά», βιβλίο ΙΙ, της Σούζαν Κόλινς, Εκδ. Ψυχογιός, σελ. 384

 

Η Κάτνις Έβερντιν και ο Πίτα Μέλαρκ κατάφεραν να βγουν ζωντανοί από την αρένα και τους Αγώνες Πείνας. Ωστόσο, πλέον πρέπει να υποκρίνονται καθημερινά και να προωθούν στο ευρύ κοινό της Πάνεμ μια διαφορετική πραγματικότητα. Η επιβίωσή τους έχει τραβήξει πάνω τους το ενδιαφέρον όλης της χώρας. Παράλληλα, αυτό το γεγονός έχει προκαλέσει το μένος του Προέδρου Σνόου ο οποίος βλέπει ότι η Κάτνις μετατρέπεται προοδευτικά σε σύμβολο επανάστασης για τον καταπιεσμένο λαό. Έτσι, όταν καταλαβαίνει ότι η τάξη του καθεστώτος του απειλείται, αποφασίζει να ρίξει πάλι στην αρένα των Αγώνων την Έβερντιν και τον Μέλαρκ μαζί με παλαιότερους νικητές. Θα καταφέρουν άραγε να βγουν πάλι ζωντανοί και να σώσουν όσους αγαπούν;

Η Σούζαν Κόλινς έγινε γνωστή σε παγκόσμιο επίπεδο χάρις την τριλογία των Αγώνων Πείνας. Τα εκδοτικά δικαιώματα των βιβλίων έχουν πουληθεί σε περίπου 38 χώρες, ενώ κυκλοφορούν σε παραπάνω από 26 γλώσσες. Συνολικά έχουν αποσπάσει πάμπολλες διακρίσεις (π.χ. μπήκε στη λίστα «Καλύτερα Βιβλία της Χρονιάς» του έγκριτου Publishers Weekly για το 2008). Επιπλέον, η συγκεκριμένη τριλογία έχει αποσπάσει ακόμα και διθυραμβικά σχόλια από σημαίνοντες κριτικούς λογοτεχνίας, ενώ αρκετοί θεωρούν ότι είχε καταλυτικό ρόλο στη δημιουργία και άλλων σημαντικών λογοτεχνικών σειρών, όπως η Τριλογία της Απόκλισης. Τέλος, η μεταφορά της στις κινηματογραφικές αίθουσες γνώρισε εξίσου μεγάλη επιτυχία.

Στο δεύτερο βιβλίο της σειράς η Κόλινς δείχνει σε μεγαλύτερο εύρος τον κόσμο που έχει χτίσει καθώς και τους χαρακτήρες του. Η καταπίεση των υπόλοιπων περιοχών από την πρωτεύουσα, Κάπιτολ, παρουσιάζεται αρκετά πιο γλαφυρά. Η εξουσία -ένας από τους κύριους θεματικούς άξονες του έργου- φαίνεται από το ξεκίνημα να απασχολεί τους χαρακτήρες. Ο Πρόεδρος Σνόου νιώθει να ακροβατεί σε τεντωμένο σκοινί. Έτσι, καθιστά σαφές σε όλους, ιδίως στην Κάτνις ότι θα πρέπει να τον σέβονται και να τον φοβούνται. Οι κατώτερες κοινωνικές τάξεις παραμένουν παγιδευμένες μέσα σε μια δυστοπική καθημερινότητα που επιβάλλεται από τις εξουσιαστικές αρχές. Ωστόσο, φαίνεται πλέον να ενορχηστρώνεται μια βίαιη αντίδραση, η οποία λόγω της φτώχιας και της καταπίεσης δεν έχει πλέον τίποτα να χάσει.

Για να περιοριστούν οι αντιδράσεις των καταπιεσμένων θα χρησιμοποιηθούν εκ νέου τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Η διαστρέβλωση της πραγματικότητας, η παραπληροφόρηση και η κατασκευή μιας αλλοτινής πραγματικότητας έχουν ως στόχο να επηρεάσουν τον πληθυσμό και να συμβάλλουν στην καταστολή. Ταυτοχρόνως, οι βίαιες σκηνές εναντίον του καθεστώτος δεν προβάλλονται ποτέ μέσω των πομπών της τηλεόρασης, με αποτέλεσμα οι δέκτες να αναρωτιούνται σχετικά με το τι είναι ψέμα και τι αλήθεια. Ο εξωραϊσμός της καθημερινότητας σε συνδυασμό με την προβολή του ριάλιτι επιβίωσης, Αγώνες Πείνας, πιστεύεται ότι μπορεί να αποσπάσει το ενδιαφέρον των πολιτών από τη σκληρή καθημερινότητα και να διατηρήσει τεχνηέντως τη συνείδηση υποτέλειας που έχει κατασκευαστεί και γίνει δεκτή εδώ και χρόνια από την πλειοψηφία της Πάνεμ. Μέσα σ’ αυτόν τον εύθραυστο κόσμο οι κεντρικοί ήρωες καλούνται να σώσουν ό,τι αγαπούν. Μολαταύτα, όταν το ψέμα δεν ξεχωρίζει από την αλήθεια, πως μπορεί κάποιος να ορίσει τα θέλω του; Μήπως οι επιθυμίες του δεν είναι τίποτα παρά ψευδαισθήσεις;

Εν ολίγοις, το βιβλίο «Αγώνες πείνας: Φωτιά» είναι εξίσου καλό με το πρώτο. Επικεντρώνεται περισσότερο στην παρουσίαση του ευρύτερου κόσμου της Κάτνις Έβερντιν, φανερώνοντας αποτελεσματικά το τραγικό παρόν στον οποίο ζει. Ο κόσμος της, τελικά, δείχνει να είναι μια μαρτυρική αρένα χωρίς διέξοδο διαφυγής.

 

Suzanne Collins

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top