Fractal

22 Μαΐου – Λάνγκστον Χιουζ

Επιμέλεια: Δήμητρα Ντζαδήμα //

 

O Λάνγκστον Χιουζ, γεννημένος σαν σήμερα το 1902, ήταν αφροαμερικάνος ποιητής, από τις πλέον αντιπροσωπευτικές φυσιογνωμίες και εμπνευσμένους ποιητές της φυλής του. Kοινωνικός ακτιβιστής, μυθιστοριογράφος, θεατρικός συγγραφέας και αρθρογράφος. Από τους πρωτοπόρους της νέας μορφής λογοτεχνικής τέχνης που ονομάστηκε τζαζ ποίηση. (http://goo.gl/dXx5NY)

 

 

Δέχτηκε το μίσος των δασκάλων, οπαδών των φυλετικών διακρίσεων, αντιμετώπισε την οργανωμένη αντίδραση των συμμαθητών του, υπόμεινε το αργό τσάκισμα του εγωισμού του. Στο τέλος μπόρεσε να παρακολουθήσει γυμνάσιο στο Κλίβελαντ του Οχάιο, όπου άρχισε να διαμορφώνεται η προσωπικότητά του.
 
Ήταν για τη σχολική εφημερίδα, την “Κουκουβάγια του Καμπαναριού”, που έγραψε τα πρώτα του ποιήματα. Σ’ όλη τη διάρκεια των γυμνασιακών του χρόνων έγραφε στίχους. Με την αποφοίτησή του ήταν πια δόκιμος ποιητής. Ταξιδεύοντας με το τρένο για να συναντήσει τον πατέρα του στο Μεξικό, έγραψε ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά ποιήματά του, Ο Νέγρος μιλάει για ποτάμια. Ο πατέρας του φρόντισε να τον στείλει για σπουδές. Ο Λανγκστον διάλεξε το Πανεπιστήμιο Κολούμπια. Μετά ενάμισι χρόνο τα παράτησε – συμπλήρωσε όμως αργότερα τη μόρφωσή του στο Πανεπιστήμιο Λίνκολν – κι άρχισε τα ταξίδια σ’ αναζήτηση δουλειάς και περιπέτειας.
 
Η φήμη του ως ποιητή καθιερώθηκε, όταν γύρισε ξανά στην Αμερική και με τη συμπαράσταση του μεγάλου Αμερικανού ποιητή Βέιτσελ Λίντσυ. Από εκείνη τη στιγμή η άνοδος του ήταν σταθερή. Τα έργα του αντανακλούν τα αισθήματά του για το λαό του με τις χαρές και τις λύπες του, τη φτώχεια του και τις ελπίδες του. Ο στίχος του είναι μια λυρική διαμαρτυρία, ένα σιγανό παράπονο, μια ναρκωμένη ελπίδα. ‘Το τραγούδι της απριλιάτικης βροχής’ (April Rain Song),ένα σύντομο και γλυκό ποίημα που δεν χωράει εύκολα σε οποιαδήποτε κατηγορία του έργου του ποιητή (http://goo.gl/2T0vgj)
 
Εξέδωσε δεκαπέντε ποιητικά βιβλία, μυθιστορήματα, συλλογές διηγημάτων, θεατρικά έργα, ιστορίες για παιδιά και δύο τόμους με αυτοβιογραφικά κείμενα. Ασχολήθηκε επίσης με τη συγγραφή σεναρίων ενώ έγραψε και το λιμπρέτο της όπερας Street Scene (Σκηνή του δρόμου, 1947) του Κουρτ Βάιλ. Τέλος, μετέφρασε ποίηση του Λόρκα και της Γαβριέλα Μιστράλ (Gabriela Mistral, 1889-1957). Πέρα από τα ποιήματά του, σημαντική επιτυχία γνώρισαν οι τέσσερις συλλογές πεζογραφημάτων του με ήρωα τον Jesse B. Simple. Πρόκειται για αφηγήματα που ξεκίνησαν ως στήλη στην εφημερίδα The Chicago Defender και τα οποία λειτουργούν ως διδακτικές παραβολές με κοινό ήρωα τον «Simple» (Απλός), προσωποποίηση του «μέσου» αφροαμερικανού.
 
Τα #βραβεία Γκουγκενχάιμ και Γουίτερ Μπίνερ (1926) και η αναγνώρισή του από την Αμερικανική Ακαδημία Τεχνών και Γραμμάτων αποτελούν ελάχιστο δείγμα της αξίας του σταυροφόρου αυτού των νέγρικων δικαιωμάτων.
————————————-
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Back to Top